کد خبر: 729461
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۱
وزير خارجه ايران تهديدهاي روزهاي اخير مقامات امريكايي درباره توسل به گزينه نظامي عليه ايران را به باد انتقاد گرفت و در بيانيه‌اي تأكيد كرد: آنها بايد زبان تهديد و تحريم عليه ملت ايران را كنار بگذارند.
وزير خارجه ايران تهديدهاي روزهاي اخير مقامات امريكايي درباره توسل به گزينه نظامي عليه ايران را به باد انتقاد گرفت و در بيانيه‌اي تأكيد كرد: آنها بايد زبان تهديد و تحريم عليه ملت ايران را كنار بگذارند. جان كري گفته است در پشت ميز مذاكرات نيز ايراني‌ها را تهديد به اقدام نظامي كرده كه با واكنش تيم ايراني مواجه شده است.
به گزارش «جوان»، در شرايطي كه ايران و 1+5، روز 14 جولاي بر سر برنامه هسته‌اي ايران به جمع بندي نهايي دست پيدا كردند تا به يك دهه كشمكش بين دو طرف پايان دهند اما تهديدات مقامات امريكايي عليه ايران همچنان ادامه دارد. امريكايي‌ها اكنون خود را در زمينه نتايج مذاكرات هسته‌اي پيروز مي‌پندارند و در پي اين دستاورد خود در اين آوردگاه، نه تنها تهديد نظامي خود را عليه ايران پايان نداده‌اند بلكه آن را تشديد هم كرده‌اند. محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران جمعه شب با صدور بيانيه‌اي به اظهارات جان كري، وزير خارجه امريكا در انديشكده شوراي روابط خارجي امريكا پاسخ داد. ظريف با بيان اينكه سخنان جان كري اشاره «ناقص» به موارد مطرح شده در رايزني‌هاي هسته‌اي بوده نكاتي را در پاسخ به اين ديپلمات امريكايي گوشزد كرده است. رئيس دستگاه ديپلماسي ايران، مقاومت مردم ايران در برابر فشارهاي مختلف بين‌المللي را عامل وادار كردن واشنگتن به كنار گذاشتن راه تقابل و روي‌آوردن به ديپلماسي دانسته و اشاره كرده وزير خارجه امريكا نيز در اظهارات خود به نحوي به اين موضوع اشاره كرده است.
ظريف بار ديگر با واهي خواندن سخنان مقامات امريكايي مبني بر توسل به استفاده از گزينه نظامي عليه ايران تأكيد كرد: «متأسفانه امروز وزير خارجه امريكا يك بار ديگر از طناب پوسيده «توان امريكا براي استفاده از نيروي نظامي» سخن گفت. كري به خوبي مي‌داند كه در طول مذاكرات بي‌فايده بودن اين تهديدات تو خالي عليه ملت ايران و مقاومت مردم ايران در برابر اين گونه اقدامات را بارها شنيده است. علاوه بر اينكه اين حرف‌ها مربوط به قرن گذشته است و امروز مخالف قواعد آمره حقوق بين‌الملل است، حتي خود ايشان و ديگر مقامات امريكايي نيز بارها اذعان كرده‌اند كه اين تهديدها هيچ تأثيري در اراده مردم ايران نداشته و وضعيت را به ضرر آنها تغيير خواهد داد.

  توسل به تهديد و تحريم را كنار بگذاريد

ظريف در ادامه بيانيه خود، در مورد توسل به تهديد و تحريم كه كشورهاي غربي در دهه‌هاي گذشته عليه ملت ايران به كار گرفته‌اند تا بتوانند ايران را به پذيرش خواسته‌هاي خود وادار كنند نيز گفت: بهتر است اين عادت ديرينه را كنار بگذارند.
ظريف در اين بيانيه نوشت: «بهتر است امريكايي‌ها عادت ديرينه خود را فراموش كنند و زبان تهديد و تحريم عليه اين مردم بزرگ را يك بار و براي هميشه كنار بگذارند كه بي‌جهت مصداق اين مصرع معروف حافظ نشوند كه عرض خود مي‌بري و زحمت ما مي‌داري!»
مصرع اول اين بيت معروف حافظ كه ظريف اشاره‌اي تلويحي به آن دارد اين است:« اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست»!
جان كري عصر جمعه در شوراي روابط خارجي امريكا گفته بود: «ما به هر شكلي كه ميسر باشد با كنگره همكاري مي‌كنيم ولي گمان مي‌كنم كه رئيس‌جمهور به صورتي كاملاً روشن گفته است كه ايران نبايد به سلاح اتمي دست يابد و آمادگي استفاده از نيروي نظامي در صورت نياز را دارد تا از اين مسئله جلوگيري كند. اين را نيز بايد بگويم كه در گفت‌وگوهاي خود با ايرانيان، بسيار مستقيم گفتيم و آنان در برابر هر نوع تهديدي، مقاومت نشان مي‌دادند. با اين حال براي آنان كاملاً اين موضوع را روشن كردم كه ما اين توان را داريم و رئيس‌جمهور نيز آمادگي استفاده از آن (نيروي نظامي) را دارد ولي اين گزينه نخست ما نيست و براي همين هم وارد مذاكرات شده‌ايم.» باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا نيز جمعه شب در مصاحبه‌ با بي‌بي‌‌سي تهديدهاي مشابهي عليه ايران مطرح كرده بود. اوباما در اين مصاحبه گفت: «ما پيامي روشن به ايراني‌ها داده‌ايم. ما داريم توافق هسته‌اي را حل مي‌كنيم، اما هنوز ميزان زيادي از مسائل باقي مانده كه بايد روي آنها كار كنيم. اميدواريم برخي را از طريق ديپلماتيك حل كنيم و در صورت لزوم برخي را به صورت نظامي.» واكنش ظريف زماني انجام شد كه كري در شوراي روابط خارجي امريكا به طور علني گفت در پشت ميز مذاكره ايراني‌ها را به اقدام نظامي تهديد كرده است.

  سياست ايران در منطقه كاملاً روشن است

وزير خارجه ايران در ادامه همچنين با تأكيد بر لزوم جداسازي تعهدات ايران تحت سند برجام از تعهدات اين كشور تحت مفاد قطعنامه تأييد كننده اين سند، به اظهارات كري درباره حمايت ايران از متحدان منطقه‌اي نيز واكنش نشان داد. ظريف گفت: «سياست جمهوري اسلامي ايران پيرامون مسائل منطقه‌اي و ارتباط با امريكا كاملاً روشن است و دولتمردان كشور در كنار ارتش، سپاه و نيروهاي مسلح و در چارچوب فرمايشات مقام معظم رهبري در موضوعات مختلف يك سياست واحد را دنبال مي‌كنند و تفاوتي بين نظاميان و غير‌نظاميان وجود ندارد. تلاش براي اختلاف انداختن بين مسئولان جمهوري اسلامي ايران به دليل دقت و هوشياري مقامات كشور و مردم هوشمند ايران محتوم به شكست است. مسئولان امريكايي نيز كه نتيجه اين دسته‌بندي‌هاي ساختگي را قبلاً ديده‌اند، بهتر است اشتباهات گذشته خود را دوباره تكرار نكنند.»
وزير خارجه ايران، در بخش ديگري از اين بيانيه به سخنان كري درباره شعارهاي «مرگ بر امريكا» توسط مردم ايران نيز واكنش نشان داده است. ظريف از جان كري خواسته ريشه شعارهاي ضد‌امريكايي ملت ايران را در سياست‌هاي واشنگتن در دهه‌هاي گذشته جست‌وجو كند. ظريف نوشت: «در ارتباط با شعار مردم ايران نسبت به سياست‌هاي دولت امريكا، در طول مذاكرات بارها به كري تأكيد كردم كه مردم ايران بزرگوار و فهيم‌اند و بي‌دليل نسبت به اقدامات ديگران عكس‌العمل تند نشان نمي‌دهند.» كري روز جمعه گفت: «به تيم ايراني گفتم كه شعار مرگ بر امريكا نه تنها كمك‌كننده نيست، بلكه كاملاً احمقانه است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
جناب ظریف"گویند:سالی که نکوست "از
بهارش پیداست.هنوز کارتوافق برجام به
پایان نرسیده ست"این داستان کشور
شده ست"که هرکه زودتر از خواب بلند شود "میکروفن دست بگیرد"ایران را تهدید به بمباران کند.این داستان به مدت دهسال"به همین منوال ادامه
خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار