کد خبر: 730089
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴
هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان دست به كار شد
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جلسه علني خود شاهد اختلافات شديدي بود كه مهم‌ترين آن اختلاف بر سر ارسال متن ترجمه شده برجام بود كه در نهايت به يك اختلاف لفظي تمام عيار ختم شد.
مهدی پورصفا
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در جلسه علني خود شاهد اختلافات شديدي بود كه مهم‌ترين آن اختلاف بر سر ارسال متن ترجمه شده برجام بود كه در نهايت به يك اختلاف لفظي تمام عيار ختم شد.
اختلافي كه در نهايت به سخنان آتشين لاريجاني درباره برخي سخنان نمايندگان در مورد وي ختم شد و البته وساطت ابوترابي فرد نيز باعث شد تا دو طرف ديگر دعوا نيز با روبوسي غائله را پايان دهند.  در اين ميان سؤال اصلي كه در افكار عمومي ايجاد شده اين است كه نقش مجلس تنها به همين درگيري‌ها محدود مي‌ماند يا مي‌توان انتظار نقش آفريني جدي‌تر مسئله را با تمام حاشيه‌هاي ممكن داشت؛ حاشيه‌هايي كه تنها نقش مجلس را زير سؤال مي‌برد.

 ‌  برجام و روشن نبودن تكليف آن

همه چيز در جلسه علني ديروز مجلس از تذكر مهدي كوچك زاده نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي آغاز شد كه نسبت به متن ترجمه شده برجام توسط وزارت امورخارجه انتقاداتي را مطرح و آن را نقطه ضعفي براي مجلس عنوان كرد.
كوچك زاده طي تذكري آيين‌نامه‌اي با استناد به ماده 197، اظهار داشت: شأن مجلس طبق گفته آقاي لاريجاني خريد و فروش سيب زميني نيست. آيا ترجمه‌اي كه امروز از متن توافق نهايي تقديم مجلس شد، تضميني براي صحت آن وجود دارد؟ اينكه مي‌گويند اين ترجمه مورد تأييد دستگاه ديپلماسي است، يعني ايراد ديگري ندارد.
وي افزود: هفته گذشته رئيس دستگاه ديپلماسي ترجمه‌اي از متن توافق نهايي را تحويل مجلس داد كه نقص داشت و ما به آساني از كنار آن گذشتيم و خواستيم ترجمه بهتري ارسال شود.
كوچك‌زاده يادآور شد: ممكن است همين ترجمه‌اي كه امروز تقديم مجلس شده است را كسي بخواند و از آن ايراد بگيرد، ‌اين برخورد سلطنت‌مآبانه با مجلس شوراي اسلامي است، ‌چه كسي تضمين مي‌كند ترجمه امروز برگرفته از همان متن انگليسي باشد.
وي با اشاره به اصل 139 قانون اساسي گفت: طبق اين اصل صلح دعاوي در مورد اموال عمومي به داوري در هر مورد موكول به تصويب هيئت وزيران است.  كوچك‌زاده خطاب به كاظم جلالي كه مي‌خواست درباره صحبت‌هايش اظهارنظر كند، گفت: آقاي جلالي! شلوغ نكن، اجازه بده حرف من تمام شود بعد شما خودشيريني كن.
كوچك‌زاده با بيان اينكه مجلس مسئول رسيدگي به متن توافق نهايي است، گفت: دو هفته است مجلس رسيدگي به توافق نهايي را به تعويق انداخته تا ترجمه مطلوب به دست نمايندگان برسد. بايد پرسيد چه كسي تضمين مي‌كند اين ترجمه مطلوب است؟ مردم بدانيد مجلس تا امروز با برخورد سلطنت‌مآبانه‌اي كه رهبر معظم انقلاب هم صريحا آن را منع كردند، از دخالت در اين مسئله فعلا امتناع كرده است.
نماينده تهران در مجلس اضافه كرد: آقاي جلالي الان آنچه كه مورد تأييد آقاي لاريجاني است را با هزار و يك ترفند توجيه خواهند كرد، ‌ما گفتيم ترجمه‌اي كه هفته گذشته وزارت خارجه به مجلس داد مطلوب نبود اما چه كسي تضمين مي‌كند ترجمه‌اي كه امروز ارائه شده مطلوب است؟ مجلس را سركار گذاشته‌اند.

 ‌  وساطت ابوترابي

در اين ميان ابوترابي فرد رئيس جلسه نيز وارد ميدان شد و تلاش كرد جو را تا آنجا كه ممكن است، آرام كند و از بيشتر شدن تنش جلوگيري كند.  محمدحسن ابوترابي‌فرد نايب رئيس اول مجلس كه در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را بر عهده داشت، در پاسخ به تذكر مهدي كوچك‌زاده، توضيح داد: طبق ماده 197 آيين‌نامه اجرايي مجلس، شما چند تخلف داشتيد، نخست اينكه طبق اين اصل شما بايد تذكري را در خصوص موضوع طرح يا لايحه‌اي كه قرار بود رأي‌گيري شود، مطرح مي‌كرديد.
وي افزود: همچنين تنها اجازه داشتيد سه دقيقه صحبت كنيد اما بر اساس گزارشي كه اتاق فرمان مي‌تواند ارائه كند، شما بيش از اين زمان صحبت كرديد، آقاي كوچك‌زاده! شما همچنين به آقاي جلالي همكار ارجمندمان اهانت كرديد، همانطور كه مي‌دانيد هيچ نماينده‌اي اجازه ندارد به نماينده ديگري اهانت كند.
ابوترابي‌فرد ادامه داد: بهتر بود اين مسئله را در پايان جلسه بدون حاشيه تذكر مي‌داديد. در موضوع تذكر بايد بگويم پس از توافق وين وزير امورخارجه و رئيس سازمان انرژي اتمي كشور به مجلس دعوت شدند و گزارشي ارائه كردند، همچنين آنها به طور ممتد در جلسات كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حاضر شدند و ساعت‌ها با همكاران بحث كردند، اينكه عنوان مي‌كنيد ممكن است متن ترجمه مشكل داشته باشد مانعي ندارد، اين متن وحي منزل نيست؛ نمايندگان مسلط به زبان انگليسي، رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس و كارشناسان ديگر مي‌توانند اين متن را مقايسه و ايرادات آن را عنوان كنند.
وي خاطرنشان كرد: بنابراين اگر ايرادي به متن ترجمه وجود دارد، اعلام كنيد حتماً به وزارت امور خارجه اطلاع داده مي‌شود تا در صورت لزوم مجدداً اصلاح كنند.

 ‌  پاتك مشترك جلالي و تابش به كوچك‌زاده

جلالي نيز در ادامه اين جلسه در پاسخ به اين مسئله در استناد به حق پاسخگويي خواستار پاسخ به تذكر كوچك‌زاده شد و آن را مغاير با برخي واقعيات موجود عنوان كرد.
وي در اين تذكر افزود: مشكل اينجاست كه عده‌اي خود را عين اسلام و مجسمه آن و صددرصد تابع ولايت مي‌دانند، البته آنها مي‌توانند نسبت به خود چنين برداشتي كنند اما مشكل اينجاست كه ديگران را خائن و غيرولايي مي‌دانند.
در جريان بيان اين تذكر عده‌اي از نمايندگان از جمله مهدي كوچك‌زاده پاسخ‌هايي به جلالي مي‌دادند كه وي خطاب به كوچك‌زاده گفت: «هوچي‌گري نكن!»
سپس ابوترابي‌فرد نيز كه شرايط مجلس را نامناسب ديد، از كاظم جلالي خواست تا بيان تذكر با استناد به ماده 79 آيين‌نامه را به زمان ديگري موكول كند.
پس از اين بحث‌ها تابش خواستار ارائه تذكر بود،  پس از باز شدن تريبونش از روش اداره جلسه انتقاد كرد و خطاب به ابوترابي‌فرد گفت: شما به برخي اجازه مي‌دهيد صحبت كنند اما زماني كه ما مي‌خواهيم واكنشي نشان دهيم، اجازه نمي‌دهيد. ‌ابوترابي‌فرد نيز در واكنش به سخنان تابش گفت: بنده اجازه تذكر به شما مي‌دهم اما فعلاً اجازه دهيد دستور جلسه را بررسي كنيم.

 ‌  پاسخ لاريجاني چه بود

پس از مدتي لاريجاني وارد صحن علني شد و رياست جلسه را بر عهده گرفت. در همين لحظه ابوترابي‌فرد در كنار جايگاه هيئت رئيسه، به گفت‌وگوي كوتاهي با كوچك‌زاده و جلالي پرداخت و خواستار رفع كدورت بين اين دو نماينده شد كه در نهايت نيز مشاجره آنان با مصافحه، پايان يافت.  علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي كه رياست جلسه را بر عهده داشت در توضيح گفت: طبعاً ممكن است كه نمايندگان آراي متفاوتي درباره موضوعات داشته باشند اما رهبر معظم انقلاب فرمودند كه اين موضوع باعث انشقاق در كشور نشود.
وي با تأكيد بر حق مجلس در بررسي توافق هسته‌اي اظهار داشت: يك نفر مي‌تواند موافق يا مخالف باشد يا ملاحظاتي داشته باشد اما اينها نبايد تبديل به اختلافات دروني شود.
رئيس مجلس شوراي اسلامي با توصيه به نمايندگان جهت رفتار همراه با متانت و پرهيز از سوءظن گفت: اينكه تأخير در ارائه متن ترجمه شده برجام با هدف دست بردن در آن بوده است، سوءظن است.
وي ادامه داد: قرار بود در اسرع وقت كه سه‌شنبه هفته گذشته بود، متن به مجلس ارائه شود اما از آنجا كه منقح نبود، مقرر شد اصلاحات آن انجام بگيرد و سپس به مجلس ارسال شود.
لاريجاني درباره اتهاماتي كه به وي وارد شده است، گفت:‌من لزومي نمي‌بينم كه از خود دفاع كنم چراكه هر كسي ايرادي مشاهده مي‌كند بايد مطرح كند، اما من متوجه نشدم كه منظور آقاي كوچك‌زاده از رفتار سلطنت‌مأبانه چيست؟
وي در ادامه اظهار داشت: يا در جاي ديگري يكي از نمايندگان گفته است كه لاريجاني نمي‌گذارد مسائل هسته‌اي در مجلس مطرح شود و او بنا به خواسته آقايان هاشمي و روحاني رئيس مجلس است يا ديگري گفته است كه سگ احمدي‌نژاد و مشايي به لاريجاني شرف دارد؛ حداقل من شهادتين را كه گفته‌ام چطور مي‌شود سگ ديگران بر كسي كه شهادتين مي‌گويد شرف داشته باشد؟
رئيس مجلس شوراي اسلامي در پايان گفت: مهم اين است كه در موضوع اساسي مذاكرات و توافق هسته‌اي در كشور شكاف ايجاد نشود.

 ‌   كار به هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان كشيد

پس از اين بحث‌ها بود كه برخي نمايندگان نيز از ورود هيئت نظارت بر رفتار نمايندگان به اين ماجرا خبر دادند.  موسي غضنفر‌آبادي عضو هيئت نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان از بررسي تنش‌هاي ديروز مجلس ميان آقايان جلالي، كوچك‌زاده و همچنين اظهارات لاريجاني در جلسه هيئت نظارت مجلس بر رفتار نمايندگان خبر داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار