کد خبر: 727995
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
در برنامه تلويزيوني اعلام شد
رئيس‌جمهور با اشاره به نهايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك هسته‌اي تصريح كرد: حفظ توانمندي هسته‌اي، لغو قطعنامه‌ها و تحريم‌هاي ظالمانه و خروج پرونده هسته‌اي ايران از شوراي امنيت، اهداف ايران بود كه در اين برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.
رئيس‌جمهور با اشاره به نهايي شدن برنامه جامع اقدام مشترك هسته‌اي تصريح كرد: حفظ توانمندي هسته‌اي، لغو قطعنامه‌ها و تحريم‌هاي ظالمانه و خروج پرونده هسته‌اي ايران از شوراي امنيت، اهداف ايران بود كه در اين برنامه جامع همه اهداف محقق شده است.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر رياست جمهوري، دكتر روحاني عصر ديروز در برنامه زنده تلويزيوني با اشاره به اينكه امروز مذاكرات هسته‌اي ميان ايران و شش قدرت جهاني به نقطه جديدي رسيده است، گفت: امروز پس از 12 سال كه همراه با نشر توهماتي از سوي قدرت‌ها عليه جمهوري اسلامي ايران در افكار عمومي جهانيان بود، فضا عوض شده است.
دكتر روحاني با بيان اينكه مسئله هسته‌اي ايران ابعاد سياسي، بين‌المللي، اقتصادي و اجتماعي پيدا كرده بود، گفت: موضوع هسته‌اي ايران از يك سو در فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در شوراي امنيت با قطعنامه‌هاي متعددي روبه‌رو شده بود و ازسوي ديگر برخي به دنبال ترويج ايران هراسي در جامعه و جهان بودند و ايران را متهم به ساخت سلاح‌هاي كشتار جمعي و هسته‌اي مي‌كردند؛ اين در حالي بود كه موضوع هسته‌اي از نظر علم و فناوري و رشد و توسعه كشور و نيز مسئله غرور و عزت ملي حائز اهميت بسيار بود.

    تحريم‌ها هرگز در انجام مذاكرات مؤثر نبود

رئيس شوراي عالي امنيت ملي ادامه داد: اگرچه موضوع هسته‌اي در حوزه اقتصادي با فشارهاي تحريم كنندگان شرايط سختي در جامعه به‌وجود آورده بود و در زندگي مردم آثاري داشت اما همانطور كه قبلا تأكيد كرده بودم هيچ‌گاه تحريم‌ها در انجام مذاكرات مؤثر نبود.
روحاني خاطرنشان ساخت: همواره تأكيد كرديم نتيجه اين مذاكرات برد – باخت نخواهد بود. هر مذاكره‌اي اگر به‌صورت برد- باخت باشد پايدار نيست. مذاكره پايدار مذاكره‌اي است كه براي دو طرف نتيجه برد- برد داشته باشد. وي با تشريح روند مذاكرات طي ۲۳ ماه گذشته، گفت: ما هنگام اين مذاكرات، براي دستيابي به توفيق، نياز به اجماع داخلي و ملي داشتيم. دكتر روحاني افزود: واضح و روشن است كه در داخل كشور سياسيون، جناح‌ها و تشكل‌ها فكر و نظر واحد ندارند، اما در مسائلي مثل موضوع هسته‌اي كه به منافع، مصالح، امنيت و توسعه ملي ما مربوط مي‌شود، خوشبختانه در فضاي آزاد و دمكراتيك جامعه، توانستيم به اجماع دست يابيم.
رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه راه مذاكره را قبل از آغاز اين دولت و اساساً از روز اول بروز اين مشكل هسته‌اي، يعني از ۱۲ سال پيش طبق نظر مقام معظم رهبري در پيش گرفتيم، اظهار داشت: از سال ۸۲ اين مذاكرات آغاز شد، منتها مردم ما در انتخابات خرداد ۹۲ در اين زمينه اعلام نظر و به صراحت اعلام كردند، دولتي را مي‌خواهيم كه دستاوردهاي هسته‌اي را توأم با صلح و توأم با حركت توسعه‌اي رو به جلو و رفاه مردم، مدنظر قرار دهد و همين مسير و راهي بود كه دولت يازدهم انتخاب و آغاز كرد.
دكتر روحاني با تأكيد بر اينكه ملت بزرگ ايران همواره ملت ادب، منطق و استدلال بوده است، تصريح كرد: از روز اول در مراسم تحليف گفتم در صورتي غرب مي‌تواند با ما تعامل داشته باشد كه مسير تهديد و تحقير را كنار بگذارد و تكريم را آغاز كند. ريشه آنچه امروز به عنوان برنامه جامع براي اقدام مشترك به دست آمد، به در پيش گرفتن سياست تعامل از طرف ايران و تكريم از طرف 1+5 باز مي‌گردد كه اگر اين دو نبود ما دستاوردي نمي‌داشتيم.

    به اهداف چهارگانه در مذاكرات دست يافتيم

رئيس‌جمهور با اشاره به اينكه در اين مذاكرات چهار هدف را دنبال مي‌كرديم، در توضيح اين اهداف گفت: هدف اول ‌حفظ توانمندي و فناوري هسته‌اي بود، هدف دوم اين بود كه تحريم‌هاي غلط و ظالمانه و غير انساني را لغو كنيم. هدف سوم اين بود كه كليه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل كه از ديد ما قطعنامه‌هاي غيرقانوني بود، لغو كنيم و هدف چهارم اين بود كه پرونده هسته‌اي ايران را از ذيل فصل ۷ منشور ملل متحد و از شوراي امنيت خارج كنيم كه در توافق امروز و در برنامه جامع اقدام مشترك هر چهار هدف حاصل شده است.
دكتر روحاني با بيان اينكه در ۲۳ ماه گذشته براي رسيدن به اهدافمان و تحقق خط‌قرمزها، تلاش فوق‌العاده‌اي از طرف ديپلمات‌ها، حقوق‌دانان، اقتصاددانان و همچنين دانشمندان هسته‌اي انجام شد، اضافه كرد: امروز در شرايطي توافق انجام شده است كه بيش از ۶ هزار سانتريفيوژ در ايران باقي خواهد ماند كه 5‌هزار عدد از آنها در نطنز فعال خواهد بود و بيش از يكهزار سانتريفيوژ هم در فردو باقي خواهد ماند. وي با اشاره به اينكه ما توافقي مي‌خواستيم كه بر اساس آن بلافاصله بعد از توافق، تزرق گاز UF6 به سانتريفيوژهايIR8 آغاز شود و امروز به همين توافق دست يافتيم، خاطرنشان ساخت: غربي‌ها درباره رآكتور آب سنگين اراك هم مي‌گفتند كه رآكتور اراك مي‌تواند باقي بماند، اما به هيچ وجه به عنوان رآكتور آب سنگين نه و اين خط قرمز قطعي ماست.

    حفظ ماهيت رآكتور آب سنگين اراك

رئيس‌جمهور گفت: امروز در شرايطي توافق انجام شده است كه در توافق مشترك به صراحت از فعاليت رآكتور اراك به عنوان يك رآكتور آب سنگين ياد شده است و رآكتور اراك با همين ماهيت آب سنگين با ويژگي‌هايي كه در توافق آمده است، تكميل خواهد شد.
رئيس‌جمهور اضافه كرد: نسبت به مسئله فردو مي‌گفتند نام بردن از فردو هم سخت است و شنيدن آن سخت‌تر، نه شما بگوييد و نه ما مي‌شنويم و بعد گفتند كه در فردو هيچ سانتريفيوژي نباشد و بالاخره بعد از ماه‌ها چانه‌زني گفتند كه فقط تعدادي سانتريفيوژ در فردو بماند اما امروز در فردو بيش از يك‌هزار سانتريفيوژ فعال خواهد بود، به اضافه اينكه بخشي از فردو نيز براي تحقيق و توسعه در زمينه ايزوتوپ‌هاي پايدار اختصاص دارد. دكتر روحاني با اشاره به اقدامات انجام شده در زمينه لغو تحريم‌ها اظهار داشت: آنها در زمينه لغو تحريم‌ها، ابتدا مي‌گفتند بايد ماه‌ها بگذرد و اعتماد پيدا كنيم، آنگاه تحريم‌ها را نه لغو، بلكه تعليق مي‌كنيم و بعد از سال‌ها اگر آژانس گزارش مثبت داد و اعتماد پيدا كردند، قدم به قدم لغو مي‌شود اما امروز به ملت شريف ايران اعلام مي‌كنم كه طبق اين توافق، در روز اجراي توافق، تمامي تحريم‌ها، حتي تحريم‌هاي تسليحاتي، موشكي هم به صورتي كه در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد.
رئيس‌جمهور افزود: تمام تحريم‌هاي اقتصادي شامل مالي، بانكي، بيمه، حمل و نقل، پتروشيمي و فلزات گرانبها به طور كامل لغو خواهد شد و نه تعليق و حتي تحريم تسليحاتي هم كنار گذاشته مي‌شود، براي پنج سال نوعي محدوديت و پس از آن لغو خواهد شد. در زمينه اشاعه‌اي هم كالاهاي دو‌منظوره در كميته‌اي مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

    پايبندي به توافق دوطرفه است

دكتر روحاني تصريح كرد: اين توافق دو‌طرفه است. اگر آنها به اين توافق پايبند باشند، ما البته به توافق پايبنديم. ملت ايران همواره در طول تاريخ اگر عهد و پيماني بسته است روي پيمان خود ايستاده و روي اين پيمان هم خواهيم ايستاد، به شرط آنكه طرف مقابل ما هم پاي اين پيمان ايستاده باشد.
رئيس‌جمهور با بيان اينكه توافق كنوني مراحلي دارد و امروز مرحله اول آن بود و بر مبناي آن همه هفت كشور متن توافق و ضمائم پنجگانه آن را قبول كردند، اظهار داشت: مرحله بعدي اين توافق كه در روزهاي آينده خواهد بود اين است كه متن اين توافق و همچنين متني كه براي شوراي امنيت سازمان ملل تهيه شده بايد در شوراي امنيت سازمان ملل به تصويب برسد. پس از آن بايد مراحلي در كشورهاي مختلف ادامه پيدا كند و پس از پايان مراحل، در روزي كه نامش روز توافق است، اتحاديه اروپا و امريكا لغو همه تحريم‌ها را به صراحت اعلام مي‌كنند و تصميم خود را ابراز مي‌دارند و از آن زمان است كه تازه اقدامات ايران آغاز مي‌شود. رئيس‌جمهور افزود: در واقع امروز روز بيانيه مشترك بود و بعد از حدود دو ماه به روزي مي‌رسيم كه روز توافق است.

    قدرت‌هاي جهان فعاليت هسته‌اي ايران را به رسميت شناختند

دكتر روحاني خاطرنشان كرد: گرچه مراحلي را پيش رو داريم و امروز مرحله اول آن است اما اين مهم‌ترين روز در طول ۱۲ سال گذشته مي‌باشد. امروز روزي است كه از لحاظ تاريخي، كشورهاي بزرگ جهان، فعاليت هسته‌اي ايران را به رسميت شناختند. امروز روزي است كه بعد از ۱۲ سال كشورهاي قدرتمند جهان اعلام كردند كه در زمينه فناوري هسته‌اي و فناوري‌هاي مدرن به ايران كمك خواهند كرد. امروز روزي است كه قدرت‌هاي بزرگ اعلام كردند كه همه تحريم‌ها عليه ايران برداشته خواهد شد و همه قطعنامه‌هاي ظالمانه لغو خواهد شد و شرايط عادي و معمولي در روابط با ايران آغاز مي‌شود.
رئيس‌جمهور تصريح كرد: امروز يك پايان و آغاز است. پاياني براي ظلم‌ها و اتهام‌هاي غلط و نابجا نسبت به ملت بزرگ ايران و آغازي براي شروع همكاري‌هاي جديد در جهان است.
دكتر روحاني در ادامه گفت: امروز نه تنها مردم شهرهاي مختلف ايران به‌خاطر اينكه مشاهده مي‌كنند زنجيرهاي تحريم در حال گسسته شدن هستند، خوشحال هستند بلكه مردم غزه، كرانه باختري رود اردن، ‌مردم قدس و لبنان هم خوشحال هستند به دليل اينكه تلاش‌هاي واهي رژيم غاصب صهيونيستي، در طول ۲۳ ماه گذشته به شكست منتهي شد. رئيس‌جمهور تأكيد كرد: امروز همه مردم منطقه هم خوشحال هستند به دليل اينكه بسياري از بهانه‌هاي واهي براي ستم و فشار بر منطقه بر مبناي اينكه ايران مي‌خواهد بمب هسته‌اي بسازد، پايان مي‌پذيرد.
دكتر روحاني در ادامه با قدرداني از همه آنهايي كه براي رسيدن به اين روز مهم و تاريخي نقش خود را ايفا كردند، اظهار داشت:از ملت بزرگ ايران به‌خاطر ايستادگي و مقاومت ۱۲ ساله در برابر انواع فشارهاي غلط و نابجا، از مقام معظم رهبري به عنوان راهبري كه همواره در شرايط سخت با دستان پرتوان و با هدايت‌هايشان به ملت، ‌كشور و نظام و به دولت كمك كردند و در اين مسير با ارشادات، نظارت‌ها و با دقت‌هايشان بار سنگيني را بر دوش داشتند و از مجلس شوراي اسلامي، قوه قضائيه، همه نيروهاي مسلح كه همواره پشتيبان نظام و دولت بودند و از مجمع تشخيص مصلحت نظام، از مجلس خبرگان رهبري، از حوزه‌هاي علميه، مراجع تقليد، دانشگاه‌ها، فرهيختگان، جوانان، بانوان و از همه مردم در گوشه و كنار كشور تشكر و قدرداني مي‌كنم.
رئيس‌جمهور با تأكيد بر اينكه نقد دلسوزانه، آزاد است، گفت: اجازه نمي‌دهم كه كسي بخواهد با دروغ، اتهام و سخن ناروايي به اميد و اعتماد مردم براي آينده درخشان اين كشور، براي رونق اقتصادي، براي صلح و امنيت در كشور و در منطقه صدمه بزند. وي در ادامه خطاب به ملت‌ها و‌كشورهاي منطقه اظهار داشت: مبادا فريب تبليغات رژيم‌صهيونيستي و بدخواهان اين ملت را بخوريد، ايران و قدرت ايران همواره قدرت شماست و ما امنيت و ثبات منطقه را امنيت خود مي‌دانيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار