کد خبر: 714913
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
دهلي‌نو پس از پتروشيمي روي نفت هم دست گذاشت
پس از پيشنهاد جالب هندي‌ها به ايران براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي، شركت نفت هند اعلام كرده است كه فرزاد B را مي‌خواهد؛ همان ميداني كه بر اساس قرارداد «مشاركت در توليد» بسته شده است.
وحيد حاجي‌پور
پس از پيشنهاد جالب هندي‌ها به ايران براي سرمايه‌گذاري در صنعت پتروشيمي، شركت نفت هند اعلام كرده است كه فرزاد B را مي‌خواهد؛ همان ميداني كه بر اساس قرارداد «مشاركت در توليد» بسته شده است.
 دي ماه 1390 و در اوج تحريم‌ها بود كه هندي‌ها قرارداد توسعه يكي از ميدان‌هاي مشترك ايران با عربستان را امضا كردند آن هم نه در قالب قرارداد بيع متقابل بلكه قرارداد مشاركت در توليد؛ هنوز مشخص نيست كه دليل امضاي چنين قراردادي با هندي‌ها چه بوده اما طبق قانون، شركت ملي نفت حق امضاي قراردادهاي مشاركت در توليد را ندارد.
طبق قانون، منابع زير‌زميني از جمله نفت جزو انفال بوده و در مالكيت حاكميت قرار دارد لذا هرگونه شراكتي در اين منابع با كشورها و شركت‌هاي خارجي ممنوع است. در قراردادي كه چهار سال پيش با هند امضا شده است، شركت هندي خود را مالك بخشي از مخزن نفت مي‌داند كه در تضاد كامل با قانون اساسي كشور است.
با روشن شدن فضاي مذاكرات و احتمال رفع تحريم‌ها، هند در انديشه برگشت به ايران در جلسات خود با مسئولان ايراني اعلام كرده است كه آن قرارداد را «مي‌خواهد» و قصد دارد قرارداد گذشته خود را روي ميدان فرزاد B ادامه دهد كه بعيد است مورد موافقت ايراني‌ها قرار گيرد.
وال‌استريت ژورنال در همين‌ باره گزارش داده است: هندي‌ها به مقامات شركت ملي نفت ايران درخواست داده‌اند كه پس از لغو تحريم‌ها توسعه ميدان فرزاد B‌كه ميان ايران و عربستان مشترك است به آنها واگذار شود.
شركت او. ان. جي. سي ويداش، بازوي خارجي شركت نفت و گاز طبيعي هند، شركت اكتشاف نفت هند به همراه شركت‌هاي اويل اينديا و ايندين اويل، پيش از شروع تحريم‌ها حدود يكصد ميليون دلار در ميدان فرزادB ‌سرمايه‌گذاري كرده بودند كه پس از آغاز تحريم‌ها، فعاليت آنها متوقف شد.
تخمين‌زده مي‌شود كه ميدان گازي فرزاد B داراي 5/12 تريليون فوت مكعب گاز باشد كه البته بيشتر ذخاير اين ميدان گازي به ايران تعلق دارد و بخش كوچكي از آن در آب‌هاي عربستان سعودي واقع شده است.
ايران طي اولتيماتوم‌هاي مختلف از هند خواست تا درباره انجام قرارداد با حداكثر سرعت زماني اقدام كند كه به دليل تحريم‌هاي يكجانبه غرب عليه ايران اين اتفاق رخ نداد.
بر اساس قرارداد هند بايد طي سه فاز توسعه‌اي ظرفيت توليد اين ميدان را به 2/2 ميليارد فوت مكعب مي‌رساند كه به دليل تحريم، هنوز در اين زمينه اتفاق خاصي رخ نداده و روند كار بلاتكليف است.
در اين خصوص، يك مقام ارشد دولتي هند اعلام كرد كه هند موضوع بازگشت و مشاركت دوباره در يك ميدان هيدروكربوري ايران را جايي كه شركت‌هاي ايران سرمايه‌گذاري كرده‌اند اما به دليل تحريم‌هاي بين‌المللي عليه ايران، توليد گاز از آن آغاز نشده، مطرح كرده است.
اين شركت‌ها در سال ٢٠٠٨ ميلادي نفت و گاز كشف و استخراج كرده بودند؛ ميدان فرزاد B داراي حدود ١٣‌تريليون فوت مكعب ذخاير قابل برداشت است.  يك مقام وزارت نفت و گاز هند كه خواست نامش فاش نشود، به وال استريت ژورنال گفت: توليد از اين ميدان به دليل تحريم‌ها عليه تهران نمي‌توانست آغاز شود.
دهلي نو نگراني‌هاي خود را درباره اين سرمايه‌گذاري‌ها به تهران اعلام كرده و از اين كشور خواسته است تا در پي قوانين جديد اكتشافي كه مي‌تواند آن سرمايه‌گذاري‌ها را در معرض خطر قرار دهد، توسعه اين بلوك را دوباره به سرمايه‌گذاران هندي بازگرداند.
وي گفت: مقام‌هاي ايراني گفته‌اند كه درخواست طرف هندي را بررسي مي‌كنند و هم اكنون گفت‌وگوها ميان مديران شركت‌هاي هندي و شركت ملي نفت ايران آغاز خواهد شد.
گفت‌وگوها در سطح عالي‌رتبه هند و ايران كه هفته گذشته برگزار شد، چند هفته پس از توافق اوليه ايران با قدرت‌هاي غرب درباره برنامه هسته‌اي تهران اتفاق افتاده است.
دي كي صراف، رئيس شركت او‌.ان.‌جي.‌سي گفت كه گفت‌وگوها درباره اين موضوع با هدف راضي نگهداشتن دو طرف بوده است. اين مقام هندي اعلام كرد: به عنوان بخشي از گفت‌وگوها، دهلي نو همچنين درباره طرح معلق خط لوله گازي ايران - پاكستان - هند گفت‌وگو كرده است.
وي افزود: مقام‌هاي ايراني همچنين اصرار داشته‌اند كه هند واردات نفت خامش را از ايران افزايش دهد.
به گزارش اكونوميك تايمز، منابع آگاه نيز اعلام كردند كه علاوه بر بازگشت هند به ميدان فرزاد B، گفت‌وگو با طرف ايراني روي پروژه‌هاي پتروشيمي به خصوص در منطقه اقتصادي ويژه ايران (پارس) و بندر چابهار واقع در جنوب شرق ايران متمركز بود.
هند، بزرگ‌ترين مشتري نفت ايران پس از چين به شمار مي‌رود، اين در حالي است كه واردات نفت هند از ايران زير فشارهاي غرب، بسيار كم شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار