کد خبر: 723912
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۱
وزير امورخارجه كشورمان عنوان كرد كه احتمال تمديد مذاكرات وجود ندارد اما ممكن است كه براي توافق به چند روز زمان بيشتر نياز داشته باشيم.
وزير امورخارجه كشورمان عنوان كرد كه احتمال تمديد مذاكرات وجود ندارد اما ممكن است كه براي توافق به چند روز زمان بيشتر نياز داشته باشيم.
به گزارش جوان، محمد‌جواد ظريف در گفت‌و‌گو با روزنامه «دنياي اقتصاد» با اشاره به اينكه خيلي‌ها شايد بگويند براي توسعه اقتصادي بايد اهداف انقلاب را كنار بگذاريم، عنوان كرد كه من معتقدم در آن صورت ديگر ما موجوديت و هويتي نيستيم كه بتوانيم براي خودمان اهدافي تعيين ‌ و سپس بخواهيم به آنها دست پيدا كنيم. در اين صورت تبديل به يك موجود بي‌خاصيت و بي‌اثر در صحنه بين‌الملل خواهيم شد و ابزارهاي قدرتي‌مان را از دست خواهيم داد.
وي در ادامه افزود: اگر كسي تصور مي‌كند كه با فراموش كردن آرمان‌ها مي‌توانيم به توسعه اقتصادي برسيم كاملاً در اشتباه است اما اينكه آرمان‌هايمان را به شكلي پيگيري كنيم كه كمترين هزينه و بيشترين عامل قدرت را براي نفوذ بيشتر و حضور جدي‌تر داشته باشيم، اين يك سياست خارجي جامع است كه در خدمت توسعه نيز هست.
ظريف در ادامه با اشاره به تلاش برخي براي ايجاد دوگانگي ميان منافع ملي و منافع آرماني كشور، افزود: در بحث هسته‌اي اگر بتوانيم براساس منافع ملي و براساس ديدگاه‌ها و ‌آرمان‌هاي خود حضوري داشته باشيم كه بدخواهان انقلاب را از امنيتي‌سازي ايران محروم كنيم در آن صورت ضمن حفظ هويت مي‌توانيم به منافع اقتصادي‌مان نيز دست يابيم. اما اگر بخواهيم هويت خود را از دست بدهيم ممكن است برخي منافع كوتاه مدت اقتصادي كسب كنيم، اما اين منافع هرگز پايدار نخواهند بود و هرگز نخواهند توانست براي ما شرايط ويژه‌اي را ايجاد كنند كه بتوانيم در درازمدت آن را پيش‌ببريم.
وزير امورخارجه كشورمان درباره عقب نشيني طرف‌هاي غربي از موضوع PMD نيز عنوان كرد: ما معتقديم كه اصلا چيزي با عنوان PMD وجود‌ندارد چون هيچ‌گاه برنامه هسته‌اي ايران ابعاد نظامي، چه احتمالي و چه غيراحتمالي نداشته است.
 بنابراين با آژانس مشغول همكاري بوده‌ايم و اين همكاري را ادامه مي‌دهيم تا اگر شبهه‌اي را از طريق اطلاعات غلط ايجاد كرده‌اند حل كنيم.
ظريف همچنين ادامه داد: موضوع موشكي هيچ ربطي به بحث هسته‌اي ايران ندارد و بحث دفاعي ما بيرون از مذاكرات است و اين را هم همواره گفته‌ايم. هنوز هم نحوه پايان دادن به اين موضوع حل‌وفصل نشده است و مشغول مذاكره هستيم.
ظريف درباره نياز به تصويب قطعنامه در شوراي امنيت براي لغو تحريم‌ها نيز گفت: الان نزديك به هشت سال است كه پرونده ايران در چارچوب تحت ماده 40 فصل هفتم، در حال بررسي است. خروج ايران از آن تحريم‌ها بايد براساس همان ماده 41 فصل هفتم باشد. چاره‌اي نيست جز اينكه براساس ماده 41 جهت خروج از تحريم ظالمانه‌اي كه عليه ايران تحميل شده و قطعنامه‌هاي ظالمانه‌اي كه عليه ايران تصويب شده، قطعنامه جديد صادر شود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا طرف مقابل هنوز زياده‌خواهي مي‌كند، نيز گفت: طرف مقابل زياده‌خواهي مي‌كند. هميشه زياده خواهي مي‌كرده و هنوز هم تلاش دارد زياده‌خواهي كند، ولي ما نشان داديم كه در مقابل زياده خواهي مي‌ايستيم. از روز اول هم نشان داديم و هنوز هم نشان مي‌دهيم. آن چارچوب‌هايي كه از روز اول تعيين كرده بوديم، همان چارچوب‌هايي است كه امروز داريم.
در مورد تمديد هم ما اعتقاد داريم كه بايد توافق خوبي به دست بيايد، يعني احساس فشار زماني هم نمي‌كنيم، چون امريكايي‌ها براساس مصوبه كنگره فرصت محدودي دارند، ولي ما اين احساس را نمي‌كنيم. اگر به توافق قابل قبول رسيديم  كه همه چيز درست مي‌شود، وگرنه مي‌توانيم ادامه بدهيم. البته من فكر نمي‌كنم تمديدي در كار باشد. اما ممكن است مقداري بيشتر براي رسيدن به توافق زمان بخواهيم.
ظريف همچنين در خصوص احتمال تمديد مذاكرات نيز گفت: احتمالش اين است كه ما چند روزي حالا كم و زياد نسبت به 10 تيرماه زمان نياز داشته باشيم؛ اما من حتي در آذرماه هم با تمديد موافق نبودم و معتقد بودم كه بايد مذاكرات را ادامه بدهيم؛ اصولا در هيچ‌يك از اين مقاطع، تمديد كار خوبي نبوده است. ما فرصت داريم و بايد از فرصت استفاده كنيم، حالا اگر روز 10 تير نشد، 11 تير، نشد 12 تير. تا جايي كه به يك توافق معقول برسيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار