کد خبر: 725399
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۱
جنتي براي پاسخ به 9 سوال به كميسيون فرهنگي مي رود
كميسيون فرهنگي مجلس دو هفته ديگر ميزبان علي جنتي خواهد بود تا پاسخ‌هاي وزير را درباره 9 سؤال مطرح شده از وي بشنود.
هادي عسگري
كميسيون فرهنگي مجلس دو هفته ديگر ميزبان علي جنتي خواهد بود تا پاسخ‌هاي وزير را درباره 9 سؤال مطرح شده از وي بشنود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بعد از تعطيلات دو هفته‌اي مجلس، در كميسيون فرهنگي حضور خواهد يافت و به سؤالات مطرح شده پاسخ خواهد گفت. پيش از اين كميسيون از جنتي براي پاسخگويي دعوت به عمل آورده بود كه به دليل حضور وزير ارشاد در صحن علني و پاسخ به سؤالاتي كه ميركاظمي مطرح كرده بود، ديگر وقت براي حضور در كميسيون پيدا نكرد.
اين بار قرار است جنتي با حضور در كميسيون به 9 سؤال پاسخ دهد. حجت‌الاسلام پژمانفر عضو كميسيون فرهنگي مجلس درباره اين جلسه مي‌گويد: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي پاسخگويي به سؤالات نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي مي‌بايست به صورت رودررو و مستقيم با نمايندگان مردم به بحث و گفت‌وگو بنشينند و پاسخ و توضيح مكتوب، خارج از عرف و مقررات جاري در مجلس است.
وي با ذكر اين مطلب كه برخي از سؤالات اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي به طور صريح و مستقيم به دولت يازدهم مرتبط بوده و برخي ديگر نيز از مسائل مبتلابه سينماي ايران ظرف دهه‌هاي گذشته تاكنون است، مي‌افزايد: متأسفانه سينماي ايران از زخم‌هاي كهنه‌اي در بدنه خود رنج مي‌برد كه از قديم‌الايام وجود داشته و بايد هرچه سريع‌تر براي درمان ريشه‌اي آن اقدام كرد و به راه حل درستي دست يافت.
پژمانفر سپس خاطرنشان مي‌كند: ما تمامي تلاش‌مان بر اين است كه با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به تعامل و همكاري مشترك با يكديگر دست پيدا كنيم و يك ريل‌گذاري صحيح براي حل مشكلات در حوزه سينما داشته باشيم تا سينماي ايران به يك تحول مهم و اساسي در راستاي دستيابي به اهداف ارزشمند كشور برسد.
اما جنتي قرار است به چه سؤالاتي پاسخ دهد؟ 9 سؤال كميسيون فرهنگي چندي پيش در رسانه‌ها منتشر شد. اين 9 سؤال عبارتند از: 1- پازل سازمان سينمايي براي رفع توقيف فيلم‌هاي مسئله‌دار و اكران آن به صورت سريالي در حال تكميل است و فيلم‌هايي كه توقيفي است و اكران هر كدام از آنها براي نظام هزينه‌هايي را ايجاد مي‌كند در دستور كار قرار گرفته است. علت اين امر چيست؟
2- از سويي ديگر سازمان سينمايي هنوز در سيكل معيوب تصويب و ارائه پروانه ساخت و ارائه مجوز پروانه نمايش باقي مانده است و هيچ فكري براي اين سيكل معيوب صورت نمي‌گيرد.
3- بسياري از هنرمندان خود را موظف به ارائه فيلمنامه كامل نمي‌دانند يا فيلمنامه‌اي را كه ارائه مي‌دهند مي‌روند فيلم ديگري مي‌سازند. نسبت به اين روند چه تدبيري وجود دارد؟
4- حضور مديران ارشاد و سازمان سينمايي سر صحنه فيلم‌هايي كه كارگردانان آنها با ساخت فيلم‌هايي با موضوع فتنه پيش از اين عناد خود را در آثارشان به نظام به وضوح نمايش داده‌اند چه مفهومي دارد؟
5- گروه هنر و تجربه با هدف كمك به سينماي ايران احداث شد اما عملاً مي‌بينيم اين گروه شرايط اكران فيلم‌هاي مسئله‌دار را فراهم مي‌كند و از قانون آيين‌نامه شوراي صنفي نمايش هم تبعيتي نمي‌كند. علت چيست؟
6- اكران فيلم‌هاي متعدد خارجي و فيلم‌هايي با موضوعات حساسيت‌بر‌انگيز در زير سؤال بردن دفاع مقدس چه توجيهي دارد؟
7- ارائه مجوز نمايش به فيلم‌هايي كه با ارائه تصاوير غلط از خانواده‌هاي مذهبي و سنتي كه پازل غرب را در تخريب جامعه ايراني و اسلامي تكميل مي‌كنند به چه علت است؟
8- چرا كساني كه فيلم‌هايشان به هر دليل براي اكران مناسب شناخته نشده با ارائه مجوز ساخت براي فيلم‌هاي ديگر مورد تشويق سازمان سينمايي قرار مي‌گيرند؟ چرا پرونده كاري اين كارگردانان مورد بررسي قرار نمي‌گيرد؟
9- با توجه به اينكه سالانه صدها ميليارد تومان آثار سينمايي كشور به طور قاچاق تكثير و توزيع مي‌شود و ضرر بزرگي به تهيه‌كنندگان قانوني آثار سينمايي وارد مي‌گردد، علت مسامحه سازمان سينمايي در اين خصوص چيست؟
اما در صورتي كه كميسيون فرهنگي از پاسخ‌هاي وزير ارشاد قانع نشد چه اتفاقي خواهد افتاد؟ وزير ارشاد پيش از اين دو بار از مجلس كارت زرد دريافت كرده است كه كارت زرد دوم در صحن علني مجلس روز 19 خرداد و در پي قانع نشدن نمايندگان از پاسخ‌هاي جنتي به سؤالاتي مانند فشار دولت بر برخي از برنامه‌هاي تلويزيوني و محدود كردن آزادي رسانه‌ها بود.
طبق آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي زماني كه يك وزير سه كارت زرد از نمايندگان دريافت كند، طرح استيضاح وي در دستور كار مجلس قرار مي‌گيرد. اما امكان اين هست كه كميسيون فرهنگي زمينه‌ساز كارت زرد سوم و كليد خوردن استيضاح ‌شود؟
پژمانفر مي‌گويد: نمايندگان سؤال‌كننده حق اين را دارند كه در صورت قانع نشدن از پاسخ‌هاي آقاي جنتي، سؤالات خود را در صحن علني مجلس مطرح كنند و اگر در صحن علني نيز نمايندگان از پاسخ ايشان راضي نشوند قطعاً اتفاقات به طرز ديگري رقم خواهد خورد. هرچند كه قصد كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي بر اين است كه اين اتفاق رخ ندهد، چراكه ما بر اساس فرمايشات مقام معظم رهبري كه شعار «دولت و ملت، همدلي و همزباني» را براي سال ۹۴ تعيين فرمودند قصد داريم تا با دولت به تعامل دست پيدا كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار