کد خبر: 721813
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸
محور اصلي طرح جامع مسكن اعلام شد
معاون وزير راه و شهرسازي از آغاز ساخت 8هزار و 700 واحد مسكوني براي محرومان خبر داد و گفت: اين واحدها كه بخشي از مسكن اجتماعي است توسط بنياد مسكن، بنياد مستضعفان، سازمان بهزيستي و خيرين به صورت يك توافقنامه به مرحله اجرا درآمده است تا زمين از سوي وزارت راه و شهرسازي تأمين و از سوي بنياد مسكن اجرا شود.
بهناز قاسمي
معاون وزير راه و شهرسازي از آغاز ساخت 8هزار و 700 واحد مسكوني براي محرومان خبر داد و گفت: اين واحدها كه بخشي از مسكن اجتماعي است توسط بنياد مسكن، بنياد مستضعفان، سازمان بهزيستي و خيرين به صورت يك توافقنامه به مرحله اجرا درآمده است تا زمين از سوي وزارت راه و شهرسازي تأمين و از سوي بنياد مسكن اجرا شود.
دولت تدبير از زمان شروع به كار خود همواره از سياست‌هاي دولت دهم در بخش مسكن انتقاد و تخصيص بودجه به مسكن مهر را دليل بالا رفتن نرخ تورم اعلام كرده‌ است. دولتمردان اكنون پس از گذشت دو سال به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد از صنايع مرتبط با مسكن حمايت شود تا اشتغال و توليد رونق بگيرد.

  دولت يازدهم هم دنباله‌رو دولت قبل است

دكتر بيژن عبدي، پژوهشگر اقتصادي با انتقاد از سياست انتقادي دولت تدبير در گفت‌وگو با «جوان» گفت: هر آنچه در دولت قبل انجام شد توسط دولتمردان دولت يازدهم نكوهيده شد، اما در لايحه خروج از ركود همان راه‌ها را به عنوان راه‌حل جديد خروج از ركود ارائه كردند. وي افزود: در بخش مسكن نيز به اين نتيجه رسيدند كه بايد از اين بخش و صنايع مرتبط حمايت و منابع بانكي به اين سمت هدايت شود، البته اين بار اسمش را عوض كرده‌اند، تحت عنوان مسكن اجتماعي.
روز گذشته معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي به جمع خبرنگاران آمد و از ساخت واحد‌هاي مسكوني براي محرومان و آغاز پرداخت تسهيلات 80 ميليون توماني خبر داد.

  طرح جامع مسكن رونمايي شد

حامد مظاهريان همچنين از رونمايي و انتشار رسمي سند طرح جامع مسكن در سايت وزارت راه و شهرسازي خبر داد و گفت: اين طرح از تيرماه رسماً رونمايي مي‌شود. وي اظهار داشت: براي انتشار رسمي طرح جامع مسكن يك ماه و براي آخرين بار به كارشناسان فرصت داده‌ايم تا اظهارنظرهاي خود را براي نهايي و منتشر شدن اين طرح جامع مسكن انجام دهند.
وي افزود: در تير ماه طرح جامع مسكن نهايي شده و دولت مي‌تواند سياست‌ها و برنامه‌هاي عملياتي خود را انجام دهد، بنابراين چارچوب طرح جامع مسكن با اين اظهار نظرها قرار نيست تغيير كند اما اگر كارشناسان اظهار نظرهايي ارائه كنند شايد تغييرات بسيار جزئي در طرح جامع مسكن انجام شود. معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي با تأكيد بر خانه دار شدن تك تك آحاد جامعه به عنوان هدف اين طرح و نيز كاهش شاخص توانپذيري مسكن از 12 سال فعلي به هشت سال در سال 1405 افزود: محورهاي اصلي طرح جامع مسكن در خصوص تأمين مسكن خانوارهاي كم درآمد، ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي، بهبود مسكن روستايي و هدفمند‌كردن مسكن استيجاري است.

   طرح پايش مي‌شود

وي ضمانت اجرايي طرح جامع مسكن را تهيه مكانيسم پايش اجراي آن در دبيرخانه پايش طرح جامع از سوي اداره كل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي ذكر كرد و ادامه داد: اين دبيرخانه علاوه بر رصد تحولات اقتصاد كلان و اقتصاد مسكن كشور مي‌تواند تغييرات لازم در طرح جامع مسكن را اعمال كند زيرا اين برنامه شناور ديده شده تا بتواند همگام با تحولات اقتصادي برنامه‌هاي عملياتي موجود در طرح جامع، اصلاح شود. معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه دولت مصوبه‌اي براي اهداي 300 هزار وام براي بافت فرسوده داشت كه با نرخ سود تسهيلات 9 كمتر از نرخ تسهيلات عمومي پرداخت مي‌شود، اعلام كرد: در دو ماه اول امسال 35 هزار قرارداد ساخت در بافت‌هاي فرسوده با بانك‌ها امضا شد كه عدد خوبي براي دو ماه است.
مظاهريان با اشاره به اينكه 200 هزار وام 15ميليوني مسكن روستايي با نرخ سود تسهيلات 5 درصد پرداخت مي‌شود، بيان كرد: بانك مسكن بايد بتواند به صورت يك بانك توسعه‌اي عمل كند، هدف بانك توسعه سياستگذاري است. اگر اين پروژه تا انتها حركت كند و بانكي داشته باشيم كه دغدغه آن اجراي مسكن باشد، مي‌توان به تضمين توسعه مسكن در كشور اميدوار بود. وي با بيان اينكه طرح جامع مسكن تا يك‌ماه آينده نهايي مي‌شود، گفت: در بخش مسكن محرومان كه برنامه اول طرح جامع مسكن است، توافقات خوبي از طريق بنياد مسكن اتفاق افتاده است. از ابتداي امسال برنامه‌ريزي ساخت 8 هزار و 700 واحد براي مسكن محرومان انجام شده است.
وي افزود: افزايش سقف وام خريد مسكن كه با افزايش قيمت زمين، قيمت مسكن نيز رشد زيادي داشت و وام 35 ميليون توماني خريد مسكن، پاسخگوي انتظارات مردم نبود،‌ بنابراين وام 80 ميليون توماني را توانستيم از طريق استمهال خط اعتباري مسكن مهر ايجاد كنيم، هرچند وام 80 ميليوني باز هم نمي‌تواند جوابگوي خريد مسكن باشد اما همين ارتقا از 35 به 80 اقدام خوبي بود كه مخصوص خانه اولي‌ها و زوج‌هاي جوان است.

   افتتاح حساب صندوق پس‌انداز وام ۸۰ ميليوني

معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي از اعلام رسمي افتتاح حساب صندوق پس‌انداز يكم (وام ۸۰ ميليون توماني) در روز سه‌شنبه هفته‌ جاري با حضور وزير راه و شهرسازي و رئيس كل بانك مركزي خبر داد.
مظاهريان با تأكيد بر اينكه افتتاح حساب صندوق پس‌انداز يكم مسكن اتفاق بسيار مهمي است، اظهار كرد: تلاش خواهيم كرد پرداخت تسهيلات 80 ميليون توماني مسكن را از سال جاري آغاز كنيم. وي ادامه داد: براي اين كار سپرده‌گذاران در حساب‌هاي مختلف مانند صندوق جوانان، صندوق پس‌انداز و... كه در انتظار دريافت تسهيلات هستند تحت شرايطي مي‌توانند از وام 80 ميليون توماني استفاده كنند. وي با تأكيد بر اينكه سازوكار استفاده سپرده‌گذاران از وام 80 ميليون توماني را بانك مسكن مشخص خواهد كرد، افزود: به دنبال عملياتي كردن وام مذكور در سال جاري هستيم تا به مرور شاهد رونق بخش ساخت و ساز مسكن باشيم.
معاون وزير راه و شهرسازي بيان كرد: بايد سپرده‌گذاران بانك مسكن را تشويق كرد تا به اين ترتيب وام 80 ميليون توماني وارد بازار شده و منجر به خروج اين بخش از ركود شود.

   بخشنامه وام 80 ميليوني ابلاغ شد

همچنين مدير روابط عمومي بانك مسكن نيز از ابلاغ بخشنامه پرداخت تسهيلات ۸۰ ميليوني خريد مسكن به شعب از امروز خبر داد و گفت: سه‌شنبه نيز حساب خانه يكم با حضور وزير راه و شهرسازي، رئيس‌كل بانك مركزي و مديرعامل بانك مسكن رونمايي مي‌شود. مظاهريان در خصوص آغاز ساخت مسكن محرومان كه در برنامه طرح جامع مسكن نيز به آن اشاره شده است، گفت: در بخش مسكن محرومان هم اكنون توافقات خوبي از سوي بنياد مسكن كه مجري اين برنامه است انجام شده و قرار است سازمان بهزيستي، سازمان ملي زمين و مسكن و بنياد مستضعفان طرح ساخت مسكن براي محرومان را انجام دهند.
وي ادامه داد: در اين برنامه كه توافقنامه آن امضا شده است وظيفه وزارت راه و شهرسازي تأمين زمين است، بنابراين در اين توافقنامه 8 هزار و 700 واحد مسكوني احداث مي‌شود و برنامه‌ريزي براي اين واحدهاي مسكوني آغاز شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار