کد خبر: 720592
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۷
سجاد اسلاميان
نيمه اسفند 93 و پس از جشنواره فيلم فجر بود كه حجت‌الله‌ايوبي، رئيس سازمان سينمايي كشور در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه دو سيما گفته بود: در ۱۷ ماه گذشته، حدود ۱۴فيلم دفاع مقدسي با قصه‌هاي متنوع با بودجه كمي ساخته شدند و من از ساخت آنها كاملاً راضي هستم. پس از آن رسانه‌هايي كه به سينماي دفاع مقدس اهميت مي‌دادند اين سؤال را پرسيدند كه «آن 14 فيلم» كدامند؟ و بعد از يك بررسي تنها به سه اثر مرتبط با دفاع مقدس در جشنواره سي‌وسوم رسيدند كه شامل فيلم‌هاي سينمايي «تا آمدن احمد» به كارگرداني صادق صادق‌دقيقي، «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا كريمي و «حكايت عاشقي» احمد رمضان‌زاده بود كه نقطه مشترك اين سه اثر علاوه بر دفاع مقدس، ساخت نسبتاً ضعيفي بود كه در پايان جشنواره، نه‌تنها هيچ كدام جايزه‌اي به خود اختصاص ندادند كه حتي نتوانستند توجه منتقدان و علاقه‌مندان به اين حوزه را به خود جلب كنند.
رسانه‌ها پس از آن دنبال عدد اكران فيلم‌هاي دفاع مقدسي هم رفتند و تنها به شش فيلم رسيدند، فيلم‌هايي چون «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا، «شيار ۱۴۳» نرگس آبيار، «خانه‌اي كنار ابرها» سيدجلال دهقاني‌اشكذري، «معراجي‌ها» مسعود ده‌نمكي، «پنجاه قدم آخر» كيومرث پوراحمد و «زيباتر از زندگي» انسيه شاه‌حسيني آثاري بودند كه هرچند در سال 93 به اكران عمومي رسيدند اما همه در سال‌هاي پيش از آن و دوره مديريتي پيش از ايوبي ساخته‌شده بودند و در دوره‌هاي قبلي جشنواره فيلم فجر حاضر بودند و نمي‌شود آنها را محصول دوره يادشده اخير دانست. اين سؤال رسانه‌ها كه «اين 14 فيلم كجاست؟» هيچ وقت از سوي ايوبي و سازمان سينمايي پاسخ نگرفت و تاكنون معلوم نيست منظور ايوبي از آن 14 فيلم كدام فيلم‌ها بوده است. حال همين چند روز پيش بود كه محمد خزاعي، دبير جشنواره بين‌المللي مقاومت از تعطيلي آن به دليل عدم توليد آثاري در زمينه دفاع مقدس و مقاومت خبر داد.
وي گفته بود: شوراي سياستگذاري جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت سال گذشته تصميم گرفته بود تا بودجه بسيار خوبي را به اين جشنواره استراتژيك اختصاص دهد اما به‌رغم مصوب شدن اين تصميم هيچ‌گونه اقدام عملي در اين زمينه صورت نگرفت. خزاعي افزوده بود: سينماي استراتژيك و مقاومت نياز به يك رديف بودجه مستقل براي توليد آثار ارزشمند سينمايي دارد تا دغدغه مشكلات اقتصادي حاكم بر فضاي كل كشور گريبانگير آن نشود. از همين رو لايحه‌اي هم به مجلس شوراي اسلامي رفت تا اين مهم در نظر گرفته شود، اما متأسفانه اين امر محقق نشد.
از رضايت رئيس سازمان سينمايي از ساخته شدن 14 فيلم درباره دفاع مقدس تا نارضايتي دبير مهم‌ترين جشنواره سينمايي دفاع مقدس و تعطيلي اين جشنواره تنها سه ماه مي‌گذرد و اين سؤال مطرح مي‌شود كه كدام‌يك حقيقت را مي‌گويند؟
آيا به واقع 14 فيلم درباره سينماي دفاع مقدس ساخته شده ولي هيچ‌كدام ارزش اكران در جشنواره فيلم مقاومت را نداشته‌اند يا همانگونه كه خزاعي گفته است توليدي در راستاي سينماي مقاومت و دفاع مقدس صورت نگرفته تا جشنواره‌اي به اهميت جشنواره بين‌المللي مقاومت براي سال 94 پا بگيرد؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار