کد خبر: 727801
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
ساعت‌های پایانی مذاکرات وین به اندازه‌ای مبهم و نفس‌گیر شده که گویی هرگز سودای تمام شدن ندارد.

خبرگزاری فارس: 17 روز از ضرب الاجل 30 ژوئن گذشته و مذاکرات ایران و 1+ 5 همچنان ادامه دارد. در حالی که به طور غیررسمی امروز، دوشنبه ضرب الاجل پایان گفت وگوها بوده و همه انتظار داشتند، بالاخره امروز پرونده این ماراتن به واقع نفس گیر بالاخره بسته شود، اما اخبار متعددی درباره احتمال کشیده شدن آن به فردا منتشر شده است.

اولین خبری که این گمانه را تقویت کرد، سخنان سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده بود که در گفت وگو با واحد مرکزی خبر گفت، «هنوز برخی مشکلات وجود دارد و تا این مشکلات حل نشود، نمی توان گفت به توافق رسیده ایم. قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی دهم».

هر چند عراقچی سخنی درباره «مشکلات» باقی مانده نگفته اما طبق برخی گزارش ها، دو موضوع «لغو تحریم های تسلیحاتی» و «نحوه نگارش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل» از مهمترین و چالشی ترین موضوعات باقی مانده روزهای اخیر هستند.

به گفته منابع آگاه، احتمالا قرار است «تحریم تسلیحاتی ایران» به «محدودیت تسلیحاتی» تبدیل شود و در چارچوب زمانی مشخص تحریم های این حوزه لغو شود. اما هنوز در این باره توافق نهایی صورت نگرفته است.

یکی دیگر از دغدغه های ایران نحوه نگارش قطعنامه شورای امنیت است؛ قطعنامه ای که قرار است با صدور آن، قطعنامه های پیشین این نهاد بین المللی لغو شوند. هر گونه قطعنامه شورای امنیت که قرار است توافق هسته ای را تایید کند باید به نحوی نوشته شود که دیگر، فعالیت های هسته ای ایران را غیرقانونی توصیف نکند.

این دو موضوع از چنان درجه ای از اهمیت برخوردار هستند که به نظر می رسد، چیزی جز «اراده سیاسی» قادر به حل نباشد.

 در همین راستا بود که یک منبع خبری نزدیک به 1+5، اظهار داشت، هیچ نشانه ای از اینکه توافق در دسترس باشد، وجود ندارد.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت، «ایران می‌گوید که هنوز مسائلی باقیمانده است، چهره‌های ناراحت و عبوس وزرای خارجه حاضر در نشست نیز نشان می‌دهد، شرایط به سمت قریب‌الوقوع بودن توافق نیست».

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز ضمن ابراز امیدواری درباره احتمال نیل به توافق هسته‌ای در روز دوشنبه نوشت، احتمال کشیده شدن مذاکرات به روز سه شنبه وجود دارد. البته این خبرگزاری به نقل از برخی  دیپلمات ها گزارش داد هیچ تضمینی درباره اعلام توافق نهایی در روز دوشنبه وجود ندارد چراکه چندین موضوع حل نشده باقی مانده است.

اما نکته اینجاست که احتمال تمدید چندماهه مذاکرات بعید به نظر می رسد چراکه محمد جواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه چین گفته «معتقدیم نباید تمدیدی باشد، اما می توانیم تا جایی که لازم باشد، به کار ادامه دهیم».
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار