کد خبر: 731122
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
كارشناسان در گفت‌وگو با «جوان» از تهديدها و فرصت‌هاي فرهنگ و هنر در دوران پساتوافق مي‌گويند
حرف از توافق كه به ميان مي‌آيد از همه چيز بحث مي‌شود الا فرهنگ؛ حوزه‌اي كه دولت‌هابه لحاظ تأمين اعتبار و نظارت و تسلط بر اجرا هر بار توانسته‌اند تغييرات قابل توجه در فرهنگ عمومي و فرهنگ و هنر ايجاد كنند، اما براي اوضاع پساتوافق كمتر فكر شده است.
سپيده آماده
حرف از توافق كه به ميان مي‌آيد از همه چيز بحث مي‌شود الا فرهنگ؛ حوزه‌اي كه دولت‌هابه لحاظ تأمين اعتبار و نظارت و تسلط بر اجرا هر بار توانسته‌اند تغييرات قابل توجه در فرهنگ عمومي و فرهنگ و هنر ايجاد كنند، اما براي اوضاع پساتوافق كمتر فكر شده است. با اين همه كميت فرهنگ در كشور هميشه لنگ مي‌زند. دستيابي به توافق هسته‌اي، حقيقتاً بر كدام بخش‌ها اثرگذار خواهد بود؟ آيا تحولات اقتصادي كه چندان نمي‌توان در كوتاه‌مدت به آن اميد بست، اسب خفته فرهنگ را هم تكاني مي‌دهد؟ آيا كالاهاي فراموش شده فرهنگي و بسته‌هاي گسترش و اشاعه رفتارهاي حوزه‌هايي چون فرهنگ عمومي يك بار ديگر وارد سبد خريد خانوار‌هاي ايراني خواهد شد؟ آيا بلندتر شدن صداي اعتدال با رخداد تاريخي سه‌شنبه وين، مي‌تواند در حوزه‌هاي فرهنگي به شكل خرد و كلان مؤثر واقع شود؟ پساتحريم براي حوزه فرهنگ چگونه ديده خواهد شد؟ در همين خصوص گفت‌وگويي با كارشناسان فرهنگي داشته‌ايم تا از رهاوردهاي توافقات اخير در عرصه فرهنگ و هنر كشور بپرسيم.
وقوع تحريم‌هاي ناجوانمردانه غربي‌ها عليه ايران در طول دهه اخير، مشكلات متعددي را در بطن اقتصادي جامعه وارد كرد و در اين ميان اقتصاد هنر هم با مخاطرات متعددي روبه‌رو شد. اين روزها اما با پايان تحريم‌ها، اميدهايي بر بهبود امور در تمام زمينه‌ها و به خصوص عرصه هنر به وجود آمده است. در اين ميان كارشناسان نظرات مختلفي در خصوص رهاورد‌هاي تحريم در عرصه هنر دارند.

   كوشكي: تزريق بودجه اگر با برنامه‌ريزي صحيح همراه شود به نتيجه مي‌رسد

دكتر محمدصادق كوشكي، كارشناس فرهنگي در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص رهاوردهاي فرهنگي توافقات اخير مي‌گويد: به باور من زماني توافقات به نتيجه مناسبي در عرصه فرهنگ و هنر مي‌رسد كه دولت برنامه مشخصي براي فعاليت و رفتار پساتوافق داشته باشد. اگر توافقات نهايي شوند، گشايشي در بودجه دستگاه‌هاي فرهنگي و هنري ايجاد مي‌شود اما صرف تزريق بودجه نمي‌تواند نتيجه‌ مطلوبي را به همراه داشته باشد و در كنار آن بايد فكر و برنامه صحيحي هم در عرصه مديريت فرهنگي موجود باشد كما اينكه در برخي از سال‌ها دستگاه‌هاي فرهنگي ما با تراكم بودجه روبه‌رو بودند اما اتفاق خاصي در اين عرصه ايجاد نشد. وي ادامه مي‌دهد: توافقات باعث مي‌شود كه مشكل بودجه دستگاه‌هاي فرهنگي مرتفع ‌شود و اين اتفاق تنها زماني نتيجه‌بخش است كه با برنامه‌ريزي صحيح همراه باشد.

   نيرومند: اوضاع تغييري نمي‌كند

محمدحسين نيرومند، كارشناس فرهنگي هم در گفت‌وگو با «جوان» با اشاره به رهاوردهاي پساتوافق مي‌گويد: احساس من اين است كه لغو تحريم‌ها كه آورده خاصي از نظر اقتصادي و فرهنگي نخواهد داشت و اگر آورده‌اي هم داشته باشد به باور من چون جماعتي روي كارند كه پس از جنگ روي كار آمدند، همان كاري را كه بعد از دفاع مقدس كردند، ادامه مي‌دهند و جامعه را به سمت مصرف‌گرايي و مادي‌گرايي سوق مي‌دهند. تجربه تلخي كه ما در حوزه فرهنگ پس از دفاع مقدس داشته‌ايم، اميدوارم كه تكرار نشود.

   طاهري: لزوم مديريت كارآمد هنري در دوران پساتوافق

سيدعلي طاهري، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با «جوان» در خصوص تغييرات پساتحريم در عرصه هنر كشور مي‌گويد: اينكه پس از لغو تحريم‌ها ارتباط هنرمندان كشور ما با كشور‌هاي غربي در چه وضعيتي قرار مي‌گيرد شايد هنوز به درستي مشخص نيست، اما تا به امروز هم ارتباطات بين‌المللي به هنرمندان خاصي محدود نبوده است و همه هنرمندان كشور به تبع كيفيت آثار هنري‌شان مي‌توانستند در اين زمينه اقدام كنند. اما گاهي اوقات ما شاهد بوديم كه كشورهاي غربي از طيف خاصي از هنرمندان استقبال مي‌كردند و با توجه به اين مسئله ما بايد مراقب باشيم كه اگر قرار است در فضاي پس از تحريم ارتباط بيشتري در حضور بين‌المللي فرهنگ ما اتفاق بيفتد، هنرمندان انقلاب اسلامي كه آثارشان براساس دغدغه‌هاي نظام هست هم در اين عرصه‌هاي بين‌المللي حضور پيدا كنند و اين مسئله باعث صدور شعار و آرمان‌هاي انقلاب، نظام و رهبري در سرتاسر دنيا شود.
وي مي‌افزايد: ما در هنرهاي مختلف به خصوص هنر سينما از رتبه‌هاي برتر منطقه هستيم و در جشنواره‌هاي بين‌المللي هم رتبه‌ها و جوايز متعددي را به خود اختصاص داده‌ايم، اگر اين ارتباطات بتواند راه را به گونه‌اي هموار كنند كه با حفظ ارزش‌هاي جامعه، فناوري‌هاي جديد وارد جامعه بشود، اين اتفاق مي‌تواند به فرصت مغتنمي تبديل شود، اما براي اينكه اين مسئله به صورت معكوس بروز نكند، مسئولان بايد دقت لازم را داشته باشند. از اظهارات كارشناسان اينگونه مي‌توان نتيجه گرفت كه با لغو تحريم‌ها، مشكلات اقتصادي عرصه هنر هم كاهش پيدا مي‌كند و از سوي ديگر مسيرهاي ارتباطي هنري ميان هنرمندان ايران و ساير كشورها هم هموارتر مي‌شود، در چنين شرايطي مديريت كارآمد مي‌تواند به رشد كمي و كيفي كشور در عرصه‌هاي هنري منتهي شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۳
0
0
جناب نیرومند"افرادی که جامعه را بسمت مصرف گرائی سوق می دهند"
بفکر سرازیر کردن پول به جیب های خود هستند. چنانچه سرمایه دارهای خارجی بی برنامه وارد کشور شوند"دو
باره شاهد پولدارهای یکشبه"وشاهد
اختلاف طبقاتی شدیددرجامعه خواهیم
شد.چرا؟که در پسا تحریم "تغییری در طبقه حقوق بگیر ایجاد نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار