کد خبر: 716819
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۹
انتقاد رئیس‌جمهور از رسانه‌‌ها در گشایش نمایشگاه کتاب تهران
رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران از عملکرد رسانه‌ها در معرفی نکردن کتاب انتقاد کرد و ارزش قائل نشدن برای کتاب را نشا‌نه‌ای از باقی ماندن معضلات دانست.
محمدصادق عابدینی
رئیس‌جمهور در مراسم آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران از عملکرد رسانه‌ها در معرفی نکردن کتاب انتقاد کرد و ارزش قائل نشدن برای کتاب را نشا‌نه‌ای از باقی ماندن معضلات دانست.
این نخستین بار نیست که مسئولان دولتی ریشه اصلی مشکلات را نه در عملکرد مدیران بلکه در رسانه‌ها جست‌وجو می‌کنند. البته دولت‌ها سابقه فرافکنی مشکلات را دارند و دیواری کوتاه‌تر از رسانه‌ها هم در این خصوص پیدا نشده است.
به گزارش«جوان»، روز گذشته بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با سخنان دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران آغاز به کار کرد تا تهران بار دیگر میزبان بزرگ‌ترین رخداد فرهنگی کشور باشد؛ رخدادی که امسال با حضور پررنگ کشور‌های خارجی همراه شده است.

نمی‌توان اجازه داد هر خرافه‌ای به نام کتاب منتشر شود!

دکتر روحانی در سخنرانی خود با با بیان اینکه فرهنگ اسلام ما و فرهنگ ایران ما در شاهکاری چون شاهنامه‌ در تحفه‌ای چون بوستان، گلستان و در اثر معنوی چون مثنوی معنوی و در اثر گرانبهایی چون دیوان حافظ جمع شده، گفت: این واقعیتی است که ما با کتاب با دنیا حرف زدیم و تمدن ما از طریق کتاب به جهانیان معرفی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه کتاب قانون ابوعلی سینا در کتابخانه‌های بزرگ شرق و غرب محل مراجعه اندیشمندان بوده است، تأکید کرد: منطق ما با کتاب است. اسلام ما هم زبان گویایش کتاب است و نه شمشیر و با کتاب، قرآن و آیات و کلمات پیامبر عظیم‌الشأن(ص)، صحابه بزرگوار و امامان، واقعیت اسلام برای جهانیان تبیین شده است.
رئیس‌جمهور با اشاره به وظایف دولت در قبال فعالان حوزه نشر تصریح کرد: نمی‌توان آنچنان دروازه‌‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب یا به نام دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گیرد و نمی‌توان آنچنان سختگیرانه عمل کرد که برای مؤلف و ناشر هر روز زحمت و ورود در کوچه‌‌های پرپیچ و خم در برابر آنها قرار داد.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: تا رادیو و تلویزیون، رسانه‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌‌ها همان قدر که برای ورزش و ورزشکار، رئیس این جناح و آن جناح که او را قهرمان می‌کند، برای کتاب و مؤلف کتاب به همان اندازه ارزش قائل نشود، یعنی هنوز معضلات ما در زمینه رشد و توسعه و فرهنگ حل نشده است.
اين  سخنان رئیس‌جمهور در حالی است که کتاب باید به عنوان یک رسانه بتواند خود را تبلیغ کند و اگر مردم به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مند شوند و این فرهنگ در میان آنها جای باز کند خود کمک خواهد کرد تا رسانه‌ها نیز ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کنند و نیاز به داشتن رسانه نیز بیشتر حس شود، نه اینکه دولت باز هم رسانه‌های کشور را مسئول مشکلات خود عنوان کند.
پیش از این نیز وزیر کشور در جریان جنجال «پول‌های کثیف» رسانه‌ها را مورد اتهام قرار داده بود. آیا این بار نیز قرار است رسانه‌ها تاوان کم‌کاری مدیران دولتی را بدهند؟! آیا رئیس‌جمهور حاضر است در دیدار با ورزشکاران یا سیاستمداران نیز درباره هم‌عرض بودن جایگاه رسانه‌ای آنها با تبلیغ کتاب سخن بگويد یا اینکه این کار صرفاً کاری سیاسی برای اغنای روانی حضار در مراسم افتتاحيه بوده است؟!

نمایشگاه کتاب، فروشگاه نیست!
علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم گشایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سخنانی با بیان تغییرات اعمال شده در این دوره نمایشگاه کتاب گفت: در حال حاضر، نمایشگاه کتاب بیش از آنکه یک نمایشگاه باشد، تبدیل به فروشگاهی بزرگ شده است که هر سال بر وسعت و حجم آن افزوده می‌شود و به تدریج از هدف اصلی خود که همانا معرفی کتاب‌های جدید و تبادل اطلاعات نشر است، فاصله می‌گیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب در درجه اول باید در کتابفروشی‌ها عرضه شود.

حضور مقامات خارجی در نمایشگاه
همانطور که پیش از این سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از حضور وزرای فرهنگ و چند رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب در تهران خبر داده بود، روز گذشته در مراسم آغاز به کار نمایشگاه کتاب تهران وزرای فرهنگ دو کشور عمان و عراق حضور داشتند. امسال شعار «خواندن، گفت‌وگو با جهان» برای نمایشگاه تهران انتخاب شده و برای نشان دادن وجه بین‌المللی کتاب تهران، کشور عمان به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه حضور خواهد داشت. پنجشنبه 17 اردیبهشت‌ماه نیز مراسم ویژه شب عمان در محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار خواهد شد. بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 تا 26 اردیبهشت‌ماه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپاست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
جناب وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی"جناب
روحانی بیان کردند"که مردم باید کتاب
زیاد بخوانند"حال شما نگران از خریدکتاب
در نمایشگاه می باشید"چرا؟ این امکان
نمی باشد"در نمایشگاه "هم کتاب جدیدوهم تبادل اطلاعات قرارگیرد"ضمنا"
مردم هم" از جمع بودن کتاب ها در یک مکان "خریدار کتاب باشند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
0
0
الان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شده پایگاهی برای ...
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۷
0
0
سلام،حدود 40 سال پیش رفتم از یک کتابخانه سوئدی یک کتاب قرض بگیرم از من هیچ مدرکی نخواست،از مسئول کتابخانه پرسیدم اگر کتاب را نیاورم ایا کتابخانه چگونه به نیاز دیگران پاسخگویی مینماید؟مسئول کتابخانه گفت این مشکل ماست که باید کتاب جایگزین نماییم نه مشکل شماست که به این کتاب علاقه دارید وپول یا امکانات ندارید انرا تهیه نمایید.اینست فرهنگ کتابخوانی.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار