کد خبر: 728641
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۱
آلمان فرصت اقتصادي را به رژيم صهيونيستي گره زد
در حالي كه وزراي نفت، صنعت، معدن وتجارت، ‌نيرو و هيئت‌هاي مختلف بازرگاني به نوبت و در برنامه‌اي فشرده با هيئت آلماني ديدار و هر يك فرش قرمزي براي آنها پهن مي‌كردند، معاون صدر اعظم آلمان براي توسعه روابط تجاري با ايران شرط عجيبي گذاشت و آن هم بهبود روابط با رژيم‌صهيونيستي است.
مهران ابراهیمیان
در حالي كه وزراي نفت، صنعت، معدن وتجارت، ‌نيرو و هيئت‌هاي مختلف بازرگاني به نوبت و در برنامه‌اي فشرده با هيئت آلماني ديدار و هر يك فرش قرمزي براي آنها پهن مي‌كردند، معاون صدر اعظم آلمان براي توسعه روابط تجاري با ايران شرط عجيبي گذاشت و آن هم بهبود روابط با رژيم‌صهيونيستي است.
به گزارش «جوان» آلمان با توجه به توانايي‌ها و ريشه تاريخي در صنعت ايران مي‌تواند جايگاه اول شريك خارجي – غربي خود را به دست آورد، به شرط آنكه اين ظرفيت‌ها را به موضوع نامشروع رژيم‌صهيونيستي گره نزد. بنابر اين گزارش معاون صدراعظم آلمان در اظهار نظري عجيب گفته است: «اگر ايران خواهان برقراري روابط اقتصادي نزديك‌تر با آلمان و كشورهاي غربي ديگر است، بايد روابطش را با رژيم‌صهيونيستي بهبود بخشد!»
رويترز در گزارشي نوشته: زيگمار گابريل كه وزير اقتصاد آلمان هم است، نخستين چهره شاخص يك دولت بزرگ غربي است كه پس از توافق هسته‌اي تاريخي هفته گذشته ميان ايران و كشورهاي 1+5 به تهران سفر كرده است. اين توافق با وجود مخالفت شديد رژيم‌صهيونيستي كه آلمان روابط نزديكي با آن دارد، حاصل شد و آلمان را در موقعيت ظريفي قرار داد زيرا اين كشور تلاش دارد پس از بن بست 12‌ساله‌اي كه بر سر برنامه هسته‌اي ايران وجود داشت و طي آن به دليل تحريم‌ها، تجارت و سرمايه‌گذاري‌اش به ميزان چشمگيري كاهش پيدا كرد، فرصت‌هاي تجاري جديدي را به دست آورد.
رويترز نوشته است: گابريل با آگاهي از مشكلات ديپلماتيك، سفر خود را با درخواست از ايران براي بهبود روابط با دشمن ديرينه‌اش رژيم‌صهيونيستي آغاز كرد و حتي پيشنهاد كرد آلمان به عنوان يك ميانجي عمل كند! بر اساس اين گزارش، وي خطاب به گروهي از بازرگانان آلماني و ايراني در تهران گفت: اگر نخواهيد درباره چنين موضوعاتي صحبت كنيد، نمي‌توانيد در بلندمدت روابط اقتصادي خوبي با آلمان داشته باشيد!  به نوشته رويترز، با اين همه معاون صدراعظم آلمان با همراه آوردن نمايندگان گروه‌هاي صنعتي و مقامات شركت‌هاي آلماني در سفرش به تهران، اين پيام قوي را ارسال مي‌كند كه آلمان خواهان احياي هر چه سريع‌تر روابط سياسي و اقتصادي با ايران است.
بنابراين گزارش گروه‌هاي صنعتي آلمان اعلام كرده‌اند صادرات اين كشور به ايران ممكن است در چند سال آينده چهار برابر شود و شركت‌هايي مانند فولكس واگن و زيمنس و همچنين هزاران شركت كوچك‌تر مشتاق حضور پررنگ در ايران و صادرات به اين كشور هستند. آلمان زماني يكي از بزرگ‌ترين تأمين كنندگان ايران خارج از آسيا بود اما در سال 2007 موقعيتش را به چين واگذار كرد كه اكنون 15 تا 20 برابر آلمان به ايران كالا صادر مي‌كند.
اريك شوايتزر، مدير اتاق بازرگاني و صنعت آلمان نيز گفته است: سفر گابريل به تهران نشانه بسيار خوبي براي شركت‌هاست، اگرچه روابط تجاري ميان آلمان و ايران فوراً افزايش نخواهد يافت اما ممكن است ظرف دو سال بيش از دو برابر شود و ارزش آن به 6 ميليارد يورو برسد در حالي‌كه در ميان مدت مي‌تواند به 10 ميليارد يورو هم صعود كند.
به گفته تحليلگران دويچه بانك، اگر صادرات آلمان به ايران به سطح پيش از تحريم يك دهه قبل بازگردد، به معناي 5/4 ميليارد يورو
(9/4 ميليارد دلار) درآمد بالاتر براي شركت‌هاي آلماني خواهد بود. بلومبرگ اخيراً در گزارشي به اشتياق خودروسازان بزرگ آلماني شامل فولكس واگن و بي. ام. دبليو براي حضور در بازار ايران اشاره كرده و نوشته بود: براي فولكس واگن كه بزرگ‌ترين خودروساز اروپاست، فروش خودرو در ايران به رشد در خارج بازارهاي بزرگي مانند اروپا و امريكاي شمالي كمك خواهد كرد.

   فرش قرمز وزرا

در همين حال بيژن زنگنه در نشست خبري با خبرنگاران پس از ديدار با زيگمار گابريل معاون صدر اعظم و وزير اقتصاد و انرژي آلمان و هيئت همراه گفته است: طي سه سال آينده توليد گاز كشور به هزار ميليون متر مكعب در روز و توليد نفت به 7/4 ميليون بشكه مي‌رسد. وي به قراردادهاي IPC كه در سپتامبر سال جاري رونمايي مي‌شود اشاره و ابراز اميدواري كرد كه شركت‌هاي آلماني از اين فرصت استفاده كنند. وي با اشاره به اينكه ما درصدد ارتقاي سطح همكاري دو كشور در زمينه نفت، گاز و پتروشيمي و همچنين سرمايه‌گذاري در اين بخش‌ها هستيم، گفت: در بخش آموزش فني و مديريتي نيز دو كشور امكان همكاري را خواهند داشت و اين فرصت‌ها نه تنها براي شركت‌هاي بزرگ آلماني بلكه براي شركت‌هاي كوچك و متوسط نيز جذاب خواهد بود.

   پيشنهاد‌هاي وزير نيرو به آلماني‌ها

وزير نيرو نيز با بيان اينكه از شركت‌هاي آلماني مي‌خواهيم كه سرمايه‌گذاري مستقيم در حوزه آب و برق در ايران داشته باشند، گفت: ايران و آلمان مي‌توانند سرمايه‌گذاري مشترك براي ساخت نيروگاه در كشورهاي ثالث داشته باشند.
 ‌حميد چيت‌چيان در ديدار با زيگمار گابريل با اشاره به اينكه شركت زيمنس همكاري خوبي با مپنا داشته است، گفت: ما نيازمند هوشمند‌سازي شبكه برق كشور، ‌نصب نيروگاه‌هاي كلاس f و توسعه ظرفيت نيروگاه‌ها هستيم، بنابر اين ساخت 37 هزار مگاوات نيروگاه جديد در پنج سال آينده نشان از همت ايران براي توسعه ظرفيت نيروگاهي دارد.
وي به زمينه‌هاي همكاري در بخش آب نيز اشاره كرد و گفت: در حال حاضر 41 درصد جمعيت شهري كشور تحت پوشش شبكه فاضلاب است و اين پوشش روز به روز در حال توسعه است به طوري‌كه اين توسعه بازار بزرگي براي صنعت تصفيه فاضلاب ايجاد كرده است. به گفته وي، شيرين‌سازي آب دريا با ظرفيت يك ميليارد متر مكعب در سال در برنامه وزارت نيرو قرار دارد، البته انتقال آب و حفاري تونل براي اين وزارتخانه حائز اهميت زيادي است.
چيت‌چيان با اشاره به اينكه در تمام زمينه‌هايي كه به آن اشاره كردم ايران و آلمان مي‌توانند همكاري‌هايي به اين شكل و در شش بخش با يكديگر داشته باشند، افزود: اولين همكاري ايران و آلمان مي‌تواند به صورت سرمايه‌گذاري مستقيم يا با سهم 100 درصد متعلق به شركت‌هاي آلماني يا با مشاركت با شركت‌هاي ايراني باشد. همچنين قائم‌مقام مديرعامل شركت ملي پتروشيمي با تشريح جزئيات مذاكرات نفتي ايران و آلمان، گفت: حجم زيادي از تجهيزات ساخته‌شده نفتي ما در آلمان بلوكه شده است كه صحبت كرديم هرچه زودتر اين تجهيزات آزاد شود. محمدحسن پيوندي در گفت‌وگو با فارس، گفت: علاوه بر ما، خود آلماني‌ها هم از بلوكه شدن تجهيزات ما ضرر مي‌كنند چون همه پول تجهيزات را دريافت نكرده‌اند و مثلاً با دريافت 30 درصد از پول اين تجهيزات را ساخته‌اند و بلوكه شده است.
محمدرضا نعمت زاده نيز عصر دوشنبه در حاشيه ديدار با هيئت بلندپايه آلماني در جمع خبرنگاران، افزود: برنامه داريم با ايجاد روابط با كشورهاي صنعتي غربي بتوانيم وضعيت صنايع كشور را به ويژه در زمينه تكنولوژي‌هاي جديد و مشاركت براي صادرات خودرو تحكيم بخشيم، لذا در اين رابطه با آلمان مذاكراتي انجام شد. نعمت زاده ادامه داد: در اين جلسه عمدتاً روي سرمايه گذاري مشترك، انتقال تكنولوژي‌هاي جديد و نوسازي خطوط توليد بحث شد و انتظار ما از آلماني‌ها آن است كه در بخش توسعه فناوري و سرمايه گذاري مشترك فعاليت كنند.
نعمت زاده در اين خصوص كه همكاري‌هاي مشترك از چه زماني آغاز خواهد شد، گفت: بخشي از اين موضوع مربوط به زمانبندي توافق است و به طور قطع اينها (هيئت آلماني) قبل از اينكه تحريم‌ها كاملاً برداشته نشود، كاري انجام نخواهند داد اما مذاكرات را انجام خواهيم داد.

  نگراني آلماني‌ها از زمان‌بر بودن دوره لغو تحريم‌ها

معاون صدراعظم آلمان نيز از آغاز تلاش‌هاي گسترده دولت برلين به منظور لغو تحريم‌هاي بانكي و مالي ايران خبر داد و گفت: نگراني فعلي شركت‌هاي آلماني از زمان‌بر بودن دوره لغو تحريم‌هاي ايران است. «زيگمار گابريل» روز گذشته در جمع خبرنگاران با بيان اينكه شركت‌هاي آلماني آماده همكاري و بازگشت به صنايع آب، برق و انرژي ايران هستند، گفت: در شرايط فعلي ابزارهاي مالي مناسب براي توسعه صادرات و مبادلات اقتصادي بين ايران و آلمان وجود دارد. معاون صدراعظم آلمان با تأكيد بر اينكه كماكان برخي از مسائل و محدوديت‌هاي بانكي و مالي بين ايران و آلمان از طريق شبكه جهاني بانكي پابرجاست، تصريح كرد: لغو تحريم‌هاي مالي و بانكي ايران در گرو لغو تحريم‌هاي بانكي از سوي امريكاست. وزير اقتصاد و انرژي آلمان با اشاره به آغاز تلاش‌هاي گسترده دولت برلين براي لغو تحريم‌هاي بانكي و مالي ايران، تأكيد كرد: هم‌اكنون مذاكرات دولت با بانك‌هاي آلماني به منظور حل و فصل و برطرف شدن تحريم‌هاي بانكي ايران ادامه دارد.
معاون صدراعظم و وزير اقتصاد و انرژي كشور آلمان با بيان اينكه اين كشور مي‌تواند در زمينه صرفه جويي انرژي و گسترش انرژي‌هاي تجديدپذير و آب با ايران همكاري كند، گفت: شركت‌هاي آلماني علاقه‌مند حضور در ايران در حوزه آب و برق هستند.
زيگمار گابريل در ديدار خود با حميد چيت‌چيان كه از استقبال گرم و مهمان‌نوازي در همين ساعات اوليه ذوق زده شده بود، ‌گفت: ‌مشخص مي‌شود اين دو كشور براي شكل‌گيري روابط مجدد اقتصادي تلاش مي‌كنند و علاقه زيادي به آن دارند. معاون صدراعظم آلمان با بيان آنكه شركت‌هاي آلماني به دنبال همكاري‌هاي اقتصادي ماندگار و پايدار هستند، گفت: «خودروسازي، پتروشيمي، انرژي‌هاي نو، بهره وري انرژي و محيط‌زيست از جمله بخش‌هايي به شمار مي‌روند كه شرك‌هاي آلماني آماده همكاري در اين بخش‌ها با ايران هستند.»

   احياي روابط در آينده نزديك امكانپذير نيست

همچنين رئيس كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني تهران نيز در گفت وگو با تسنيم و در تحليل نتايج اين ديدار‌ها گفت: درمقطع فعلي احياي روابط اقتصادي، برقراري سرمايه گذاري مشترك و بهبود روابط بازرگاني دو كشور ايران و آلمان بدون ايجاد مقدمات لازم بعيد است. مهدي پورقاضي افزود: دراين مرحله از نشست براي تجديد همكاري‌هاي ايران و آلمان، صحبت‌هاي مستقيمي با بخش خصوصي وجود ندارد. رئيس كميسيون صنعت و معدن اتاق بازرگاني تهران با بيان اينكه ايران و آلمان سابقه همكاري طولاني دارند كه در 10 سال گذشته كاهش يافته است، ادامه داد: برگزاري چنين نشست‌هايي مي‌تواند گام مثبتي براي احياي روابط تجاري دو كشور و از سر‌گيري روابط اقتصادي باشداما درمقطع فعلي احياي روابط اقتصادي، برقراري سرمايه‌گذاري مشترك و بهبود روابط بازرگاني دو كشور، بدون ايجاد مقدمات لازم بعيد است.
وي درباره قرارداد‌هاي احتمالي صنايع ايران تصريح كرد: شركت فولكس واگن در ايران به دنبال طرف قرارداد مي‌گردد و شركت زيمنس نيز تمايل به حضور در بازار ايران دارد. گفتني است با وجود تحريم‌ها، آلمان نزديك به 2 ميليارد و 150‌ميليون يورو به ايران صادرات داشته و ايران حدود 250 ميليون يورو به آلمان كالا صادر كرده است اما پيش‌بيني‌ها از دورخيز صادرات ۱۱‌ميليارد دلاري آنها به ايران خبر مي‌دهد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
2
3
حالا قدر احمدی نژاد رو میدونید؟؟یادتونه یک زمانی به تمسخر بهش میگفتید :قیمت مرغ رو مدیریت کنید مدیریت جهانی پیشکش!!!!هشت سال با تمام قدرت جلوی اونا مقاومت کرد و شما همش و فقط میگفتید جریان انحرافی!!!الان جریان انحرافی کجاست؟حاضرید عذرخواهی کنید؟؟
پاسخ ها
همراه
| Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
حلقه انحراف که جایی نرفته این فسادای مالی هم دود همون کنده هاس ....ضربه ای که احمدی نژاد با لباس حزب اللهی به خط انقلابی در 2سال آخرش زد سالها ماندگاره..با تاسف.
ناشناس
|
Australia
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
1
4
این گستاخیها دست گلهای تدبیر و امید است. حالا اینها اولش است.
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
1
3
چرا؟شرط نگذارند"وفتی نوید امدن انها با تیترهای انچنانی که "غولهای نفتی وصنعتی پشت دروازه ایران دراز کش کردند"تا واردشوند.چرا دماغ خود را بالا
نگه ندارندو شروط محال را عنوان نکنند.
غرب ذلیلی هم اندازه ای دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
این پیر مرد پر حاشیه (وزیر صنعت) چرا چیزی نمیگوید؟اینهم از ...
حسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۳۱
0
0
اگر به آقای ظریف و عراقچی شرط کثیف آلمانی را بگوئید میگویند چون آنها توافق را امضا کرده اند نمیتوانند کاری بکنند. و اینها مقام مسئول نیستند! ای عزیزان ایرانی بس است مردم را خواب فرض نفرمائید. امضا توافق به هر بهائی؟
غولومی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
0
0
از قدیم گفتن به مرده که رو بدی تو کفنش . . .
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
مرگ ...
داود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
0
0
قال ظريف: آن مردي(احمدي نژاد) كه مي گفت (اسرائيل بايد محو شود) حالا ديگر رفته است.شما تفسير بفرمائيد يعني چه؟به نظر بنده يعني اگر موقعيت جور شد شرط شما را هم روي چشم مي نهيم.
salim
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
0
0
این موضوع شرط نبود بلکه یک پیشنهاد بود از طرف المان بنابراین جملات را درست اطلاع رسانی کنید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار