کد خبر: 731145
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۳
57 درصد امريكايي‌ها مخالف توافق هسته‌اي هستند
نتايج جديدترين نظرسنجي انجام شده نشان مي‌دهد كه اكثر مردم امريكا با توافق هسته‌اي اخير بين ايران و قدرت‌هاي جهاني مخالف هستند. با وجود اين باخت احتمالي دولت به ائتلاف لابي صهيونيستي و جمهوريخواهان در صحنه افكار عمومي در فضاي كنگره وضع آنقدرها هم براي اوباما و دولتش بد نيست. ظاهراً دولت امريكا مطمئن است آنقدر رأي مثبت به توافق از سوي نمايندگان دموكرات كنگره داده خواهد شد كه حتي اگر توافق در مجموع تصويب نشد، در عين حال آن اجماعي هم كه امكان وتوي آن  را از اوباما مي‌گيرد، اتفاق نخواهد افتاد.
به گزارش «جوان»، طبق نظر سنجي دانشگاه كوييني پياك بيش از 57 درصد مردم امريكا مخالف توافق هسته‌اي ايران هستند و تنها 28 درصد امريكايي‌ها از آن حمايت كرده‌اند، اما تا زمان شروع تعطيلات تابستاني نمايندگان كنگره در هفته قبل هيچ نماينده مشهور و برجسته مجلس نمايندگان به طور رسمي عليه توافق حرف نزده‌اند كه هيچ بلكه برخي از اين چهره‌ها مانند نانسي پلوسي قوياً به نفع آن سخن گفته‌اند.   در حالي تنها 13 نماينده دموكرات در مجلس نمايندگان و 13 سناتور دموكرات در سنا لازم هستند تا به نمايندگان و سناتورهاي جمهوريخواه بپيوندند و رأي مخالفان توافق هسته‌اي را به دو سوم اكثريت مجلسين(كنگره) برسانند و قدرت اوباما را براي وتوي مخالفت اكثريت نسبي رأي مخالف از او بگيرند كه پلوسي گفته است تعداد زيادي از نمايندگان دموكرات پيش او تأكيد كرده‌اند هنگام رأي‌گيري از وتوي اوباما حمايت خواهند كرد. به نوشته رويترز با اينكه مخالفان جمهوريخواه اميد داشتند دموكرات‌هاي اثرگذار در همان اول كار عليه توافق ابراز نظر خواهند كرد، اما تنها تعداد كمي از دموكرات‌ها به وضوح به مخالفت با توافق پرداخته‌اند كه اين چند چهره از جمله گريس منگ و خوان وارگاس جزو نمايندگان اثر گذار در اين موضوع به حساب نمي‌آيند.  تا به امروز هيچ سناتور دموكرات هم به طور رسمي مخالفت خود را با توافق اعلام نكرده است، اگرچه خيلي از آنها هنوز تصميمي نگرفته‌اند و حتي تعدادي از سناتورهاي اثرگذار چون ديك دوربين قوياً موافق آن هستند. در اين ميان حتي برخي سناتورهاي يهودي هم ابراز نظر نكرده‌اند. روزنامه نيويورك پست با تيتر كردن چاك شومر نفر سوم سناتورهاي دموكرات در صفحه يك خود نوشت: چاك كجاست؟ چرا او خودش را از سؤال‌هايي كه اين روزنامه درباره توافق با ايران پرسيده است مخفي كرده است.  اليوت آنجل هم جزو نمايندگان برجسته يهودي دموكرات در مجلس نمايندگان امريكاست كه هنور تصميم نگرفته در برابر توافق چه رأيي بدهد.  در چنين شرايطي رئيس‌جمهور امريكا تاكنون با بيش از 80 نماينده كنگره يا به صورت فردي يا به صورت گروه‌هاي كوچك درباره توافق ‏هسته‌اي ايران گفت‌وگو كرده و همچنين در صدد است روز چهارشنبه هفته جاري در دانشگاه امريكا در واشنگتن درباره ‏توافق هسته‌اي ايران سخنراني كند. ‏ اوباما همچنين در صدد برنامه‌ريزي براي ميزباني يكصد نفر از دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان امريكا در كاخ سفيد است. «جو بايدن‌» معاون رئيس‌جمهور امريكا نيز به كنگره سفر و از نمايندگان براي شركت در يك ضيافت صبحانه در رصدخانه نيروي دريايي امريكا دعوت كرد.
ارنست مونيز‌ وزير انرژي امريكا با «استني هوير» رهبر شماره 3 دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان امريكا هم به تبادل نظر پرداخته است. طبق اين گزارش، چندين نفر از دموكرات‌ها بعد از شنيدن استدلال‌‌هاي اوباما درباره توافق، به سوي حمايت از اوباما در اين زمينه سوق پيدا كردند.  «دان كلايدي‌» نماينده ايالت «ميشيگان‌» كه حمايت خود از برجام را اعلام كرده است، مي‌گويد اوباما به همان اندازه مذاكره‌كنندگان درباره توافق اطلاع دارد.  «رائول گريجالوا» نماينده آريزونا مي‌گويد كه توضيحات محكم دولت اوباما از توافق، بر مواضع دموكرات‌ها در كنگره كمك مي‌كند.  «جرولد نادلر‌» نيز كه نماينده يهوديان در كنگره است و ديدار تك نفري با اوباما داشته است، گفت: رئيس‌جمهور استدلال‌ مؤثري آورده است اما هنوز سؤالاتي دارم.  با اين حال وي در نشستي در كاخ‌سفيد گفت كه اوباما اعتراف كرده است توافق با ايران كامل نيست و ايران همچنان يك دولت «نفرت‌انگيز» دارد.  ‏

   بولتون: بازگشت تحريم‌ها شعار است

نماينده امريكا در سازمان ملل در دولت بوش در مطلبي با رد كردن «برجام‌» نوشت: «بازگشت تحريم‌ها مثل وردخواني اوباما درباره همه گزينه‌ها روي ميز است، شعار توخالي سياسي است.» جان بولتون كه از چهره‌هاي جنگ‌طلب جمهوريخواه در امريكاست، مدعي شد: «حتي در شرايط ايده‌آل «‌مكانيسم حل اختلاف‌» فرصت‌هاي بسياري براي تهران جهت آنكه «‌بازگشت تحريم‌ها» به زودي به شعاري مسخره تبديل شود استفاده كند. نقض‌هاي مدعايي ابتدا به كميسيون مشترك ارجاع مي‌شود و طرف‌هاي حاضر در آن شايد از يك هيئت مشاوره براي بررسي موضوع درخواست كمك كنند. دستور و حكم غيراجباري دوباره براي ملاحظه و بررسي به كميسيون برمي‌گردد. مكانيسم بازگشت اختلافات را حل نخواهد كرد بلكه آن را طولاني و ادامه دار مي‌كند.»  بولتون تصريح كرد: «طرح آقاي اوباما براي ممانعت از وتوي روسيه يا چين در برابر مسدود كردن بازگشت خودكار تحريم‌ها خطرهاي مخفي و پوشيده براي امريكا دارد. بر اساس توافق و قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل اگر يكي از اعضاي برجام مدعي يك نقض مهم توافق شود، شورا بايد ظرف 30 روز درباره «‌ادامه لغو تحريم‌ها» رأي‌گيري كند.»

  جمهوريخواهان به دنبال اسرار ايران در آژانس

«تام كاتن» سناتور جمهوريخواه و «مايك پومپئو» عضو جمهوريخواه مجلس نمايندگان امريكا روز يك‌شنبه بار ديگر از دولت اين كشور خواستند متن توافق محرمانه ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را در اختيار كنگره قرار دهد.  اين دو نماينده كه اولين بار وجود اين توافقات را علني كردند، با انتشار يادداشتي در روزنامه وال‌استريت‌ژورنال، نوشته‌اند: «رئيس‌جمهور انتظار دارد كنگره بدون آنكه دولت به طور كامل محتواي توافق را به مردم امريكا اعلام كند، در مورد آن رأي‌گيري كند. اين هم غيرقابل قبول است و هم كاملاً ناقض قانون بازنگري توافق هسته‌اي ايران؛ قانوني كه تنها چند هفته قبل رئيس‌جمهور هم آن را امضا كرد.» درخواست براي خواندن توافق ايران و آژانس در حالي مطرح مي‌شود كه هيچ‌يك از اعضا حق ندارند به توافقات محرمانه دوجانبه ميان ديده‌بان هسته‌اي سازمان ملل و اعضاي ديگر دسترسي داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار