کد خبر: 720736
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
چندي پيش منابع امنيتي تايلند از كشف يك گور جمعي در يك كمپ قاچاق انسان در جنوب اين كشور خبر دادند
بهنام صدقي
چندي پيش منابع امنيتي تايلند از كشف يك گور جمعي در يك كمپ قاچاق انسان در جنوب اين كشور خبر دادند. پليس مالزي در ادامه اكتشافات مربوط به قاچاق انسان،  از كشف 139 گور دسته جمعي و 28 كمپ قاچاق انسان كه مهاجران مسلمان بودند در نواحي دورافتاده شمال مالزي سخن گفت.
در هفته اخير اخبار نگران كننده‌اي از مهاجران غير‌قانوني در سواحل كشورهاي اندونزي، تايلند، مالزي و بنگلادش منتشر شده كه گفته مي‌شود توسط قاچاقچيان انسان در دريا رها شده‌اند كه زنان وكودكان نيز از جمله سرنشينان اين قايق‌هاي سرگردان هستند.  اگرچه كشور اندونزي برخي از اين مهاجران را در اردوگاه‌هايي اسكان داده است اما سيل گسترده مهاجران از ميانمار به كشورهاي همسايه موجب شده است كه برخي همسايگان ميانمار از پذيرش آنها خودداري كرده و آوارگان در دريا همچنان سرگردان بمانند.  دولت مالزي روز چهارشنبه 13 مي ‌با اشاره به ورود شمار زيادي از مهاجران غيرقانوني به جزيره لنكاوي اين كشور، خواستار گفت و گوهاي فوري با دولت‌هاي كشورهاي همسايه شد.
علوي ابراهيم، از مقامات بلندپايه وزارت كشور مالزي پس از ورود يكهزار و 18 مهاجرغيرقانوني ميانمار و بنگلادش در هفته جاري به جزيره لنكاوي، گفت: مالزي به خاطر كسب اطمينان از تكرار نشدن اين قبيل حوادث خواستار گفت و گوي فوري با دولت‌هاي ميانمار و بنگلادش است. مالزي در حالي خواستار گفت وگو با دولت‌هاي ميانمار و بنگلادش شده است كه كشف گورهاي جمعي مسلمانان ميانماري در جنگل‌هاي بين مرز اين كشور با تايلند در هفته‌هاي گذشته و همچنين شناسايي بازداشتگاه‌هاي زيادي در اين نقطه مرزي، انگشت اتهام را به سوي مالزي نشانه رفت.
اگرچه مقام‌هاي مالزي اتهامات مبني بر دست داشتن برخي از مالزيايي‌ها در قاچاق انسان را رد و اعلام كرده‌اند كه شواهد كافي براي اثبات اين اتهامات وجود ندارد، اما درخواست گفت وگوي فوري مالزي را مي‌توان نشانه نگراني اين كشور از قضيه قاچاق انسان توسط برخي اتباع اين كشور دانست.
بر اساس گفته‌هاي مهاجران روهينگيايي، مسلمانان ميانمار علاوه بر تحمل فشارهاي دولت به دليل نپذيرفتن حقوق شهروندي آنها همچنان با آزار و شكنجه بودائيان افراطي مواجه هستند.
در حال حاضر يك ميليون و 300 هزار مسلمان روهينگيا در ميانمار به دليل محدوديت‌هاي تردد، ازدواج و فرصت‌هاي اقتصادي در داخل كشور با گرفتار شدن در دام قاچاقچيان انسان و به جان خريدن مشكلات مربوط به مهاجرت از طريق دريا، گرچه فرار را بر قرار در وطن اصلي خود ترجيح مي‌دهند و به سوي كشورهاي همسايه روانه مي‌شوند اما پذيرش اين خطر هم اكنون نيز توان آنها را ربوده و اين مهاجران سرگردان در دريا خواستار كمك جهاني شده‌اند؛ فريادي كه تاكنون نه تنها از جانب سازمان ملل بي‌پاسخ مانده، بلكه از طرف اتحاديه‌هاي منطقه‌اي نيز براي مشكلات مسلمانان ميانماري چاره‌اي انديشيده نشده است.
به گزارش ايستگاه راديويي دولت تايلند، پس از يك سركوب اساسي توسط مقامات تايلندي در اين اردوگاه‌ها، قاچاقچيان هزاران نفر از مهاجراني را كه در قايقي زهوار در رفته در خليج بنگال و درياي آندامان حضور داشتند، رها كردند. همچنين قاچاقچيان در قايق حامل حدود 400 مهاجر ‌ هنگام انتقال مهاجران روهينگيا از اين منطقه مرزي به خاك مالزي، بيماران را در ميانه راه رها كرده‌اند. هزاران مهاجر از ميانمار كه عمدتاً از مسلمانان روهينگيا به شمار مي‌آيند، در سفري خطرناك از مسير دريا راهي جنوب تايلند مي‌شوند. دولت تايلند به علت جلوگيري از ورود قايق‌هاي مملو از مسلمانان روهينگيا به آب‌هاي اين كشور و نيز نگه داشتن مهاجران در مكان‌هايي كه ظرفيت پذيرش آنها پر شده مورد انتقاد قرار گرفته است.  سخنگوي ارتش اندونزي گفت: سازمان ملل متحد پس از هشدار نسبت به جنايت صورت گرفته در مرز مالزي و تايلند، اين وضعيت را يك «فاجعه عظيم انساني» خوانده است.  مقامات قضايي مالزي مي‌‌گويند در حال بررسي تحقيقات از ۱۲ پليس در ارتباط با يك اردوگاه قاچاق انسان در شمال اين كشور هستند.
به گزارش بي‌.بي.سي، چهار نفر از اين پليس‌ها در خلال تحقيقات مختلف نيروهاي امنيتي كشور از سال گذشته تاكنون، بازداشت شده‌اند.
به گفته وان جنيدي تاناكو جعفر، معاون وزير كشور مالزي، هشت پليس ديگر نيز از سوي نيروهاي كميسيون مبارزه با فساد مالزي به اتهام دست داشتن در قاچاق انسان، بازداشت شده‌‌اند و در حال بررسي اين بازداشت‌ها هستند. آنها مي‌گويند: از آنجايي كه اين بازداشت‌ها در شمال كشور صورت گرفته، ممكن است كه بين اين دستگيري‌ها و اردوگاه قاچاق انسان در شمال كشور، ارتباط وجود داشته باشد.
كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) بارها از كشورهاي هم‌جوار ميانمار خواسته است مسلمانان روهينگيا را كه از خشونت‌هاي قومي و خونين مورد حمايت حكومت اين كشور فرار مي‌كنند، بپذيرند. خشونت و سركوب عليه مسلمانان روهينگيا در حالي صورت مي‌گيرد كه به گزارش سازمان ملل از آغاز خشونت فرقه‌اي در غرب ميانمار تاكنون، دهها هزار روهينگيايي آواره و بي‌خانمان شده‌اند. در ايالت‌هاي عمدتاً بودايي نشين ميانمار، تعداد زيادي از مسلمانان زندگي مي‌‌كنند كه به گزارش سازمان ملل، اقليتي هستند كه هدف بيشترين آزار و اذيت قرار گرفته‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار