کد خبر: 716873
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
گفت‌وگوي «جوان» با ابراهيم عزيزي به مناسبت 17 ارديبهشت سالروز تشكيل بسيج سازندگي
در 17 ارديبهشت1379 مقام معظم رهبري فرمان تأسيس بسيج سازندگي را صادر كردند كه از همان ابتدا اهدافي چون راه‌اندازي مجموعه‌ سازندگي، محروميت‌زدايي و فعاليت‌هاي فرهنگي را مد نظر داشت.
مبينا شانلو
 10 سال بعد در سال 1389رهبري در ديدار با جهادگران از عملكرد يك دهه فعاليت آنها ابراز رضايت كردند. رهبر فرزانه انقلاب در آن ديدار فرمودند: «اين حركت عظيم بسيج سازندگي و اردوهاي جهادي كه به طور رسمي ۱۰ سال است آغاز شده. البته اين را من بايد اقرار كنم كه اين كار اول از خود جوان‌ها شروع شد. خود جوان‌هاي دانشجو و دانش‌آموز در بخش‌هاي مختلف اين حركت را شروع كردند. درسال ۷۹ گزارش اين حركت زيبا و پرشكوه به ما رسيد و منجر شد به اينكه پيام بسيج سازندگي به قاطبه جوانان كشور داده شود. يعني اين يك حركت خودجوش مردمي است درست مثل جهاد سازندگي در آغاز انقلاب. جهاد سازندگي هم همينجور بود.» در حال حاضر سازمان بسيج سازندگي، در كنار رزمندگان جنگ نرم با تمام توان در تلاش است تا منويات مقام معظم رهبري در راستاي محروميت‌زدايي، عدالت‌محوري و اقتصاد مقاومتي را جامه عمل بپوشاند. به مناسبت فرارسيدن 17 ارديبهشت روز بسيج سازندگي با مهندس ابراهيم عزيزي، رئيس اين سازمان به گفت و شنود نشستيم....
 

آقاي مهندس عزيزي! بسيج سازندگي هم‌اكنون در چه عرصه‌هايي فعاليت دارد؟

عرصه‌هاي فعاليت سازمان در سازندگي شامل اقتصاد مقاومتي، صنايع تبديلي، اردوهاي جهادي، بهسازي و زيباسازي و مرمت مدارس، منابع طبيعي و آبخيزداري، خدمات بهداشتي و درماني، خدمات عمراني و آباداني روستايي و خدمات علمي آموزشي و حمايتي است. همچنين مي‌توان به طرح‌هايي چون غني‌سازي اوقات فراغت جوانان در عرصه‌هاي سازندگي، رسيدگي به مناطق محروم و سازندگي كشور و خدمات‌رساني به مناطق محروم و روستاها، محروميت‌زدايي، توسعه و اشتغال‌زايي و كاهش و صرفه‌جويي در وقت و هزينه هم اشاره كرد. البته واگذاري امر سازندگي به بسيج و تشكيل بسيج سازندگي رسالتي بزرگ براي احياي فرهنگ جهادي در كشور است و رسالت سازندگي جز با كار و ابتكار امكان‌‌پذير نيست، لذا بايد فعاليت خود را در اين عرصه بيشتر كنيم و جايگاه‌هاي مستعد سازندگي را شناسايي و براي آن برنامه‌ريزي كنيم. بايد دانست كه اجراي چندين ساله طرح‌هاي بسيج سازندگي در سطح كشور ضروري است و راهكاري خواهد بود، براي برون‌رفت از مشكلات و معضلات كه بسيج سازندگي آن را دنبال مي‌كند.

آيا مي‌توان گفت كه بسيج سازندگي در كاهش آسيب‌هاي اجتماعي هم نقش دارد؟

بله، بسيج سازندگي در طرح كاهش آسيب‌هاي اجتماعي نقش بسيار بالايي دارد. براي مثال طرح بصيرت از جمله فعاليت‌هاي بسيج سازندگي جهت مبارزه با آثار زيانبار مواد مخدر در كشور است كه با تعامل و همكاري ستاد مبارزه با مواد مخدر و بسيج سازندگي با هدف آشنايي خانواده‌ها با تبعات اجتماعي مواد مخدر اجرا مي‌شود. بهترين و تأثيرگذار‌ترين محيط براي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي درون خانواده است و اگر سازمان‌هاي مختلف با برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي براي خانواده‌ها، اقدام به پيشگيري از اين خطرات كنند نتايج حاصل شده به طور قطع و يقين مؤثر و كم‌هزينه‌تر خواهد بود.

بسيج سازندگي در راستاي تحقق فرمايشات رهبري در عرصه اقتصاد مقاومتي چه اقداماتي انجام داده است؟

تحريم‌هاي دشمنان انقلاب كه از اول انقلاب شروع و در سال‌هاي اخير تشديد گرديد موجب شد به اين موضوع برسيم كه تنها راه مقاومت و توسعه كشور و نيز تنها راه مقابله با تحريم‌ها تحقق اقتصاد مقاومتي است، يعني مي‌توانيم حتي اين تهديدها و تحريم‌ها را تبديل به فرصت كنيم. حضرت امام خميني(ره) ‌فرمودند: «اين محاصره اقتصادي را كه خيلي از آن مي‌ترسند، من يك هديه مي‌دانم براي كشور خودمان؛ براي اينكه محاصره اقتصادي معنايش اين است كه مايحتاج ما را به ما نمي‌دهند. وقتي مايحتاج را به ما ندادند خودمان مي‌رويم دنبالش، مهم اين است كه ما بفهميم كه ديگران به ما چيزي نمي‌دهند، ما خودمان بايد تهيه كنيم».

بسيج سازندگي در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي كه از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي تبيين شده، فعاليت‌هاي مثمر ثمري انجام داده است. تشكيل قرارگاه مركزي جهاد اقتصادي و تشكيل ستادهايي با همين عنوان در مراكز استان‌ها، فراخواني از مسئولان نواحي و استاني سپاه در خصوص طرح‌هاي قابل اجرا در استان‌ها و شهرستان‌هاي متبوع جهت توجيه طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي، تشكيل اتاق فكر در ستاد جهت بهره‌گيري از توان علمي و عملي نخبگان بسيجي، جذب و به كارگيري نيروهاي متخصص در امر كشاورزي و مرتبط در راستاي اقتصاد مقاومتي، انعقاد تفاهمنامه با دستگاه‌هاي همكار جهت پيشبرد اهداف اقتصاد مقاومتي، رايزني با مؤسسات مالي جهت جذب حداكثري تسهيلات طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي، احصاي نيازمندي اقتصاد مقاومتي استان‌ها و نواحي بر اساس آمايش سرزميني و. . . از اقدامات بسيج سازندگي در تحقق تدبير در عرصه اقتصاد مقاومتي است. در همين راستا يكي از اهداف سازمان كمك به تأمين منابع غذايي كشور است.

مواردي كه برشمرديد بيشتر به هدفگذاري‌هاي دراز مدت برمي‌گردد. براي تحقق اين اهداف چه برنامه‌هاي اجرايي‌اي داريد؟

اقتصاد مقاومتي بايد بر اساس سرمايه معنوي افراد و جامعه استوار باشد، زيرا بدون معنويت و ايمان راسخ به هدف و آينده، اقتصاد مقاومتي شكننده است. اقتصاد مقاومتي به طور كلي اقتصاد مردمي است. مردم بايد وارد اين عرصه شوند. ما براي اين امر اهدافي را مدنظر قرار داده‌ايم. از اين اهداف مي‌توان به تبيين فرمايشات مقام معظم رهبري، تعميق فرهنگ كار و توليد، مردمي كردن اقتصاد مقاومتي، مديريت اصلاح الگوي مصرف، استفاده حداكثري از همه ظرفيت‌هاي دولتي و مردمي پنهان و مغفول مانده، حمايت از توليد ملي و مصرف كالاهاي داخلي، مديريت درست منابع ارزي و ريالي، توجه به اقتصاد دانش‌بنيان، استفاده حداكثري از زمان و سرعت بخشيدن به پيشبرد طرح‌ها، بسط و توسعه عدالت اقتصادي، رعايت اصول اساسي و غيرقابل تخلف، فراگير كردن جهاد اقتصادي، نظارت و كنترل و تضمين سلامت طرح‌هاي اقتصاد مقاومتي اشاره كرد و از اين رو بسيج سازندگي اولويت خود را در امر توليد بومي قرار داده است، لذا ما فرصت‌هاي بومي توليد را شناسايي و دسته‌بندي كرده و آنها را به عنوان راهكارهايي جهت اقتصاد مقاومتي ارائه مي‌كنيم. در اين زمينه عزم ملي و مديريت جهادي، دو بال اين حركت است كه بسيج جلوه تمام نماي عزم ملي در كشور است.

به عنوان نمونه بفرماييد فعاليت‌هاي بسيج سازندگي در دو سال اخير چه بود؟

سال گذشته ايجاد 39 هزار و ۵۰۰ واحد اقتصادي در دستور كار بسيج سازندگي كشور قرار گرفت و اميدواريم اين واحد‌ها تا پايان امسال فعال شوند و به بهره‌برداري برسند كه با بهره‌برداري از اين واحد‌ها بين ۴۰ تا ۵۰ هزار فرصت شغلي مستقيم در سطح كشور ايجاد مي‌شود. همچنين سال 92نيز ۲۳هزار واحد اقتصادي با پرداخت تسهيلاتي بالغ بر ۷۰۰ ميليارد تومان در دو بخش اقتصاد مقاومتي و مشاغل خانگي در كشور فعال شدند و به بهره‌برداري رسيدند كه تسهيلات پرداختي به هر طرح‌ اقتصاد مقاومتي بين ۱۰ تا ۳۰ ميليون تومان بوده است. از اصلي‌ترين برنامه‌هاي بسيج در سال 94 نيز راه‌اندازي بيش از 45 هزار طرح اقتصاد مقاومتي و قريب به 6 هزار طرح صنايع تبديلي است.

در بخش محروميت‌زدايي در حال حاضر چند گروه جهادي در كشور فعال هستند؟

اكنون 3 هزار گروه جهادي در سطح كشور در حال فعاليت هستند و تاكنون 85 هزار پروژه عمراني، سازندگي و محروميت زدايي به همت بسيج سازندگي اجرايي شده و اميد است اين تعداد امسال به 3500 گروه جهادي افزايش يابد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
0
0
سلام وخسته نباشید بسیجیها،از طریق گسترش تعاونی های تولیدی روستایی در روستاها وحمایت از انها و ایجادصنایع روستایی هم در روستاها اشتغال ایجاد نمایید وهم تولید نمایید این روند را انقدر ادامه دهید تا نرخ مهاجرت از روستا به شهر ها برعکس شود.
در هر تعاونی یک مدیر صنعتی قدیمی کارکشته علاقمند به خدمت بعنوان موتور محرک بگذارید .خدانگهدارتان
ناشناس
|
United States
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۸
0
0
توراخدامن کارگرشرمنده زن وبچه ام هستم خداوندحقمان رابگیرد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار