کد خبر: 713972
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
گفت‌وگو با مديران مجموعه انيميشن «شاون شيپ»
مجموعه انيميشن «شاون شيپ» كه با نام بره ناقلا بارها از تلويزيون كشور ما پخش شده، مجموعه‌اي انگليسي است كه به صورت تك فريم تهيه شده و شهرت بين‌المللي دارد
معصومه طاهري
مجموعه انيميشن «شاون شيپ» كه با نام بره ناقلا بارها از تلويزيون كشور ما پخش شده، مجموعه‌اي  انگليسي است كه به صورت تك فريم تهيه شده و شهرت بين‌المللي دارد. سازندگان اين مجموعه مي‌گويند ماجراجويي‌هاي «شاون شيپ» يا همان «شان» گوسفند از دل قصه فيلمنامه والاس و گروميت بيرون آمده است كه البته قرار است به زودي فيلم سينمايي بلندي هم از آن ساخته شود. نشريه فيگارو در ديداري كه با مديران آن «مارك برتون» و «ريچارد سترزاك» داشته است، گفت‌وگويي را انجام داده كه خواندن آن خالي از لطف نيست:

شان گوسفندي غيرمعمولي است كه خيلي هم باهوش نيست اما قهرماني است كه روح مستبدانه دارد درست است؟
مارك برتون: در واقع ما روحيات يك پسربچه يا دختربچه 12ساله را در نظر گرفتيم اما از آنجايي كه پسران شيطنت بيشتري دارند بهتر به موضوع مي‌خورد كه «شان» با آن خصوصيات باشد سن و سالي‌كه فشارهاي بزرگ‌ترها هم بيشتر به بچه‌هاست‌ همچنين دردسرسازي‌هاي اين سن و سال بيشتر است. شان از آن تيپ شخصيت‌ها با قلبي از طلا است كه سعي دارد دنياي اطراف خودش را بهتر كند.

چگونه از اين ايده براي توليد يك سريال آن هم در حد نمايش جهاني استفاده كرديد؟
مارك برتون: با توجه به اين‌كه مجموعه ديالوگي ندارد برخي از قسمت‌ها به صورت خودكار در شرايط سينمايي از جذابيت و محبوبيت بيشتري برخوردار مي‌شوند و براي همين مجموعه «شان» به طور طبيعي جالب از آب درآمد.

راز موفقيت اين مجموعه به نظر شما چيست؟
ريچارد سترزاك: «شان» يك شخصيت منحصربه فردي است كه توسط «نيك پارك» ساخته و طراحي شده است؛ يك شورشگري كه مي‌خواهد سرگرم‌كننده خوبي هم باشد و از آن لذت ببرد كه به نظرم براي مخاطب‌ نوجوان جذابيت دارد و توانسته با آنها ارتباط برقرار كند.
مارك برتون: اين گوسفند حيله‌گر بيشتر از آني كه تصوركنيد موفق شده است كودكان و نوجوانان را به خود جذب كند.

توجيهي هم براي اين اندازه جذابيت هست؟
مارك برتون: اوه ! بله واقعاً شما كمتر مي‌دانيد؟!

بله.
مارك برتون: پس بايد گفت همه اندازه‌هاي كم و كوچك زيبا هستند!
بعضي از فيلم‌هايي كه در استوديو ساخته مي‌شوند به نسبت جمع و جورتر از «شان» هستند. «شان» نشان مي‌دهد كه دنياي مدرنيته در مقايسه با ويژگي‌هاي شخصيتي والاس و گروميت يا دزدان دريايي بي‌ارزش و بيخود است.
مارك برتون: نكته جالبي را گفتيد. ما تصميم داشتيم در مجموعه يك تحول هنري در جهان معاصر را نشان بدهيم اگر ديده باشيد هيچ كدام از نمادهاي مدرنيته مثل تلفن همراه يا شبكه‌هاي اجتماعي نيست البته در شهرستان‌هاي كوچك و روستاها اين نمادها وجود دارد اما نه خيلي زياد و پررنگ، ما خواستيم يك نگاه فانتزي به كار باشد فقط جابه‌جايي در جهاني كه در آن زندگي مي‌كنيم.
ريچارد سترزاك: نكته مهمي كه در اين مجموعه نشان داده شده اين بود كه مجموعه روايتگر زندگي روستايي و كشاورزي است. فعاليت روزانه يك كشاورز را نشان مي‌دهد البته وجود شبكه‌هاي اجتماعي و فضاي مدرنيته براي تأثيرگذاري مؤثرتر و قابل قبول‌تر است.

براي همين است كه ماجرا روي زندگي روستايي تمركز دارد ولي بعد به شهرمي‌رود؟
ريچارد سترزاك: اين ايده كار بيشتر پيام سياسي دارد.
مارك برتون: ما مي‌خواستيم «شان» تكامل پيدا كند از يك محل كوچك و سنتي به فضاي بزرگ تر و مدرن برود كه قطعاً با حوادث تازه‌اي مواجه مي‌شود نوعي از خودبيگانگي در كلانشهري كه دوست ندارد. اين شهر مي‌تواند پاريس، لندن، بريستول و ليون يا هر كلانشهر ديگري باشد. نگاه ما از يك حيواني است كه مي‌خواهد دنياي جديد را كشف كند كه با اتفاقات كمدي و طنز همراه است و البته جنبه عاطفي دارد ماجراهايي كه براي شخصيت‌هاي بد هم ممكن است رخ بدهد و به‌خصوص از نظر عاطفي باعث دلتنگي آنها مي‌شود.

اخيراً نمايشگاهي از كار هم در پاريس افتتاح شده است.
ريچارد سترزاك: بله؛ اين نمايشگاه مانند يك سالن بزرگي طراحي شده كه تمام بافت و جزئيات كار را نشان داديم كه هويت واقعي كار مطرح مي‌شود ما اصلاً سنتي‌گرا نيستيم كه كاري به فضاي مدرن نداشته باشيم سايتي هم راه‌اندازي شده كه ديدني است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار