کد خبر: 720342
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۱
گفت‌وگو با پيمان اكبري سرمربي تيم واليبال زير 23 سال در آستانه آغاز ليگ جهاني واليبال
وحید صابری
 درخشش فوق تصور ايران در دو دوره گذشته ليگ جهاني واليبال حالا جايگاه بالايي را نصيب كشورمان كرده است؛ با نزديك شدن به اين رقابت‌ها در سال ۲۰۱۵ شنيدن حرف‌هاي پيشكسوتان و صاحب‌نظران اين رشته اطلاعات خوبي در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌هد.  يكي از اين چهره‌ها پيمان اكبري، كاپيتان سابق تيم ملي و ستاره پيشين تيم پيكان است كه در اين سال‌ها در كسوت مربيگري علاوه بر موفقيت در تيم باشگاهي پيكان، مشغول پشتوانه‌سازي و معرفي چهره‌هاي مستعد از تيم زير 23 ساله‌هاي ايران به تيم ملي بزرگسالان است. پيمان اكبري كه با پيكان، جام قهرماني رقابت‌هاي ليگ برتر واليبال باشگاه‌هاي ايران را بالاي سر برده در رقابت‌هاي آسيايي ميانمار هم قهرمان شد تا يك بار ديگر شايستگي‌هايش را اثبات كند. كاپيتاني كه با تجربه خود توانسته دوره مربيگري را به‌خوبي آغاز كند.

مسابقات ليگ جهاني شروع شده و ايران در اولين گام به مصاف امريكا مي‌رود، شرايط تيم را چطور مي‌بينيد؟
ما دو بار تجربه حضور در اين سطح را داريم و در دوره اول خوب بوديم و بازي‌هاي قابل قبولي را به نمايش گذاشتيم. در دور دوم بسيار عالي بوديم و پديده رقابت‌ها لقب گرفتيم و قطعاً اين بار با توجه به تجربه بچه‌ها و شرايطي كه از بچه‌ها سراغ داريم اميدوارم نتيجه‌اي بهتر از دوره قبل كسب كنيم.

تصور مي‌كنيد بتوانيم دوباره به مرحله نهايي ليگ جهاني راه يابيم؟
شرايط امسال بسيار با دو دوره قبل فرق دارد. همه تيم‌ها روي ايران حساب ويژ‌اي باز كرده‌اند. از طرفي ما با امريكا، روسيه و لهستان همگروه هستيم. گروهي كه صعود از آن بسيار سخت است. امريكا قهرمان ليگ جهان، روسيه قهرمان المپيك و لهستان هم تجربه قهرماني جهان را دارد و اينها هيچ وقت به‌دست نمي‌آيد مگر اينكه بهترين باشي. به نظر من ما در گروه بسيار سختي قرار داريم و هر بازي برايمان حكم فينال را دارد. اگر مي‌خواهيم صعود كنيم بايد در هر بازي بهتريم نمايش را داشته باشيم.

تعامل شما به عنوان مربي تيم زير ۲۳ سال با تيم ملي كواچ چگونه است؟
خدا را شكر مشكل خاصي نداريم. ما سه بازيكن مشترك با تيم ملي بزرگسالان داريم. ميلاد عبادي‌پور، پوريا فياضي و جواد معنوي‌نژاد عضو تيم ملي بزرگسالان هم هستند البته عبادي‌پور نخواست در آسيا در تيم ما حضور داشته باشد و نيامد اما فياضي و معنوي‌نژاد آمدند و درخدمت‌شان بوديم و حالا هم كه به تيم بزرگسالان برگشته‌اند.

شنيده شده كواچ در اين بازي‌ها مي‌خواهد از چند بازيكن جوان استفاده كند. فكر مي‌كنيد اين
جوان‌گرايي آن هم در اين سطح مسابقات درست است؟
جوانگرايي در تيم ملي از دوره ولاسكو شروع شد و نتايج درخشان ما در آن دوره هم بي‌شك مديون اين تفكر بود. كواچ هم مربي باهوشي است و مي‌داند كه براي پيشرفت واليبال بايد از مهره‌هاي جديد و كارآمد استفاده كند. همه مسابقات مهم هستند و فكر مي‌كنم ليگ جهاني آزموني سخت براي ملي‌پوشان تاره وارد باشد ضمن اينكه در اردوي قبلي قطعاً اين ملي‌پوشان اعتماد كواچ را كسب كرده‌اند وگرنه بيشتر بايد روي نيمكت بازي‌ها را نگاه كنند.

به نظر شما از بازيكنان تازه وارد كدام يك بهتر هستند؟
درست نيست در حال حاضر به تعريف و تمجيد بازيكنان بپردازيم. وقتي مربي‌اي مثل كواچ چند بازيكن جوان در ليگ جهاني به اردو دعوت مي‌كند يعني اينكه چيزي در آنها ديده است پس اظهارنظر كردن يا حتي انتقاد كردن در اين شرايط درست نيست اما معنوي‌نژاد بازيكن خوب و آينده‌داري است و اگر بتواند كمي اعتماد به نفس داشته باشد مي‌تواند در زمين مثمرثمر باشد. ما بايد به جوان‌هايمان اعتماد كنيم.

سخت‌ترين حريف‌مان در اين دوره از مسابقات چه تيمي است؟
 اصلاً در اين سطح از مسابقات نمي‌شود چنين چيزي گفت. وقتي تيمي در اين ليگ حاضر مي‌شود يعني از بهترين‌هاست. اينكه بهترين هستند حال اگر در خانه هم ميزبان باشد قدرتش دو برابر مي‌شود پس ملي‌پوشان ما بايد بهترين عملكرد را در خانه حريفان خود داشته باشند تا در ايران با حمايت تماشاگران پرشورمان بهترين امتيازها را كسب كنيم. به هر حال فكر مي‌كنم كه بازي با امريكا با توجه به اينكه هم اولين مسابقه است و هم مسابقه با تيم‌هاي امريكايي هميشه براي ما حساس بوده، اگر بتوانيم امتياز لازم را بگيريم مي‌توانيم شروعي قدرتمند را در اين دوره داشته باشيم.

كمي هم در خصوص تيم زير ۲۳سال صحبت كنيد؛ همانطور كه انتظار مي‌رفت قهرمان شديد.
تيم زير 23 ساله‌ها يا همان تيم اميد براي اولين بار در سطح جهان دو سال پيش در اروميه شكل گرفت و با توجه به اينكه توانستيم رنكينگ‌مان را بالا ببريم دوباره در اين مسابقات شركت كرديم كه خدا را شكر توانستيم دوباره قهرمان شويم. البته اين قهرماني از قبل مشخص شده نبود؛ چراكه تيم‌هاي قدرتمندي در اين رقابت‌ها حضور داشتند.

فكر مي‌كنيد اصلي‌ترين رقيب ما در مسابقات جهاني زير 23 سال چه تيم‌هايي هستند؟
در آسيا تيم‌هاي ژاپن و چين خيلي خوب بودند. حالا به اين تيم‌ها كره جنوبي را هم اضافه كنيد، اين تازه مي‌شود تيم‌هاي آسيايي. مسابقات جهاني كلاً با مسابقات آسيايي فرق دارد تمام تيم‌ها از شرايط خوبي برخوردار هستند و با برنامه‌ريزي خوبي كه به خصوص در اين چند ساله انجام داده‌اند پيشرفت چشمگيري داشته‌اند پس بايد در اين مسابقات تلاشمان را دو‌چندان كنيم و نمي‌شود گفت چه تيمي از ديگري برتري دارد.

برنامه‌تان براي اميدها با توجه به زمان كم باقي‌مانده تا مسابقات جهاني چيست؟
ما فعلاً به بچه‌ها 20 روز استراحت داديم تا خستگي‌شان كاملاً برطرف شود. ان‌شاءالله بعد از اين تايم اردوي جديدمان را برگزار مي‌كنيم تا ابتدا با ريكاوري و بدنسازي، شرايط جسماني‌شان را در سطح خوبي نگهداريم. ما بايد براي حضور قدرتمندانه در جهان تورنمنتي با تيم‌هاي قدرتمند برگزار كنيم البته همه اينها مستلزم شرايط است. بايد ببينيم چه پيش مي‌آيد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار