کد خبر: 728019
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۹
دکتر یدالله جوانی
نكاتي ‌در خصوص جمع‌بندي مذاكرات هسته‌ايمذاكرات هسته‌اي جمهوري اسلامي با كشورهاي گروه 1+5 در نهايت پس از يك دوره طولاني 12 ساله به جمع‌بندي مورد رضايت تيم‌هاي مذاكره‌كننده هفت كشور رسيد و شرايط را براي نزديك شدن به توافق هسته‌اي فراهم ساخت. با توجه به اين مهم و تأثير مذاكرات و توافق هسته‌اي بر مسائل كشور و آينده انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي الهي آن، نكاتي چند در خصوص اين جمع‌بندي را بايد مورد توجه قرار داد كه اهم آن عبارت است از:
1- اميد است اين جمع‌بندي با بيانيه مشترك، مقدمه يك توافق خوب براي ملت عزيز، بزرگوار و مقاوم ايران باشد. هرچند اعضاي تيم مذاكره‌كننده نهايت تلاش خود را به عمل آورده‌اند تا خطوط قرمز نظام در اين جمع‌بندي رعايت شود لكن طبق مصوبه مجلس شوراي اسلامي، شوراي عالي امنيت ملي بايد انطباق اين جمع‌بندي با منافع ملي را به تصويب برساند. بنابراين بايد صلاحيت مجلس شوراي اسلامي و شوراي عالي امنيت ملي در اين مسير مورد توجه جدي همگان باشد. آقاي اوباما، رئيس‌جمهور ايالات متحده در اولين واكنش به جمع‌بندي مذاكرات و صدور بيانيه مشترك با صراحت از كنگره امريكا مي‌خواهد كه توافق را دقيق بررسي كند. شايسته است در ايران اسلامي همه قوا و جريان‌ها و گروه‌هاي سياسي از شوراي عالي امنيت ملي، درخواست بررسي جمع‌بندي مذاكرات را در نهايت دقت و هوشمندي داشته باشند و از اين طريق اطمينان ملت ايران براي يك توافق خوب را افزايش دهند.
2- وحدت، همبستگي و انسجام داخلي، عامل اصلي تمامي موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي طي 36 سال گذشته در صحنه‌هاي مختلف و عرصه‌ بين‌المللي بوده است. شعار «انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست» از سوي همه ايرانيان طي 12 سال گذشته، موضوع هسته‌اي را به يك موضوع و مطالبه ملي تبديل كرد و اين مطالبه به ثمر نشست و اكنون شش قدرت جهان، ورود ايران به باشگاه هسته‌اي جهان را پذيرفته‌اند اما بايد توجه داشت كه مذاكرات و توافق هسته‌اي به پايان نرسيده و براي رسيدن به مقصد، حفظ وحدت و انسجام داخلي به عنوان يك اصل حاكم، بايد مورد توجه همه جريان‌ها و گروه‌‌هاي سياسي و آحاد مردم باشد. از ترفندهاي دشمنان براي تحميل خواست و اراده خود به جمهوري اسلامي و ملت ايران، ايجاد تفرقه و دودستگي يا چند دستگي در داخل كشور است.
دوقطبي‌سازي‌هاي كاذب موافق مذاكره- مخالف مذاكره، موافق توافق- مخالف توافق، موافق اجراي توافق- مخالف اجراي توافق و... در دستور كار دشمنان بوده، هست و خواهد بود. بنابراين در اين شرايط حساس همه علاقه‌مندان و دلسوزان كشور و متعهد به منافع ملت، بايد شعار سال را كه مقام معظم رهبري با عنايت به مجموعه‌اي از مسائل از جمله موضوع هسته‌اي مبني بر «دولت و ملت همدلي و همزباني»، اعلام فرمودند جدي بگيرند و در اين راستا حركت كنند. بديهي است كه تجلي اين شعار در موضوع هسته‌اي، يعني همدلي و همزباني تمامي مسئولان و آحاد ملت با تمركز روي گزاره «توافق خوب آري، توافق بد هرگز» حاصل ‌مي‌شود.
3- موضوع هسته‌اي را تحت هيچ شرايطي نبايد از سطح ملي به سطوح پايين‌تر با هدف بهره‌برداري‌هاي جرياني و سياسي تنزل داد. هزينه‌هاي هسته‌اي شدن كشور را، مردم پرداخته‌اند و اين دستاورد ارزشمند ملي را نبايد در مسير نيل به اهداف سياسي گروهي و حزبي هزينه كرد.
4- ملت ايران نيك مي‌داند كه اگر هدايت‌ها، راهبري‌ها و مراقبت‌هاي مقام‌معظم رهبري نبود، ايران اسلامي هرگز در رديف كشورهاي برخوردار از دانش و فناوري هسته‌اي قرار نمي‌گرفت. اساساً همراه شدن ملت با سياست هسته‌اي شدن كشور با وجود هزينه‌هاي سنگين از قبيل تهديدات، فشارها و تحريم‌ها، به اين خاطر بود كه رهبر حكيم، فرزانه و دورانديش انقلاب اسلامي اين سياست را تأييد و حمايت همه‌جانبه نموده و برخورداري كشور از چرخه سوخت هسته‌اي را براي آينده ملت مفيد مي‌دانستند. مردم با اعتماد به رهبر معظم انقلاب از اين سياست پرهزينه حمايت كرده و اكنون اين سياست به بار نشسته است و ان‌شاءالله در آينده مردم از ميوه‌هاي درخت پربار دانش و فناوري هسته‌اي بهره خواهند برد. بنابراين هيچ فرد يا گروه يا جرياني به دنبال مصادره اين مطلوب و افتخار براي خود نباشد. همه ما در اين عرصه، مديون مقام معظم رهبري و مردمي هستيم كه صادقانه رهبري را در اين مسير ياري كردند.
5- به ياد آوريم زماني را كه حدود 12 سال قبل، غربي‌ها حتي حاضر به پذيرش فعال بودن دو يا سه دستگاه سانتريفيوژ در ايران نبودند؛ اما امروز در بيانيه مشترك و جمع‌بندي مذاكرات، ايران را به عنوان يك قدرت هسته‌اي مي‌پذيرند! چرا؟ دليل آن چيزي جز واقعيات ايران نيست. آقاي اوباما طي مصاحبه‌اي و در مقابل دوربين با صراحت اعلام كرد اگر مي‌‌توانست با دستان خود پيچ و مهره‌هاي صنعت هسته‌اي ايران را باز مي‌كرد يا كاري مي‌كرد تا از قدرت نظامي ايران رهايي يابد اما وي اعتراف كرد كه اين آرزو با واقعيت نمي‌خواند. آري واقعيت آن است كه طي 36 سال گذشته، جمهوري اسلامي و نيروهاي انقلاب و پيرو ولايت فقيه، ايران اسلامي را به يك قدرت منطقه‌اي داراي نفوذ تبديل كرده و در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در حوزه علوم و فنون نوين به پيش برده‌اند. واقعيت آن است كه ايران در مسير تمدن‌سازي اسلامي با سرعت در حال حركت است و هيچ يك از توطئه‌هاي دشمنان طي اين 36 سال نتوانسته ملت ايران را از اين حركت باز دارد. البته ملت ايران در اين مسير هزينه‌هاي زيادي را متحمل شده است. شهداي هسته‌اي از نمونه‌هاي برجسته و ارزشمند هزينه‌هاي ملت ايران در مسير پيشرفت هستند. بنابراين اين پيشرفت‌ها، دستاوردها، موقعيت و نفوذ منطقه‌اي ايران همراه با مقاومت و ايستادگي ملت ايران طي 36 سال گذشته، داشته‌هاي تيم مذاكره‌كننده ايراني روي ميز مذاكرات بود. آري اين واقعيت‌ها بود كه طرف مقابل را به اين جمع‌بندي رساند كه چاره‌اي جز توافق با ايران در موضوع هسته‌اي ندارد و گزينه‌هاي جنگ و تحريم راه به جايي نمي‌برد.
6- بايد به اعضاي تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كه با تلاش‌هاي شبانه‌روزي از حقوق ملت ايران دفاع كردند، خدا قوت گفت و زحمات تيم‌هاي قبلي را پاس داشت.
طي 12 سال گذشته بسياري در اين مسير زحمت كشيدند و نبايد زحمات آنان را ناديده انگاشت. نبايد گفت، «اينها توانستند و آنها نتوانستند!» هركس اينگونه فكر كند يا سخن بگويد يا مطلب بنويسد، يا جاهل است يا داراي انحرافي سياسي بوده و مي‌خواهد با تنزل موضوع هسته‌اي از سطح ملي به سطح پايين‌تر، از آن بهره سياسي ببرد.
7- مذاكرات هسته‌اي و حصول يك توافق خوب براي ملت ايران ان‌شاءالله در آينده، به هيچ عنوان نبايد به معناي اصلاح روابط ايران و امريكا تلقي شده و اينگونه تصور شود كه با اين توافق، دوران استكبار‌ستيزي پايان مي‌پذيرد. استكبارستيزي از آرمان‌‌‌هاي گفتمان انقلاب اسلامي است و تحت هيچ شرايطي، دوران استكبارستيزي پايان نخواهد يافت. اين مبارزه هميشگي و ابدي خواهد بود. امروز امريكا مصداق عيني و كامل استكبار است و تا زماني كه اينچنين باشد، مبارزه ملت ايران با او ادامه خواهد داشت. اتفاقاً رجزخواني متكبرانه اوباما پس از اعلام جمع‌بندي مذاكرات ‌ديروز، دگربار اثبات كرد اين جمله مقام معظم رهبري را كه در جمع دانشجويان فرمودند: «امريكا هنوز مصداق اتم استكبار است.» بنابراين همه ملت ايران و خصوصاً جوانان، طبق فرموده معظم‌له بايد خود را براي ادامه مبارزه با استكبار آماده كنند.
8- غرب و خصوصاً ايالات متحده تلاش فراواني كرده و خواهد كرد تا از طريق مذاكره و نوعي توافق با ايران، امنيت رژيم صهيونيستي را در منطقه تأمين كند. اما همگان خوب مي‌دانند كه مبارزه ايران با رژيم صهيونيستي از يك طرف و حمايت و پشتيباني از محور مقاومت در مقابله با اين رژيم كودك‌كش از طرف ديگر، اصولي و اعتقادي و در راستاي منافع و امنيت ملي بوده و تحت هيچ شرايطي اين سياست تغيير نخواهد كرد. بنابراين، سخن رهبر فرزانه انقلاب اسلامي داراي اعتبار هميشگي و فرازماني است كه فرمودند: «چه توافق هسته‌اي بشود و چه نشود، امنيت اسرائيل تأمين نخواهد شد».
9- بايد از تمامي كساني كه در 12 سال گذشته از سر خيرخواهي مذاكرات را منصفانه و دلسوزانه نقد كرده و همواره راه رسيدن به يك توافق خوب را شفاف نموده‌اند تشكر كرد و نقادي آنها را پاس داشت.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار