کد خبر: 715062
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۰
وعده جديد براي سرنوشت نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران
در آستانه آغاز به كار نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، شور و شوق كتاب و كتابخواني در ميان اهالي فرهنگ بيش از گذشته خودنمايي مي‌كند و فرهيختگان جامعه تلاش دارند تا مردم را به حضور در نمايشگاه ترغيب كنند.
محمدصادق عابديني
در آستانه آغاز به كار نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، شور و شوق كتاب و كتابخواني در ميان اهالي فرهنگ بيش از گذشته خودنمايي مي‌كند و فرهيختگان جامعه تلاش دارند تا مردم را به حضور در نمايشگاه ترغيب كنند.
10 روز تا افتتاح آغاز بيست و هشتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران باقي مانده است، نمايشگاهي كه امسال با شعار «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» كار خود را آغاز مي‌كند و به مدت 10 روز در مصلاي بزرگ امام خميني(ره) شهر تهران برپا خواهد بود. در اين فاصله فرصتي پيش آمد تا به نمايشگاه كتاب نگاهي دوباره بيندازيم.

نمايشگاه سال ديگر در شهر آفتاب؟!

نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران سال‌هاست كه مستأجر مصلاي تهران است. مجموعه نيمه‌كاره مصلاي بزرگ امام خميني شهر تهران كه سال‌ها است انتظار تكميل آن مي‌رود، به مناسبت‌هاي مختلف ميزبان نمايشگاه‌ها مي‌شود. اين مجموعه عظيم بعد از انتقال نمايشگاه كتاب تهران از مجموعه نمايشگاه بزرگ تهران، هر ارديبهشت ميزبان كتاب و دوستداران كتاب است.  اين نمايشگاه امسال نيز در مصلي برگزار مي‌شود. شهرداري تهران و وزارت ارشاد هر ساله وعده‌هايي را براي انتقال نمايشگاه مي‌دهند؛ از ايجاد باغ كتاب و انتقال نمايشگاه به آنجا تا پيدا كردن مجموعه جديدي كه ظرفيت پذيرايي از نمايشگاه را داشته باشد. امسال معاون فني و عمراني شهرداري تهران ابراز اميدواري مي‌كند تا از سال آينده نمايشگاه كتاب در شهر آفتاب برگزار شود. مازيار حسيني مي‌گويد: در چند سال گذشته با زحمتي كه همكاران من در شهر آفتاب متحمل شده‌اند، شهر آفتاب آماده بهره‌برداري شده، علاوه بر آن باغ كتاب را هم در منطقه عباس‌آباد داريم كه بسيار فضاي خوبي را در اختيار قرار مي‌دهد، چراكه «نمايشگاه ياد يار مهربان» دو سه سالي است كه از سوي شهرداري در اين محل برگزار مي‌شود اما دو گزينه «باغ كتاب» و «شهر آفتاب» مي‌تواند محل مناسب‌تري براي برگزاري نمايشگاه كتاب باشد.  البته پيش از اين نيز مسئولان ديگري بوده‌اند كه وعده جابه‌جايي نمايشگاه كتاب را داده‌اند، اما اين وعده‌ها تنها در ايام ارديبهشت‌ماه شنيده مي‌شود و بعد از آن به فراموشي سپرده خواهد شد. شهر آفتاب در حاشيه مرقد امام(ره) در حال ساخت است. دسترسي به اين منطقه از طريق مترو و اتوبان خليج فارس امكان‌پذير است اما به دليل دوري از مركز شهر، انتقال نمايشگاه به شهر آفتاب هم براي مردم علاقه‌مندان و هم براي مسافران پرواز‌هاي خارجي كه بايد از فرودگاه امام خميني(ره) استفاده كنند دردسرآفرين خواهد بود.

ظرفيت بن‌ها تكميل شد
بن خريد كتاب كه جهت كمك به دانشجويان و طلاب در نظر گرفته مي‌شود بعد از چند سالي كه با همكاري دانشگاه‌ها توزيع مي‌شد، مدتي است به صورت اينترنتي و با ثبت‌نام در سامانه در نظر گرفته شده در اختيار واجدين شرايط قرار مي‌گيرد. با وجود اين قرار بود ثبت‌نام بن دانشجويي كتاب تا امروز(5 ارديبهشت) ادامه داشته باشد، به دليل تكميل ظرفيت در نظر گرفته شده، سامانه ثبت‌نام به دانشجويان و طلاب تهراني اجازه ثبت‌نام نمي‌دهد. علاوه بر تهران در استان‌هاي همدان و كردستان نيز ظرفيت ثبت‌نام تكميل شده و سايت در نظر گرفته شده به مراجعه‌كنندگان خدمت‌رساني نمي‌كند.

12 ميليارد تومان براي كتاب‌هاي خارجي

عدم همكاري وزارت علوم و دانشگاه آزاد با نمايشگاه كتاب تهران، تكليف بودجه 12 ميليارد توماني كتاب‌هاي خارجي را در هاله‌اي از ابهام فرو برده است.  حامد ميرزابابايي، مدير كميته بين‌الملل نمايشگاه كتاب تهران با انتقاد از عدم توجه دانشگاه آزاد و وزارت علوم به توافق صورت گرفته در مورد كتاب‌هاي خارجي مي‌گويد: دوستان وزارت علوم وقتي آمار كتاب‌هاي چاپ سال‌هاي ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ را كه در نمايشگاه امسال كتاب تهران عرضه خواهد شد، ملاحظه كنند، متوجه خواهند شد كه اين طرح چقدر مي‌توانست در غني كردن مخازن كتابخانه‌هاي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي ما اثرگذار باشد. اميدوارم در چند روز باقيمانده، نظر دوستان وزارت علوم برگردد و آنها هم مانند وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد، براي مشاركت در اين طرح مهم پا پيش بگذارند. براساس توافق قبلي 50 درصد قيمت پشت جلد كتاب‌هاي خارجي از سوي دانشگاه آزاد اسلامي و وزارت بهداشت پرداخت مي‌شود و ۵۰ درصد باقيمانده نيز از محل تخفيف ناشر و حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تأمين خواهد شد. تمامي كتاب‌هاي منتشرشده از سال ۲۰۱۱ به اين طرف، مشمول اين توافق مي‌شوند و لذا امسال تلاش شده تا منابع دست اول و به‌روز دنيا براي كتابخانه‌ها و مراكز علمي كشور خريداري شود. مشخص نيست با عدم همكاري وزارت علوم و دانشگاه آزاد تكليف توافق بر سر كتاب‌هاي خارجي چه خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار