کد خبر: 713865
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۶
با وجود رونق چشمگير بازديد از مراكز فرهنگي در ايام نوروز
توجه هموطنان به ميراث فرهنگي در طول نوروز امسال باعث شد تا آمار بازديد‌هاي نوروزي از ميراث‌هاي جهاني ايران، افزايش قابل توجهي داشته باشد
توجه هموطنان به ميراث فرهنگي در طول نوروز امسال باعث شد تا آمار بازديد‌هاي نوروزي از ميراث‌هاي جهاني ايران، افزايش قابل توجهي داشته باشد؛ به طوري كه هموطنان براي بازديد از مجموعه تاريخي تخت جمشيد در مجموع 600 ميليون تومان بليت خريداري كردند؛ رقمي كه شايد درشت به نظر برسد اما مقايسه آن با قيمت بليت‌هاي دربي 25 ارديبهشت پرسپوليس – استقلال كه رقمي مابين 5 تا 18 هزار تومان است، نشان مي‌دهد هنوز هم ميراث فرهنگي در مقايسه با ساير درآمد‌ها آنچنان هم پولساز نشده است.
فرهاد عزيزي، مدير كل امور پايگاه‌هاي ميراث جهاني مي‌گويد: از ۲۹ اسفند ۹۳ تا ۱۳ فروردين امسال حدود ۳ ميليون نفر از پايگاه‌هاي ميراث جهاني بازديد كردند. در طول ايام نوروز 778 هزار نفر به بازديد تخت جمشيد رفته‌اند كه بالاترين آمار بازديد در ميان آثار ميراث جهاني ايران را دارد. حضور دوستداران ميراث فرهنگي در بناها و محوطه‌هاي تاريخي درآمد خوبي را نيز نصيب اين اماكن كرده است. عزيزي مي‌گويد: امسال تخت جمشيد از محل فروش بليت ۶۰۰ ميليون تومان درآمد كسب كرد و نقش جهان نيز ۴۲۲ ميليون درآمد داشت. مجموعه جهاني بيستون نيز ۸۲ ميليون تومان به دست آورد. اين را هم بايد در نظر داشته باشيم كه آمار بازديدكنندگان بدون در نظر گرفتن باغ دولت آباد و باغ ارم به دست آمده است. چون اين دو باغ اگرچه جزو باغ‌هاي ايراني و ثبت شده در فهرست يونسكو هستند اما زير مجموعه سازمان ميراث فرهنگي نيستند. همچنين بازار تبريز نيز اگرچه به عنوان ميراث جهاني شناخته شده اما بازديدكنندگان از آن جزو آمار محسوب نمي‌شوند. در اين ميان كاخ گلستان هم در روز ۱۳ فروردين بسته بود.
توجه به ميراث فرهنگي و اماكن تاريخي باعث معرفي بهتر آنها به جامعه و بالارفتن ميزان توجه مردم به آنها خواهد شد. آمار چشمگير نزديك به 800 هزار نفري بازديد‌هاي نوروزي از تخت جمشيد نشان دهنده آن است كه مي‌توان با مديريت و برنامه‌ريزي بهتر در طول سال نيز شاهد رونق حضور گردشگران داخلي در بناهاي تاريخي باشيم. تعداد بازديدكنندگان از پايگاه‌هاي ميراث جهاني نسبت به سال گذشته در بيشتر پايگاه‌ها از 10 تا 100 درصد افزايش داشته است. آن هم به اين علت كه اين پايگاه‌ها در هر شهري مهم‌ترين جاذبه گردشگري و تاريخي محسوب مي‌شوند و گردشگران آنها را براي ديدن انتخاب مي‌كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار