کد خبر: 715253
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۰
مدير‌كل دفتر آموزش متوسطه اول آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «جوان»:
آموزش و پرورش نيز اگرچه دير اما به استناد بند 19 و راهكارهاي 5 و 6 اين سند، برنامه‌اي براي تربيت كارآفرينان و اصلاح الگو و نقشه كارآفريني كشور تدارك ديده است كه طرح «كاشف» بخشي از آن است كه دكتر عظيم محبي، مدير‌كل دفتر آموزشي متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «جوان» به مناسبت هفته مشاغل جزئيات كاشف را توضيح مي‌دهد.
نفيسه‌ابراهيم‌زاده انتظام
كارآفرينان آينده 19 ارديبهشت از ميان دانش‌آموزان كشف مي‌شوند .
آموزش و پرورش نيز اگرچه دير اما به استناد بند 19 و راهكارهاي 5 و 6 اين سند، برنامه‌اي براي تربيت كارآفرينان و اصلاح الگو و نقشه كارآفريني كشور تدارك ديده است كه طرح «كاشف» بخشي از آن است كه دكتر عظيم محبي، مدير‌كل دفتر آموزشي متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «جوان» به مناسبت هفته مشاغل جزئيات كاشف را توضيح مي‌دهد.

طرح كاشف چگونه طرحي است؟

سال گذشته تفاهمنامه‌اي با دانشكده كارآفريني دانشگاه تهران منعقد شد كه يك بند آن اجراي طرح كاشف است. كاشف مخفف كشف استعدادها و شايستگي‌هاي كارآفريني دانش‌آموزان است. در اين طرح، داستاني در اختيار دانش‌آموزان دوره اول متوسطه قرار مي‌گيرد و آنها بر اساس آن به حدود 100 سؤال پاسخ مي‌دهند. پاسخنامه‌ها توسط دانشكده كارآفريني خوانده و تحليل مديريتي مي‌شوند و از روي آنها ميزان ريسك‌پذيري و خلاقيت و ساير ويژگي‌هاي كارآفريني و به طور كلي روحيه كارآفريني دانش‌آموزان سنجش مي‌شود. نتيجه اين پايش، وضعيت شايستگي كارآفريني پايه‌هاي هفتم و هشتم در سطح مدارس، مناطق و كشوري نشان مي‌دهد.
 اين آزمون تا چه حدي اعتباربخشي شده و در مراجع غير از آموزش و پرورش قابل استناد است؟
دانشكده كارآفريني ابزار اين سنجش را توليد و اعتباربخشي كرده است. 19 ارديبهشت جاري پايش به صورت سراسري انجام و براي هر دانش‌آموز كارنامه كارآفريني تحليلي صادر مي‌شود. در نهايت نيز دانش‌آموزاني كه علاقه‌مند باشند در كلاس‌هاي غير‌رسمي آموزش مي‌بينند. نتايج اين پايش براي وزارت كار و مجلس و ساير نهادهاي برنامه‌ريز و تصميم‌گير قابل استناد است. آغاز پايش و آموزش خودباوري و ريسك‌پذيري و ديگر شاخصه‌هاي كارآفريني باعث مي‌شود اين شاخصه‌ها در كشور ما و در گزارش‌هاي ديده‌بان كارآفريني جهاني اصلاح شود. در حال حاضر اين گزارش‌ها نشان مي‌دهد وضعمان در سطح كشور و دنيا خوب نيست و بايد اصلاح شود كه اصلاح بايد از آموزش و پرورش شروع شود.

آموزش و پرورش براي بعد از اين طرح چه برنامه‌اي دارد تا نتيجه به دست آمده‌اش دچار گسست نشود؟

از اين طريق به ويژگي‌هاي شخصيتي دانش‌آموزان در حوزه كارآفريني پي مي‌بريم و سعي مي‌كنيم اين ويژگي‌ها را رشد دهيم.
آموزش و پرورش به سمتي مي‌رود كه تربيت كارمند براي كشور را متوقف كند و به سمت تربيت كارآفرين حركت كنيم. مديران استان‌ها را براي اين هدف توجيه كرده‌ايم و اين وظيفه آموزش و پرورش در قبال اقتصاد مقاومتي است زيرا اگر بخواهيم توليد مبتني بر خودباوري را رونق ببخشيم ابتدا بايد افرادي با اين تفكر تربيت كنيم و اين كار آموزش و پرورش است. علاوه بر اين اعلام كرده‌ايم در تمام 22 هزار مدرسه متوسطه اول از 5 تا 10 ارديبهشت يك روز نمايشگاه كارهاي دستي دانش‌آموزان برپا شود و آنهايي كه قابليت خريد و فروش دارند امكان معامله‌شان فراهم شود تا دانش‌آموزان به صورت عملي مهارت كسب و كار را بياموزند.

آيا اجراي اين طرح براي دانش‌آموزان هزينه‌اي دارد؟
اجراي اين طرح براي هر دانش‌آموز 2 هزار تومان هزينه دارد.

ضمانت اجرايي ادامه طرح كاشف چيست؟
ضمانت اجرايي طرح كاشف سند تحول است. در حال حاضر با وجودي كه مؤسسات كارودانش و فني و حرفه‌اي خارج از آموزش و پرورش در قالب طرح برونسپاري آموزش 80 هزار دانش‌آموز را به عهده گرفته‌اند. با اين حال همچنان آموزش و پرورش از برنامه پنجم كه تحصيل بيش از 46 درصد دانش‌آموزان در دوره‌هاي فني و حرفه‌اي و كارودانش را خواستار است، بسيار عقب است. همچنين اگر آموزش و پرورش بتواند 10 هزار كارآفرين از ميان 2 ميليون دانش‌آموز دوره متوسطه اول تربيت كند و به جامعه تحويل دهد، آينده روشني براي بازار كار و اقتصاد كشور متصور است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار