کد خبر: 713807
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
محمد حبيبي*
ثبت و ضبط اتفاقات پيراموني و تدوين و تبيين ابعاد مختلف مربوط به جنگ‌ها، اتفاقات بزرگ و مهم و تمامي وقايعي كه تحت عنوان تاريخ مي‌توان از آنها اسم برد، از راه‌هاي گوناگون مطلوب و مفروض است. هنر يكي از عرصه‌هاي مهمي است كه سهم بسزايي در ثبت و ضبط وقايع و اتفاقات مهم تاريخي از گذشته تا كنون داشته و دارد. هنرمندان به لطف خداوند و اعطاي يك خصيصه مبرز به اسم هنر در وجودشان و از سويي به جهت همين وجوه شخصيتي برجسته‌اي كه باعث افتراق آنان از ديگر مردم عادي شده تكليف و سهمي عظيم را در انتقال واقعيت‌ها به نسل‌هاي آتي در هر كشور و سرزميني بر عهده دارند.
از گذشته‌هاي دور تا كنون هنرمندان بسياري بوده‌اند كه با كمك و مدد گرفتن از توانايي كه در وجودشان بوده توانسته‌اند اتفاقات زيادي را در قالب‌هايي مثل نقاشي و تصوير‌سازي، قصه و داستان‌نويسي، تئاتر و نمايش‌هاي متنوع و حتي به لفظ امروزي تاريخ‌گونه نوشته و ثبت كنند. وقايع و اتفاقات بزرگ و كوچك زيادي در دنيا به وقوع پيوسته‌اند كه بعدها با استناد به روايت مكتوب يا سينه به سينه از نسل‌هاي گذشته به دوران حيات يك هنرمند رسيده است و او نيز با بهره‌گيري از هنرش نوعي ديگر از روايت تاريخي همان اتفاق را ايجاد كرده است.
هنرهاي تجسمي و نمايشي در اين بين بيشترين و تأثيرگذارترين سهم را به خودشان اختصاص داده‌اند. خلق تابلوهاي نقاشي يا تصاوير مختلف از رويدادهاي مهم در كنار دراماتيزه كردن بعضي اتفاقات در قالب‌هايي مثل تئاتر، فيلم، سريال و... از جمله شاخصه‌هاي مهم هنرهايي است كه امروز روز بيشترين اقبال را در ميان مخاطبان به خودشان اختصاص داده‌اند. عرصه‌هاي ديگر مواجهه هنرمندانه با وقايع و اتفاقات را مي‌توان در قالب هنرهاي امروزي‌تري مثل كاريكاتور، موشن كپچر، فتوكاتور و... كه در ميان جوانان طرفداران بيشتري نسبت به قبل پيدا كرده است، مشاهده نمود. برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف از توليدات هنري هنرمندان در ميان كشورها و ملت‌هاي جهان به لطف بين‌المللي بودن زبان تصوير و عدم نياز به توضيح و تفسير يكي از بهترين راه‌هاي انتشار واقعيات و پرداختن به برخي اتفاقات در گوشه و كنار و اطراف و اكناف جهان است كه ممكن است مردمان بخشي از جهان به دلايل مختلف نسبت به آنها آگاهي يا اطلاعاتي نداشته باشند. شكلي ديگر از بهره‌برداري از هنر در امر انتشار و اشاعه واقعيات تلخ و شيرين وقايع استفاده از ابزار و وسايل ارتباط‌جمعي به عنوان مكمل و تريبوني در همين مسير است. با تمام اين تفاسير باز هم نقش هنرمند و هنري كه خداوند در وجود او به وديعه گذارده است، مهم و تعيين كننده است. چه اينكه به عنوان مثال آثار هنرمندان در رابطه با وقايعي كه در منطقه پيراموني كشورمان در حال جريان است، (مانند ظهور و بروز غده سرطاني داعش و نيز ارائه چهره خشن و بي‌منطق و غير انساني از اسلام عزيز و مظلوم و...) ؛ ضمن ثبت تاريخي آثار مرتبط و نيز نمايش مظلوميت ملت‌هاي گرفتار شده در چنگال عاملان اصلي اين جنايات، توانسته‌اند به وظيفه و رسالت هنري و انساني و الهي خود كه همان رساندن صداي مظلوم به گوش همگان است، عمل كنند.

*مدير انجمن تجسمي انقلاب و دفاع مقدس
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار