کد خبر: 714000
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۴
روزي 6 ميليارد تومان جريمه فقط در محدوده طرح ترافيك پايتخت
همين چند روز پيش بود كه مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران با اشاره به آغاز طرح كنترل و ثبت تخلف ورود غيرمجاز در 110 نقطه ورودي و خروجي محدوده ترافيكي زوج و فرد، از ورود روزانه 300 هزار خودرو به صورت غير‌مجاز به اين محدوده خبر داد كه تخلف آنها به وسيله دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي ثبت مي‌شود.
حوريه ملكي
همين چند روز پيش بود كه مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران با اشاره به آغاز طرح كنترل و ثبت تخلف ورود غيرمجاز در 110 نقطه ورودي و خروجي محدوده ترافيكي زوج و فرد، از ورود روزانه 300 هزار خودرو به صورت غير‌مجاز به اين محدوده خبر داد كه تخلف آنها به وسيله دوربين‌هاي راهنمايي و رانندگي ثبت مي‌شود. ثبت ۳۰۰ هزار تخلف در طول روز عدد قابل‌تأملي است، مخصوصا اگر بدانيم ورود غيرمجاز به طرح ترافيك با جريمه‌اي 20هزار توماني براي هر ساعتش همراه است. حال با اين فرض كه هر خودرو فقط يك ساعت در اين محدوده حضور داشته باشد، به رقم 6ميليارد تومان جريمه، آن هم فقط براي ورود به طرح ترافيك در پايتخت مي‌رسيم؛ عددي كه اگر تنها درصدي از آن در راه آموزش اصول رانندگي صرف شود، نتايج قابل توجهي به همراه خواهد داشت.
بر اساس هماهنگي انجام شده ميان شركت كنترل ترافيك شهر تهران با پليس راهور تهران بزرگ، قرار شده هر ورود يا تردد غيرمجاز به محدوده زوج و فرد در صورت ادامه تخلف با گذشت يك ساعت، يك جريمه جديد براي خودرو به بار آورد. به اين نحو كه با ورود غيرمجاز خودرويي به اين محدوده، دوربين ثبت تخلف به جريمه خودرو مي‌پردازد و چنانچه تردد غيرمجاز خودرو در محدوده پس از يك ساعت از ثبت جريمه اول هنوز ادامه داشته باشد، توسط دوربين‌هاي داخل محدوده جريمه‌اي جديد براي آن منظور مي‌شود.  مديرعامل شركت كنترل ترافيك تهران با اشاره به آغاز طرح كنترل و ثبت تخلف ورود غيرمجاز در 110 نقطه ورودي و خروجي محدوده ترافيكي زوج و فرد با تأييد اينكه روزانه 300 هزار تخلف ورود غيرمجاز به محدوده زوج و فرد با دوربين‌ها ثبت مي‌شود، از جانمايي براي نصب 70 دوربين ديگر براي ثبت اين تخلفات در داخل محدوده زوج و فرد خبر داد كه به مرور نصب خواهند شد.  ايلوش وزيري پيش‌بيني كرد كه تا اواخر خردادماه تمامي دوربين‌هاي ثبت تخلف تردد غيرمجاز در محدوده زوج و فرد به بهره‌برداري كامل برسند.

جريمه‌هايي بدون اقناع راننده
هنوز كسي از جريمه شدن افراد خاطي گله‌اي نكرده است و مردم ترجيح مي‌دهند ميزان جرايم آنقدر بالا برود كه هيچ كس حتي فكر تخلف هم به سرش نزند. اما افكار عمومي قوانين سختگيرانه رانندگي و جرايم سنگين بدون اقناع افراد را موجب به وجود آمدن نوعي بي‌اعتمادي به قوانين و مجريانش، و به تبع آن بروز برخي رفتارهاي خشونت آميز مي‌دانند.  زماني كه مردم مي‌شنوند بر اساس لايحه بودجه سال 1394، درآمد دولت از محل جرايم رانندگي با افزايش بيش از 37 درصدي به بيش از 2 هزار و 200 ميليارد تومان رسيده كمي دچار شك مي‌شوند و وقتي عدد 2 هزار و 200 ميليارد تومان را تقسيم بر تعداد خودروها مي‌كنيم، به عدد 150‌هزار تومان جريمه به ازاي هر خودرو مي‌رسيم.  و تأسف‌بار وقتي است كه كسي فكر كند با كاهش ميزان تخلفات آيا باز هم عدد فوق به هر نحو ممكن بايد محقق شود؟
در مراكز پليس+10 مي‌توان انواع نارضايتي‌ها را ديد. از راننده‌اي كه ادعا مي‌كند در تهران حضور داشته و در بندرعباس برايش جريمه صادر شده تا كسي كه نمي‌داند چرا عكس هيچ يك از دوربين‌ها برايش ارسال نمي‌شود. مگر دوربين‌ها براي اين نيامدند كه راننده بتواند عكس تخلفش را در لحظه ارتكاب ببيند؟ پس چرا ارسال عكس به در منزل افراد به همان چند ماه اول ختم شد و ديگر ادامه نيافت؟
به هر حال با اينكه چند سالي است جريمه تخلفات رانندگي به شدت بالا رفته و رقم‌هاي سنگيني براي هر تخلف ثبت مي‌شود اما به هيچ عنوان نسبت كاهش تخلفات حتي از نوع خطرناك و حادثه سازش با افزايش جرايم همخواني ندارد.
آيا با اين تفاسير نبايد به دنبال جاي خالي «راهنمايي» در «رانندگي»‌ها گشت؟ پليس و سازمان‌ها و نهادهايي كه هر كدام به نوعي سهمي از اين جرايم مي‌برند، چقدر بحث «آموزش» و «راهنمايي»‌هاي مورد نياز را در برنامه‌هايشان لحاظ كرده‌اند؟
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
0
0
وقتی که دولت روی جریمه خودروها هم ردیف بودجه‌ای باز کرده اینطور میشود!! ساختار این اداره روی اخذ جریمه بنا شده زیرا اگر تحلیل کنید خواهد دید که در امر راهنمایی شاید ریالی هزینه نمیکنند! درعوض به انواع ترفند سعی در جریمه دارند!‌ مثلا در جاده‌ها در جایی کمین میکنند که جرم اتفاق بیافتد و آنگاه تنها راه جریمه باشد!درحالی که اگر کمی جلوتر حضور خود را به رخ بکشند؛ آن جرم اتفاق نمی‌افتد!!‌ در شهرها هم همینطور!!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار