کد خبر: 716102
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷
تقي عليقلي‌زاده، تهيه‌كننده فيلم «رستاخيز» در گفت‌وگو با «جوان»:
سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار و فراز و فرودهاي بسيار، تكليف اكران فيلم «رستاخيز» مشخص شد و قرار است اين فيلم همزمان با عيد فطر اكران شود.
مصطفي شاه‌كرمي


سرانجام بعد از مدت‌ها انتظار و فراز و فرودهاي بسيار، تكليف اكران فيلم «رستاخيز» مشخص شد و قرار است اين فيلم همزمان با عيد فطر اكران شود.
«تقي عليقلي‌زاده» تهيه‌كننده فيلم سينمايي «رستاخيز» در گفت‌و‌گو با خبرنگار «جوان» ضمن تأييد خبر اكران اين فيلم مي‌گويد: بالاخره بعد از كش و قوس‌هاي فراوان قرار است همزمان با عيد فطر فيلم «رستاخيز» را اكران كنيم. با اصلاحاتي كه روي فيلم انجام گرفت ضمن اخذ پروانه نمايش عمومي فيلم، مدت زمان آن 2‌ساعت و 40 دقيقه شده است. 

عيد فطر «رستاخيز»  مي‌آيد
توليد يكساله اكران 4 ساله
فيلم سينمايي «رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش، فيلمي تاريخي- مذهبي است كه با لحاظ كردن برخي شرايط مي‌توان آن را محصول سال 1389 دانست. اين فيلم در سال 1392 و در جريان برگزاري سي و دومين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم فجر اولين اكران رسمي‌اش را تجربه كرد. «رستاخيز» در همين دوره از جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت سيمرغ بلورين در 11 بخش شد كه در هشت بخش از جمله بهترين كارگرداني و بهترين موسيقي برنده سيمرغ بلورين شد. اين فيلم درباره واقعه عاشورا است كه با همراهي و از منظرگاه بُكير فرزند حر بن يزيد رياحي به قيام امام حسين(ع) و متن حوادث واقعه عاشورا مي‌پردازد. اين فيلم مقطع زماني مرگ معاويه تا قيام امام سوم شيعيان را به تصوير مي‌كشد. فيلمبرداري پروژه «روز رستاخيز» از 16 بهمن‌‌ماه سال 88 همزمان با اربعين حسيني در شهرستان بم آغاز شد و 12 دي‌‌ماه 89 به پايان رسيد. 
«رستاخيز» يكي از پرريسك‌ترين پروژه‌هاي سينمايي در حوزه سرمايه‌گذاري است كه البته بعيد است ‌بتواند فروش دهها ميليارد توماني داشته باشد و سرمايه‌اش را بازگرداند و شايد سازندگانش نيز در پي فيلمي صرفاً با چنين ويژگي نبوده‌اند و تنها اولويت‌شان استقبال گسترده بينندگان از اين اثر است. اين فيلم تاريخي - مذهبي از تصويربرداري قابل توجه و خوبي برخوردار است؛ موسيقي تحسين‌برانگيزي دارد و از جلوه‌هاي ويژه بسيار باكيفيتي برخوردار است و در تراز جهاني، يك اثر شاخصي است كه تدويني حساب شده نيز برايش در نظر گرفته شده است. تدوين فيلم سينمايي «رستاخيز» توسط «طريق انور» تدوينگر معروف و نامزد دريافت اسكار(براي فيلم سينمايي سخنراني پادشاه) در لندن انجام شده است. موسيقي فيلم توسط «استيفن واربك» (Stephen Warbeck) آهنگساز برجسته و برنده اسكار براي موسيقي فيلم «شكسپير عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فني اين فيلم در استوديو «مولينر» لندن انجام گرفته كه از قضا، براي همين موسيقي در بخش بين‌الملل جشنواره، سيمرغ بلورين دريافت كرد. 
«رستاخيز» به دليل درونمايه و محتواي مذهبي كه دارد به دليل به تصوير كشيدن چهره حضرت عباس و حضرت علي‌اكبر‌ عليهما‌السلام محل مناقشه در بين متدينين مخصوصاً برخي از علما و مداحان شد. پس از به وجود آمدن چنين حواشي‌اي برخي رسانه‌ها با اخذ و انتشار استفتائات متعدد از مراجع عظام تقليد و نيز ارائه راهكارهاي زياد، كار قدري براي تيم سازنده پيچيده‌تر شد. اما ظاهراً اين مشكلات با تدبير تيم سازنده «رستاخيز» كه همان اكران‌هاي خصوصي براي برخي از علما، نخبگان و مسئولان و نيز عدم ورود پررنگ و جنجالي به بحث‌هاي رسانه‌اي بود، توانستند تا حدود زيادي حساسيت‌هاي پيش آمده براي يكي از پرهزينه‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي كشور را از بين ببرند. 

فرا رسيدن زمان اكران
اولين زمزمه‌هاي اكران «رستاخيز» آنگونه كه احمدرضا درويش در جشنواره فجر گفته بود، بازه زماني پيش از محرم سال 93 بود، اما با فرارسيدن اين ماه و پابرجا بودن برخي حواشي پيرامون اين فيلم، مشخص شد كه قرار نيست «رستاخيز» در اين ماه به نمايش درآيد. در اين زمينه بازار حدس و گمان‌ها تا آنجا بالا گرفت كه حتي صحبت از اين شد اين فيلم نخست در ديگر كشور‌ها اكران شود و سپس در ايران به نمايش درآيد و البته ظاهراً در اين زمينه برنامه‌ريزي‌هايي نيز انجام شده بود، زيرا به‌زعم سرمايه‌گذاران، اكران اين فيلم در ايران، پيش از اكران در سطح جهان، به بازگشت موفقيت‌آميز سرمايه اين اثر يا حتي اكران موفق منجر نخواهد شد. اما اكنون و پس از گذشت ماه‌ها از اكران اين فيلم در جشنواره فجر و پشت سر گذاشتن حواشي مختلف و البته اصلاحاتي كه روي آن صورت گرفته، قرار است در روز عيد فطر به اكران عمومي درآيد. بايد منتظر ماند و ديد كه نوع مواجهه مخاطبان و مردم در زمان اكران با اين فيلم چگونه خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار