کد خبر: 720344
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
آشنايي با حريفان ايران در بيست و سومين دوره ليگ جهاني واليبال
تيم ‌ملي ايران در حالي بامداد يك‌شنبه دهم خرداد در اولين ديدار خود در بيست و سومين دوره ليگ جهاني به مصاف امريكا مي‌رود كه سال گذشته به عنوان چهارمي مسابقات ليگ جهاني دست يافت
دنيا حيدري
تيم ‌ملي ايران در حالي بامداد يك‌شنبه دهم خرداد در اولين ديدار خود در بيست و سومين دوره ليگ جهاني به مصاف امريكا مي‌رود كه سال گذشته به عنوان چهارمي مسابقات ليگ جهاني دست يافت؛ عنواني كه انتظارات را از اين تيم بيش از پيش بالا برد. اما امسال، شاگردان كواچ در شرايط سختي قرار دارند. تيم ‌ملي امسال در مرحله گروهي در گروه مرگ قرار دارد و درحالي انتظار مي‌رود نمايشي بهتر از سال قبل يا در همان حد و اندازه از خود به نمايش بگذارد كه بايد با سه تيم قدر اين رقابت‌ها يعني روسيه ( قهرمان المپيك)، امريكا ( قهرمان سال گذشته ليگ جهاني ) و لهستان ( قهرمان جهان ) ديدار كند؛ تيم‌هايي كه افتخارات زيادي در اين رشته ورزشي در كارنامه دارند.

  امريكا
تيم ‌ملي واليبال امريكا بامداد روزهاي دهم و يازدهم خردادماه به وقت تهران در حالي در شهر لس آنجلس ميزبان ملي‌پوشان ايران است كه ۳۱ سال پيش در چنين شهري نخستين مدال طلاي المپيك را به دست آورد؛ طلايي كه دو مرتبه ديگر نيز در سال‌هاي 1988 و 2008 به ترتيب در سئول و پكن به امريكايي‌ها رسيد ضمن اينكه اين تيم در سال 1992 نيز موفق به كسب نقره المپيك در بارسلونا شد.
تيم‌ملي واليبال امريكا تاكنون در 17 دوره از رقابت‌هاي ليگ جهاني حضور داشته كه نتيجه اين حضور دو طلا (1986 ريودوژانيرو) و (2014 فلورانس ايتاليا)، يك نقره (۲۰۱۲ صوفيه بلغارستان) و دو مقام سومي (۱۹۹۲ جنوا و ۲۰۰۷ كاتوويسه) بوده است. در رقابت‌هاي قهرماني جهان نيز امريكا در سال 1994 در فرانسه به عنوان سومي و سال 2014 به هفتمي جهان دست يافت كه البته يك پله پايين‌تر از ايراني بود كه در سكوي ششم جهان قرار گرفته بود. واليبال امريكا البته مدال‌هاي متعدد ديگري از جمله چهار طلا، چهار نقره و يك برنز رقابت‌هاي پان امريكا و دو طلا، دو نقره و برنز در كاپ امريكا نيز به دست آورده و حريف دست و پابسته‌اي براي ايران در گروه مرگ نيست.
اندرسون و كلارك (پشت خط زن)، ساندر و پريدي (دريافت كننده)، لي و هلت (سرعتي) و كريستين سن (پاسور) از جمله بازيكنان مطرح واليبال امريكا هستند كه در تركيب ۲۵ نفره اين تيم در ليگ جهاني ۲۰۱۵ حضور دارند.  
ديدار برگشت دو تيم ايران و امريكا جمعه و يك‌شنبه، 29 و 31 خرداد در تهران برگزار مي‌شود.

  روسيه
۱۹ مدال طلا از جمله دستاوردهاي تيم‌ملي واليبال روسيه در چهار رويداد بزرگ المپيك، قهرماني جهان، جام جهاني و ليگ جهاني است كه بيانگر سابقه ديرينه اين كشور در واليبال است. هر چند اكثر اين افتخارات به زمان اتحاد جماهير شوروي سابق بر‌مي‌گردد اما نمي‌توان از اين مهم چشم‌پوشي كرد كه روسيه يكي از حريفان سرسخت ايران در مرحله گروهي است.
چهار مدال طلا (۱۹۶۴ توكيو، ۱۹۶۸ مكزيكوسيتي، ۱۹۸۰ مسكو و ۲۰۱۲ لندن )، سه عنوان نايب قهرماني و سه نشان برنز نتيجه حضور واليبال روسيه در بازي‌هاي المپيك، شش طلا(۱۹۴۹، ۱۹۵۲، ۱۹۶۰، ۱۹۶۲، ۱۹۷۸ و ۱۹۸۲) سه نقره و سه برنز كارنامه اين تيم در مسابقات قهرماني جهان و شش طلا(۱۹۶۵، ۱۹۷۷، ۱۹۸۱، ۱۹۹۱، ۱۹۹۹ و ۲۰۱۱ )، دو نقره و دو عنوان سومي نيز دستاورد واليبال روسيه در جام جهاني است.
نخستين دوره ليگ جهاني واليبال سال ۱۹۹۰ در اوزاكاي ژاپن برگزار شد و تيم‌ملي واليبال روسيه (اتحاد جماهير شوروي) در اين رقابت‌ها به مقام چهارم رسيد. سه طلا ( ۲۰۰۲، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳)، پنج نايب قهرماني و هفت برنز از جمله افتخارات تيم‌ملي واليبال روسيه در ۱۳ دوره حضور در ليگ جهاني واليبال است.
بيريكسف، سي و ژلز، تت يو خين، اسپريد ينوف، ساوين و ايل نيخ (دريافت كننده) ولويچ،‌اش چف و موزرسكي (سرعتي) گرانكين (پاسور)، پاولف و ميخايلوف (پشت خط زن) و وربوف (ليبرو) از جمله بازيكنان مطرح واليبال روسيه هستند كه در تركيب ۲۵ نفره اين تيم در ليگ جهاني امسال نيز قرار دارند.
ديدارهاي ايران با روسيه شنبه و يك‌شنبه 23و 24 خرداد در خانه اين حريف و همچنين جمعه و شنبه 12 و 13 تيرماه در تهران برگزار مي‌شود.

  لهستان
نخستين حضور لهستان، حريف ايران در بيست و ششمين دوره ليگ جهاني واليبال به سال 1998 و نهمين دوره برگزاري اين رقابت‌ها برمي‌گردد. قهرمان جهان كه امسال هجدهمين حضور خود در اين مسابقات را تجربه مي‌كند سال 2012 در شهر سوفياي بلغارستان به نشان طلا و سال 2011 در شهر كداينسك لهستان به برنز اين رقابت‌ها دست يافته و در 14 دوره ديگر موفق به رفتن روي سكو نشده اما به دو عنوان چهارمي و دو عنوان پنجمي دست يافته است. از ديگر افتخارات تيم‌ملي واليبال لهستان مي‌توان به كسب مدال طلاي المپيك مونترال در سال 1976، دو طلاي مسابقات قهرماني جهان (۱۹۷۴مكزيك) و(۲۰۱۴ لهستان) و همچنين دو نقره جام جهاني (1965 لهستان) و ( 2011 ژاپن ) اشاره كرد. تيم‌ملي واليبال لهستان در مسابقات قهرماني اروپا نيز يك مدال طلا (۲۰۰۹ ازمير تركيه)، پنج مدال نقره (سال‌هاي ۱۹۷۵، ۱۹۷۷، ۱۹۷۹، ۱۹۸۱ و ۱۹۸۳) و دو مدال برنز در سال‌هاي ۱۹۶۷ و ۲۰۱۱ به دست آورده است.
نواكووسكي، لكوس، رونا و مد زونك (سرعتي)، كنارسكي و بوزي يك (پشت خط زن)، كورك، كوبياك و مي‌كا (دريافت‌كننده)، دريزگا (پاسور) و زاتورسكي (ليبرو) بازيكنان مطرح واليبال لهستان هستند كه در تركيب ۲۵ نفره اين تيم در ليگ جهاني حضور دارند.
دور مقدماتي سطح يك ليگ جهاني واليبال از جمعه هشتم خردادماه آغاز مي‌شود و به مدت شش هفته يعني تا يك‌شنبه ۱۴ تيرماه ادامه خواهد داشت. دور نهايي اين رقابت‌ها نيز ۱۵ تا ۱۹ جولاي (۲۴ تا ۲۸ تيرماه) به ميزباني شهر ريودوژانيرو برزيل پيگيري خواهد شد كه علاوه بر پنج تيم سطح يك، قهرمان رقابت‌هاي سطح دو در آن شركت خواهند كرد.
ايران جمعه و شنبه پانزدهم و شانزدهم خردادماه طي دو ديدار در لهستان به مصاف اين تيم مي‌رود و تيم‌ملي لهستان نيز جمعه و شنبه، پنجم و ششم تيرماه در بازي برگشت در تهران به مصاف تيم‌ملي ايران مي‌رود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار