کد خبر: 725478
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۵
دكترسيدرضا ميرطاهر
يونان شوكران رياضت اروپا را سر نمي‌كشدبا توجه به بن بست در مذاكرات يونان با طلبكاران بين‌المللي اين كشور موسوم به تروئيكا (صندوق بين‌المللي پول، اتحاديه اروپا و بانك مركزي اروپا) پارلمان يونان با طرح برگزاري همه پرسي در اين كشور موافقت كرد. 179 نماينده از 300 نماينده پارلمان يونان شنبه شب به طرح پيشنهادي دولت اين كشور براي برگزاري همه پرسي درباره رد ياقبول خواسته‌هاي وام دهندگان بين‌المللي در ازاي كمك مالي به يونان رأي مثبت دادند.
 بدين ترتيب همه پرسي درباره رد ياقبول خواسته‌هاي وام‌دهندگان بين‌المللي در ازاي كمك مالي به يونان پنجم ژوئيه 2015 (14 تير- يك‌شنبه بعد) برگزار خواهد شد. به دنبال نشست سران اتحاديه اروپا در بروكسل درباره يونان، آلكسيس سيپراس نخست وزير اين كشور برگزاري يك همه پرسي درباره رد ياقبول خواسته‌هاي وام دهندگان بين‌المللي در ازاي كمك مالي به يونان را خواستار شده بود. نخست وزير يونان، پس از يك هفته گفت‌وگو در بروكسل، در نهايت پيشنهاد گروه‌هاي وام دهنده به اين كشوربراي ادامه سياست‌هاي اقتصاد رياضتي را رد كرد و آن را باجگيري دانسته و بر خروج اين كشور از حوزه يورو در صورت شكست مذاكرات تأكيد كرده بود. هر چند تروئيكا در سال‌هاي اخير براي جلوگيري از ناتواني يونان در زمينه بازپرداخت بدهي هايش بسته‌هاي نجات مالي در اختيار آتن قرار داده ولي ادامه ارائه اين بسته‌هاي مالي را به اجراي برنامه‌هاي رياضت اقتصادي در يونان مشروط كرده است.
اين در حالي است كه وزراي دارايي منطقه يورو در نشستي كه روز شنبه در بروكسل پايتخت بلژيك برگزار كردند، از تمديد برنامه كمك مالي به يونان خودداري كردند. مهلت بازپرداخت بدهي‌هاي يونان امروز (سه شنبه شب - ۳۰ ژوئن) به پايان مي‌رسد و آتن بايد قسط يك ميليارد و 600 ميليون يورويي از بدهي خود را به صندوق بين‌المللي پول پرداخت كند. دولت يونان خواستار تمديد اين مهلت تا زمان برگزاري همه پرسي در اواخر هفته آينده شده بود. اين در حالي است كه شكست مذاكرات تروئيكا و يونان، بانك‌هاي اين كشور را به تعطيلي كشاند.

تروئيكا خواستار سختگيري در قوانين بازار كار، اصلاحات حقوق و دستمزد بازنشسته‌ها در يونان در ازاي كمك‌هاي بيشتر به اين كشور است، اما اين اصلاحات با وعده‌هاي سياسي سيپراس نخست وزير و رهبر حزب سيريزاي يونان متناقض است. يونان از ماه مه 2010 ميلادي و پس از ورشكستگي در بازارهاي اوراق قرضه و مالي جهان، 240 ميليارد يورو از نهادهاي مالي بين‌المللي وام دريافت كرده است. دولت‌هاي پياپي آتن در ازاي دريافت وام، وعده اجراي اصلاحات اقتصادي بنيادين و كاهش شديد هزينه‌ها را داده‌اند، اما تدابير رياضتي انجام شده نرخ رشد اقتصادي را كاهش داده و به بيكاري گسترده منجر شده است.
دولت چپگراي فعلي يونان در ژانويه 2015 با وعده پايان دادن به اين تدابير رياضتي به قدرت رسيد. تمركز اين دولت بر مبارزه با فساد، بازسازي بخش دولتي و بهبود نظام پرداخت ماليات بوده است. آتن چند ماه است مذاكرات دشواري را با تروئيكا براي دريافت كل يا بخشي از 7 ميليارد و 200 ميليون يوروي باقي مانده از برنامه كمك مالي به يونان آغاز كرده است. اين پول براي اين كشور كه با كمبود نقدينگي وخطر ناتواني در بازپرداخت بدهي‌هايش مواجه است، ضروري است. با اين همه دريافت اين پول با توجه به شرايط سختي كه تروئيكا درمسير يونان قرار داده است، دشوارخواهد بود. شرط اصلي تروئيكا براي پرداخت اين مبلغ، پيروي دولت آتن از خواسته‌هاي آن به ويژه در زمينه ادامه سياست‌هاي رياضت اقتصادي است كه طبيعتاً پذيرش چنين خواسته‌اي با وعده‌هاي داده شده از سوي حزب سيريزا و الكسيس سيپراس نخست وزير يونان در تعارض است.
مسلماً چنين اقدامي باعث اعتراضات گسترده مردم يونان خواهد شدو حتي خطر سقوط دولت چپگراي يونان وجود دارد. واقعيات موجود حاكي از آن است كه حصول توافق بين يونان و اتحاديه اروپا تابع متغيرهاي زيادي خواهد بود اما در صورتي كه يونان با تروئيكا به توافق نرسد، اين مسئله مي‌تواند به جدي شدن تهديد يونان براي خروج از منطقه يورو بينجامد كه در اين صورت پيامدهاي آن واقعاً عظيم وحتي غير قابل پيش بيني خواهد بود، البته در چنين صورتي بايد ديد دولت چپگراي يونان منابع مالي لازم براي بازپرداخت بدهي‌ها ونيز پرداخت هزينه‌هاي دولتي و حقوق كاركنان را از چه منبعي مي‌خواهد تأمين نمايد. هر چند برخي مقامات اروپايي تلاش كرده‌اند اين مسئله را كم اهميت جلوه دهند اما برخي ديگر از مقامات اروپايي مانند زيگمار گابريل وزير اقتصاد آلمان در اين باره ابراز نگراني شديد كرده‌اند. به گفته ناظران در صورت خروج يونان از منطقه يورو، اتحاديه اروپا نيز آسيب خواهد ديد و به نوعي اعتبار چند ساله‌اش به خطر خواهد افتاد. در هر حال مهلت برنامه مالي اروپا براي يونان امروز پايان مي‌پذيرد و تنهاچند ساعت ديگر فرصت باقي است تا هر كدام از طرفين با پيشنهاد جديد يا دادن فرصت، شرايط موجود راتغيير دهند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار