کد خبر: 720150
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
در نشست «مشق غيرت، بازرسي و بازجويي ممنوع» مطرح شد
نشست خبري«مشق غيرت؛ بازرسي و بازجويي ممنوع» با محور حمايت از تيم مذاكره‌كننده، تبيين توافق خوب و تأكيد بر عدم بازجويي از دانشمندان و بازرسي از مناطق نظامي با حضور چهره‌هاي سياسي برگزار شد.
نشست خبري«مشق غيرت؛ بازرسي و بازجويي ممنوع» با محور حمايت از تيم مذاكره‌كننده، تبيين توافق خوب و تأكيد بر عدم بازجويي از دانشمندان و بازرسي از مناطق نظامي با حضور چهره‌هاي سياسي برگزار شد.
پس از سخنان مقام معظم رهبري درباره عدم‌اجازه نظام جمهوري اسلامي براي مذاكره با دانشمندان هسته‌اي و همچنين بازرسي از مراكز نظامي در قالب پذيرش پروتكل الحاقي موج وسيعي درباره مخالفت با اين اقدام در محافل سياسي و نخبگان كشور به راه افتاد؛‌ موجي كه هر روز ابعاد آن بلندتر مي‌شود و حتي برخي مقامات غربي را وادار به واكنش درباره آن كرده است كه خط قرمز غرب براي پذيرش هر توافقي بازديد از مراكز نظامي ايران است.
خبرگزاري مهر ديروز ميزبان كارشناسان و صاحب‌نظراني بود كه به تبيين ابعاد مختلف اين موضوع پرداختند و بر ضرورت يك عزم پايدار براي مقابله با اين پيش‌شرط غرب تأكيد كردند.

   زاكاني: كاري نكنيم آيندگان به ما بخندند
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين نشست با بيان اينكه مسئله فناوري هسته‌اي امروز و در آينده نقش تعيين‌كننده‌اي در سرنوشت كشورهاي مختلف جهان دارد، اظهار داشت: نكته‌اي كه بايد به آن توجه كرد اين است كه مذاكره ما با 5+1، مذاكره بين دو اردوگاه «تفكر نوين اسلامي» و «جاهليت مدرن» است كه از زاويه نگاه خود، خودشان را آقا و ديگران را برده و نوكر مي‌دانند.
وي ادامه داد: نكته‌ ديگري كه بايد به آن توجه شود، اين است كه آنچه امروز با عنوان موضوع هسته‌اي مورد مذاكره قرار گرفته، تنها يكي از بهانه‌هاي طرف مقابل به ويژه شيطان بزرگ، امريكاست. او براي مهار انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي به عنوان جريان مورد تأييد امت اسلامي، بهانه‌هاي مختلفي را فراهم كرده است.
وي در ادامه با بيان اينكه مسئله انرژي هسته‌اي با يك اشتباه برآوردي از سوي دشمن دنبال شده است، گفت: اين اشتباه برآوردي آنها اين بوده است كه تصور كرده‌اند ما به خاطر تحريم‌ها، پاي ميز مذاكره رفته‌ايم و به اين توافق نياز داريم و اگر كسي به اين مسئله دامن بزند، در زمين دشمن بازي كرده است؛ به همان صورت كه اگر كسي در بين ملت شكاف و نقار ايجاد كند و موضوع هسته‌اي را به يك حركت جناحي و سياسي تبديل كند، پازل دشمن را تكميل كرده است. زاكاني تصريح كرد: تحريم‌ها بي‌اثر نبوده، اما كسي كه تحريم‌ها را آنقدر اثربخش ببيند كه به واسطه آن، ما را تسليم بيگانه كند، خدمت نكرده و نبايد اشتباه برآوردي دشمن را تقويت كنيم.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: بر اين اساس بايد موضوع را ملي ببينيم و از تيم مذاكره‌كننده به عنوان نمايندگان ملت ايران حمايت كنيم و در عين حال به دشمن بي‌اعتماد باشيم؛ چراكه تاكنون يك بار نشده كه از در مسالمت و رعايت حقوق ملت وارد شوند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: همچنين نبايد با اجازه بازرسي از دانشمندان و اماكن نظامي و اسناد، زمينه جاسوسي دشمن از خودمان را فراهم كنيم و بايد به موضوع تحقيق و توسعه به طور كامل توجه كنيم.
وي تصريح كرد:‌ به ازاي اين مسير، ما هم نياز به راستي‌آزمايي، هزينه‌هاي جدي و تأييد اقدامات متقابل داريم؛ چراكه در گذشته نيز اقدام مي‌كرديم، اما اقدامات دشمن به طور متقابل نتيجه‌بخش نبود. در بيانيه ژنو به ما وعده دادند اما در حوزه پولي و بانكي و برخي ديگر از حوزه‌ها به تعهدات خود عمل نكردند، در حالي كه ما به تعهداتمان عمل كرديم.
زاكاني در ادامه با بيان اينكه در اين شرايط مجلس حساسيت ويژه‌اي نسبت به موضوع دارد، اظهار داشت:‌در جلسه غيرعلني روز گذشته به دوستانمان در تيم مذاكره‌كننده با محبت اعلام شد كه ما يك پيكره هستيم و موضوع هسته‌اي نيز يك موضوع ملي است، نه جناحي و سياسي، بنابراين ما يك وظيفه و چارچوبي داريم كه بايد رعايت شود تا بتوانيم به وظايف خود طبق قانون اساسي عمل كنيم.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: از نظر ما نتيجه مذاكرات وقتي معتبر است كه به تصويب مجلس برسد و پروتكل الحاقي و امثال آن نيز از همين قاعده برخوردار است. آنچه براي ما مهم است، چارچوب‌هاي خودمان است از جمله اينكه اماكن نظامي و دانشمندان ما بازرسي نشوند و عزت ما خدشه‌دار نشود. حالا اگر در پروتكل الحاقي و در برخي بندهاي آن الزاماتي وجود دارد، قرار نيست با امضاي پروتكل آن الزامات را بپذيريم.
وي تأكيد كرد: مذاكره عرصه بده بستان است، اما اين بده بستان نبايد به گونه‌اي باشد كه امروز و آينده به ما بخندند و در پيشگاه امام و شهدا شرمنده شويم.
 
  احديان: براي محك زدن موضوع هسته‌اي بايد شاخص داشته باشيم
سعيد احديان مديرمسئول روزنامه خراسان نيز در اين نشست گفت: امروز در عرصه سياسي بر مبناي آنچه در آزادسازي خرمشهر مورد استفاده قرار گرفت مي‌توانيم عمل كنيم و در اين صورت قطعاً به نتايج خوبي خواهيم رسيد. وي با تأكيد بر اينكه آرمان‌ها و شاخص‌هاي ما در مذاكرات هسته‌اي مشخص شود، گفت: شش آرمان و شاخص اصلي وجود دارد كه بايد هر توافق و بيانيه‌اي را با آن سنجيد.
احديان ادامه داد: داشتن حق غني‌سازي، غني‌سازي صنعتي براي رفع نيازها و وارد شدن به صنعت هسته‌اي، امكان تحقيق و توسعه براي باقي ماندن اين صنعت كه اگر از اين علم عقب بمانيم تا پايان عقب افتاده‌ايم، رفع تحريم‌ها، حفظ استقلال، عزت و امنيت ملي و حفظ رويكرد استكبارستيزي از مهم‌ترين شاخص‌هايي است كه بايد هر توافق و بيانيه‌اي را با آن سنجيد. مدير مسئول روزنامه خراسان گفت: هر نتيجه‌اي كه از مذاكرات به دست آمد بايد با اين شاخص اصلي حفظ رويكرد استكبارستيزي سنجيده شود. ما نبايد به بهانه توافق، پايگاه استكبارستيزي خود را در جهان از دست بدهيم.
مدير مسئول روزنامه خراسان با اشاره به نگراني‌هاي موجود درباره بازرسي از مراكز نظامي و تشريح اين نگراني‌هاي جدي اظهار داشت: يكي از اين نگراني‌ها بازرسي‌هاست. ما در موضوع بازرسي‌ها در فضاي رسانه‌اي غفلت راهبردي مي‌كنيم و مي‌گوييم بازرسي در هيچ منطقه نظامي‌اي نبايد صورت گيرد، تيم هسته‌اي موضع دسترسي مديريت شده را مطرح مي‌كند كه ما معتقديم دسترسي مديريت شده همان بازرسي است. مدير مسئول روزنامه خراسان ادامه داد: با توجه به سابقه آژانس و وابستگي به امريكا در صورت پذيرش پروتكل و انجام توافق، در مراحل بعدي مجبوريم پروتكلي را كه امضا كرده‌ايم، اجرا نكنيم و اجماع جهاني عليه خود ايجاد كنيم.
احديان در بخش ديگري از سخنراني خود به بررسي راه‌حل منطق بين‌الملل براي اجراي پروتكل پرداخت و گفت: نظارت متعارف راه‌حل اين مشكل است. امريكا نيز اين پروتكل را پذيرفته است. پيشنهاد ما اين است كه پروتكل الحاقي را همانگونه كه امريكا پذيرفته است، بپذيريم.
وي در تشريح اين موضوع گفت: به عبارت ديگر همانطور كه امريكايي‌ها براي خود حق‌الشرط در پذيرش پروتكل الحاقي قائل شدند، ما هم براي خود حق‌الشرط قائل مي‌شويم كه امري متعارف بوده و مطابق با منطق بين‌المللي است.

   فضائلي:با ساده‌انديشي نبايد به دستاورد بزرگ هسته‌اي آسيب وارد شود
مهدي فضائلي كارشناس مسائل سياسي در اين نشست با اشاره به اينكه اين روزها با نام مقاومت پيوند خورده است، گفت: اين روزها تداعي‌كننده دوران دفاع مقدس است و همزماني موضوع اين نشست با اين روزها مي‌تواند براي ما الهام‌بخش باشد. وي افزود: بايد تحليل درستي از شرايط داشته باشيم و يك رفتار دقيقي را در نظر بگيريم. بايد به اين ۱۳ سال مراجعه كنيم و نبايد بگوييم گذشته‌ها گذشته است چراكه آنچه امروز اتفاق مي‌افتد همانند چيزي است كه در گذشته تجربه كرده‌ايم.
اين كارشناس مسائل سياسي ادامه داد: ما در ارتباط با مذاكرات آنچه محور سخن منتقدين است رويگرداني از اصل مذاكرات نيست. ما هيچ‌گاه از اصل مذاكره رويگردان نبوديم و در اين ۱۳ سال هيچ وقت ميز مذاكره را ترك نكرديم و امروز هم معتقد به ترك مذاكرات نيستيم.
وي تصريح كرد: تيم هسته‌اي بر اساس آنچه كه رهبر معظم انقلاب فرمودند از فرزندان انقلاب هستند و باتجربه هستند اما ما به همان ميزان كه به مذاكره‌كنندگان خود اعتماد داريم به طرف مقابل بي‌اعتماد هستيم و نگران حيله و مكر دشمن هستيم و نبايد اين موضوع را فراموش كنيم و بدانيم كه با دشمن فريبكار مذاكره مي‌كنيم و لازم است كه براساس تجربه‌هاي قبلي خود اقدام كنيم.

   صفار هرندي: اكنون در زمره دلواپسان هسته‌اي هستم
محمدحسين صفارهرندي عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين نشست، گفت: حقيقت امر اين است كه بنده در مباحث حقوقي نه به لحاظ حقوقي و نه فني، تبحري ندارم و به همين دليل كمتر به مباحث هسته‌اي ورود مي‌كنم. وي با اشاره به دلواپسي برخي از آنچه در پرونده هسته‌اي كشورمان مي‌گذرد، افزود: از اين جهت كه بنده تبحري در مباحث هسته‌اي ندارم، هيچ گاه در زمره كساني كه دغدغه و دلواپسي داشته‌اند نبوده‌ام، اما امروز مي‌گويم بنده نيز دلواپس هستم و جزو آن دسته از مردمي خواهم بود كه دغدغه هسته‌اي دارند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: در اوايل كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي مسئول بحث هسته‌اي ايران شد، جان‌كري جمله‌اي را خطاب به تيم مذاكره‌كننده گفته بود و آن اينكه شما اين همه نگران نباشيد و روي كلمات توقف نكنيد و بگذاريد اين جريان به توافق منجر شود آن وقت خواهيد ديد كه سيل سرمايه‌گذاران به ايران آنقدر زياد خواهد بود كه شما كلاً دستاوردهاي هسته‌اي را فراموش خواهيد كرد، كه اين گونه مباحث وسوسه‌كننده است.
صفارهرندي ادامه داد: شايد اميدواري‌هايي كه آقاي روحاني در ابتداي دولت خود داشت منبعث از همين وسوسه‌هاي طرف مقابل باشد. اينكه مطرح شد در ۱۰۰ روز اول اتفاق جدي مي‌افتد، تصورشان اين بود كه اين اتفاق خواهد افتاد اما نه ۱۰۰ روز بلكه صدها روز هم گذشت و بالعكس مشكلات جديدي هم عارض شد.
وي با اشاره به دغدغه‌اي كه نسبت به مذاكره هسته‌اي وجود دارد، تصريح كرد: مسئله‌اي كه دغدغه‌برانگيز است اين است كه چرا مسيري كه در مذاكرات پيموده مي‌شود احساس نمي‌كنيم كه به اتفاق خوب نزديك شده‌ايم بلكه نگراني‌هايمان افزايش يافته است. نه تنها براي ما، حتي تيم مذاكره‌كننده نيز نگراني‌‌هايش براي رسيدن به نقطه مطلوب از يك سال پيش بيشتر شده است.
وي با بيان اينكه عدم اعتماد به طرف مقابل به يك دغدغه و نگراني تبديل شده است، گفت: صدا و سيما نظرسنجي را در ارديبهشت ماه انجام داده و اين نظرسنجي توانسته نگاه مردم را نسبت به امريكايي‌ها كشف كند و نشان داده كه ميزان اعتماد مردم به امريكا نسبت به گذشته كاهش يافته و اين نشان‌دهنده آن است كه اين دغدغه دارد فراگير مي‌شود و توسعه پيدا مي‌كند.
صفار هرندي افزود: كساني كه مانند من هيچ آشنايي به مباحث فني مذاكرات ندارند و فقط روش برخورد طرف مقابل را مشاهده مي‌كنند، اين احساس را دارند كه ما داريم از يك توافق خوب دور مي‌شويم.
وي با طرح اين سؤال كه مهم‌ترين خواسته مردم از مذاكرات هسته‌اي چه بوده است، گفت: اصلي‌ترين خواسته مردم رفع تحريم‌هاست، اما امروز از رفع تحريم‌ها هيچ خبر خوشي نمي‌رسد. نه تيم مذاكره‌كننده ما اخبار خوشي منعكس مي‌كند و نه طرف مقابل.
صفارهرندي با بيان اينكه ظاهراً از موضوع رفع تحريم‌ها قرار نيست آبي گرم شود، افزود: اضافه بر اين مسئله طرف مقابل مي‌گويد نوع خاصي از نظارت‌ها و بازجويي‌ها قرار است درباره ايران اجرا شود. چيزي كه مورد نظر آنهاست اين است كه تحقير را نيز در كنار تحريم‌ها به ملت ما تحميل كنند.

   توكلي: حل شدن مسائل اقتصادي ربطي به روابط خارجي ندارد
احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست با بيان اينكه ملت ايران در جنگ تحميلي غيرت به خرج داد، گفت: در جنگ تحميلي، ملت ايران با غيرت عمل كرد و به تعبير امروزي، غيرت همان عزت سياسي است.
وي با اشاره به اينكه اگر غيرت نباشد كشور از نظر اقتصادي خلاص است، اظهار داشت: كشور در اين حالت نمي‌تواند بر اساس منافع ملي، عوامل را بسيج كند و سياست‌هاي مبتني بر منافع خارجي شكل مي‌گيرد. نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: يك اشتباه مسبوق به سابقه است كه در ايران رخ داده است و سال‌هاست كه در كشور گروه‌هاي مختلفي فكر مي‌كنند كه همه اصلاحات كشور از مسير سياست خارجي دنبال مي‌شود.
توكلي به تنازع سياسي كه اكنون در كشور وجود دارد اشاره كرد و گفت: تنازع سياسي مخل توليد و منابع و ايجاد شغل است. اينكه ما تحمل نداريم حرف يكديگر را در داخل و حتي بين گروه‌هاي ديگر گوش دهيم، مشكل بزرگي است و يكي از بلايايي كه به آن مبتلا هستيم سپردن مناصب به افراد غيرمناسب به دلايل قومي‌گرايي و جناح‌گرايي است كه اين نيز خود سرمنشأ فساد است و با رابطه با امريكا بدتر مي‌شود. نماينده مردم تهران در مجلس گفت: ما بايد به وزن داخل بيفزاييم و بايد اهتمام خود را بيشتر كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار