کد خبر: 725721
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۶
ديوارها و گچبري‌هاي زيبا و سنتي‌اش مي‌توانستند با رنگي تازه جاني دوباره بگيرند؛ از قاب‌هاي مرمت شده پنجره‌اش گلدان‌هاي زيباي شمعداني آويزان شود، وسط حياط، حوضي فيروزه‌اي‌رنگ...
الناز خمامي‌زاده
ديوارها و گچبري‌هاي زيبا و سنتي‌اش مي‌توانستند با رنگي تازه جاني دوباره بگيرند؛ از قاب‌هاي مرمت شده پنجره‌اش گلدان‌هاي زيباي شمعداني آويزان شود، وسط حياط، حوضي فيروزه‌اي‌رنگ برپا و در گوشه و كنارش گل‌هاي زيبا و خوشبو رنگي به اين تابلوي زخم خورده و فرسوده دهند اما نشد. خانه يادماني معين‌التجار بوشهري، ملقب به پدر خليج پارس حالا به مزايده گذاشته شده است؛ باشد كه تاجري از راه برسد، ديوارهايش را مخروب و با بولدوزر به جان اين برگ از خاطرات تاريخي ايران بيفتد.
خانه‌هاي يادماني گاه به بهانه‌هاي واهي تخريب مي‌شوند؛ يكي با توجيه مبارزه با فساد و جمع كردن خانه‌هاي مجردي، ديگري به بهانه فرسودگي بيش از حد و احتمال خطرآفريني آن براي عابران يا به سر رسيدن تحمل مالك شخصي از عدم حمايت‌هاي دولتي براي مرمت بنا. مواريث يادماني ايران و به ويژه پايتخت به همين آساني هر از گاهي همه را شوكه مي‌كنند؛ آن هم با انتشار اخبار مربوط به صدور حكم تخريب يا به حراج گذاشته شدنشان. فرقي هم نمي‌كند كه چه كسي يا چه دولتي در رأس كار باشد. مشكل از ريشه است و دوايش سخت است و حالا اين مشكل دامن خانه‌اي را گرفته كه موسوم به خانه معين‌التجار بوشهري در خيابان لاله‌زار تهران است. جالب آنجا است كه اين خانه در پنجمين همايش ثبت آثار كشور در فهرست آثار ملي ثبت شده بود. خانه تاريخي معين‌التجار اكنون به صورت مخروبه باقي مانده و آگهي مزايده فروشش آن هم به صورت كاملاً نقدي در رسانه‌هاي سريع‌الانتشار منتشر شده است. به دنبال اين اتفاق كميته پيگيري حفاظت از خانه‌هاي تاريخي تهران كه يكي از بانيان معرفي اين خانه و جلب‌توجه رسانه‌ها به آن بود در گزارشي كه يك نسخه از آن را نيز به «جوان»‌ ارسال كرده، نوشته است: «‌آگهي مزايده خانه بوشهري در حالي اعلام شده كه در 24خرداد ماه و در يكصد و شصت و يكمين جلسه شورا مصوبه خريد خانه بوشهري توسط شهرداري تهران رد شد. در آن جلسه اعلام شده بود كه ميراث فرهنگي تاريخي بودن آن را نه تأييد و نه رد كرده و شهرداري بودجه‌اي براي تملك اين ملك ندارد و ميراث فرهنگي و شهرداري تهران با همكاري بخش خصوصي اين ملك را خريداري كنند. اين سخنان اعضاي شوراي شهر در حالي مطرح شد كه اين خانه ثبت ملي شده و شهرداري بودجه 18ميلياردي براي خريد و مرمت اين بنا در قالب طرح انضباط شهري در نظر گرفته است. حال بايد ديد آيا شوراي شهر تهران اين مصوبه را دوباره به جريان مي‌اندازد؟ آيا شهرداري تهران پيشقدم خريد اين خانه مي‌شود؟ و آيا ميراث فرهنگي همانند خانه هرمز پيرنيا نسبت به مزايده اين بنا واكنش نشان مي‌دهد تا از خريد آن توسط دلالان جلوگيري شود؟»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار