کد خبر: 713474
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
شمخاني در اجلاس شانگهاي:
علي شمخاني، نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي، طي سخناني در اجلاس دبيران شوراي امنيت ملي سازمان همكاري شانگهاي گفت: قدرت آسيا روبه افزايش دارد و وزن راهبردي اين منطقه از جهان به نفع آسيا در حال تغيير است.
علي شمخاني، نماينده رهبر معظم انقلاب و دبير شوراي عالي امنيت ملي، طي سخناني در اجلاس دبيران شوراي امنيت ملي سازمان همكاري شانگهاي گفت: قدرت آسيا روبه افزايش دارد و وزن راهبردي اين منطقه از جهان به نفع آسيا در حال تغيير است.
به گزارش ايرنا، نماينده رهبر معظم انقلاب كه به منظور شركت در اين اجلاس به مسكو سفر كرده است، در سخنان خود با تشريح وضعيت انتقال قدرت در جهان كنوني در ابعاد مختلف كه منجر به ظهور و شكل‌گيري قطب‌هاي جديد قدرت در عرصه‌هاي منطقه‌اي و در سطح بين‌المللي شده است، اظهار داشت: با افزايش نقش محوري منطقه آسيا در تجارت، سياست و امنيت جهاني، وزن راهبردي مناطق جغرافيايي جهان به نفع آسيا، در حال تغيير است.
دبير شوراي عالي امنيت ملي عوامل مخل امنيت در سطح ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي را همچنان پابرجا دانست و با اشاره به ماهيت سيال آن گفت: نقض مكرر و آشكار موازين حقوقي و معيارهاي پذيرفته شده بين‌المللي از جمله توسل به زور و تهاجم نظامي يك كشور و يا يك ائتلاف به كشور ديگر بدعتي غيرقابل قبول و اقدامي در مسير نهادينه‌سازي ناامني است. وي اعمال استاندارد دوگانه در مواجهه با تروريسم را مصداق دسته‌بندي اين پديده شوم به تروريسم خوب و بد دانست و افزود: استفاده ابزاري از موازين و معيارهاي حقوق بين‌الملل و نهادهاي بين‌المللي براي مداخله در امور كشورها و اعمال تحريم‌هاي نامشروع عليه دولت‌هاي قانوني و ملت‌ها، در كنار حمايت‌هاي آشكار و پنهان سياسي و اقتصادي از گروه‌هاي تروريستي و توانمندسازي جنايتكاران تحت عنوان حمايت از دموكراسي، مصداق بارز استفاده ابزاري از تروريسم است. دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: اصرار برخي قدرت‌ها براي تغيير روند غيرقابل بازگشت جهان تك‌قطبي و استفاده از يكجانبه‌گرايي مخالف موازين بين‌المللي در اين خصوص، آينده نگران كننده‌اي را پيش روي ما قرار داده است.
   انتقاد از معيارهاي دوگانه در برخورد با تروريسم
شمخاني در بخش ديگري از سخنان خود با ارائه تحليلي دقيق از دلايل و روند شكل‌گيري داعش، برخي تحريكات نمايشي و تبليغاتي ائتلاف عليه داعش را در صحنه عمل ناموفق معرفي كرد و افزود: سازمان‌هاي اطلاعاتي اين ادعا را تأييد مي‌كنند كه روند پيوستن افراد به اين جريان تروريستي روبه افزايش است. دريابان شمخاني با انتقاد از معيارهاي دوگانه برخي كشورها در مواجهه با بحران‌هاي مشابه در سوريه، يمن، اوكراين و بحرين تمكين به خواست و رأي ملت‌ها را راه حل رفع بحران‌هاي جاري در اين كشورها دانست و خاطرنشان ساخت: ائتلاف‌هاي نظامي براي مقابله با داعش و سركوب مردم يمن، منطقه را در جنگ فرو برده‌اند و اين در حالي است كه عملكرد هر دو ائتلاف به افزايش بي‌ثباتي، ناامني و تصاعد بحران در منطقه و جهان منجر شده است.
علي شمخاني در ادامه با ارائه پيشنهادهاي مشخص براي برخورد با چالش‌هاي امنيتي در سطح منطقه افزود: توجه خاص به آگاه‌سازي مردم منطقه و به ويژه جوانان و آشناسازي آنها با جريان‌هاي معتدل ديني، مقابله با سوء استفاده تروريست‌ها از فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي، توجه ويژه به مسائلي نظير رفع فقر، بيكاري، فاصله طبقاتي، تبعيض‌هاي قومي، ديني و مذهبي و كاهش فاصله ميان دولت‌ها و ملت‌ها، از جمله اقدامات ضروري در حوزه مديريت چالش‌هاي منطقه‌اي است. وي با تأكيد بر ضرورت ايجاد سازوكارهاي مؤثر در قطع تأمين مالي و انتقال تروريست‌ها و خاتمه بخشيدن به حمايت‌هاي اطلاعاتي، عملياتي و نظامي از جريان‌هاي تروريستي اظهار داشت: تبادل تجارب اطلاعاتي ميان كشورها براي مقابله با تروريسم و طراحي سازوكارهاي منعطف و كارآمد براي اجراي طرح‌هاي پيشگيرانه در اين خصوص‌ الزامي است.
   ديدار پوتين با شمخاني
در همين حال سه شنبه شب پوتين رئيس‌جمهوري روسيه در حاشيه ديدارش با دبيران شوراي امنيت كشورهاي عضو و ناظر سازمان همكاري شانگهاي با علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ملاقات و گفت‌وگو كرد. پوتين در جريان اين ديدار با ابلاغ سلام‌هاي گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئيس‌جمهوري كشورمان در خصوص لغو ممنوعيت فروش سامانه پدافند هوايي اس-300 به ايران و تاثير اين اقدام در افزايش ثبات در منطقه گفت: اين تصميم كه امروز گرفته شد داراي پيامي مشخص در خصوص ضرورت پايبندي همه كشورها به تعهدات‌شان است. ولاديمير پوتين، روز دوشنبه با صدور دستوري ممنوعيت فروش تسليحات اس- 300 به ايران را لغو كرد. پوتين با اين فرمان، دستور دميتري مدودف، رئيس‌جمهوري سابق روسيه را لغو كرد كه به رغم پرداخت مبلغ قرارداد خريد اس- 300 از سوي ايران به دليل محدوديت تسليحاتي قطعنامه 1929 تحويل اين سامانه را غيرقابل اجرا خوانده بود.
   منتظريم سامانه «اس - 300» را امسال تحويل بگيريم
علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ديروز به خبرنگاران اعلام كرد: ايران انتظار دارد امسال تسليحات پدافند هوايي اس- 300 را از روسيه تحويل بگيرد.
وي گفت: اين پيامي براي تأمين و تقويت ثبات منطقه با توجه به نقش مهمي كه ايران در آن بازي مي‌كند، خواهد بود. شمخاني خاطرنشان كرد كه تحويل سامانه‌هاي پدافند هوايي بخشي از روابط دو كشور است و مناسبات ايران و روسيه ظرفيت‌هاي بزرگي دارد كه براي توسعه همكاري‌ها بايد به كار گرفته شود.
دبير شوراي عالي امنيت كشورمان ابراز اميدواري كرد تحويل تسليحات اس- 300 به ايران موجب توسعه بيشتر روابط ايران و روسيه شود. وي روز دوشنبه هم اعلام كرد: شكل‌گيري شرايط جديد در چارچوب سياست‌هاي ثبات آفرين جمهوري اسلامي ايران در سطح منطقه‌اي و بين‌المللي در اتخاذ تصميم روسيه در لغو ممنوعيت فروش سامانه موشكي اس 300 به ايران بسيار تعيين كننده بوده است. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار