کد خبر: 713436
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۶
گفت‌و‌گوي «جوان» با رضا چلنگر، مترجم برانكو ايوانكوويچ
شيوا نوروزي
بيش از هر كسي مربيان كروات را مي‌شناسد و به خصوصياتشان آشناست. رضا چلنگر مترجم شناخته شده فوتبال ايران با آمدن برانكو ايوانكوويچ به كشورمان دوباره به عرصه فوتبال بازگشته است. سال‌هاست مربياني از اروپاي شرقي به ايران مي‌آيند و دانش خود را به فوتبال كشورمان منتقل مي‌كنند. در اين بين كرواسي بيش از ساير كشورها مربي به ايران صادر كرده؛ ميروسلاو بلاژويچ، برانكو ايوانكوويچ، وينگو بگوويچ و زلاتكو كرانچار از جمله آنها هستند. اين در حالي است كه چلنگر مترجم هر چهار نفر بوده و در اين سال‌ها تأثير حضور اين مربيان در فوتبالمان را از نزديك مشاهده كرده است. خوش اخلاقي و تسلط چلنگر بر كارش موجب شده تا مربيان اهل كرواسي علاقه خاصي به او داشته باشند. به طوري كه برانكو بعد از 9 سال دوباره چلنگر را به عنوان مترجم خود انتخاب كند. باز شدن پاي برانكو به پرسپوليس فرصت خوبي بود تا سراغي از رضا چلنگر بگيريم.

با مربيان خارجي زيادي در اين سال‌ها همكاري داشته‌ايد. حضور مربيان كروات چه تغييري در فوتبال ايران ايجاد كرده است؟
بايد واقع‌بينانه به اين موضوع نگاه كرد. البته كار من كه ترجمه كردن است اما به عنوان يك هوادار فوتبال بايد بگويم كه مربيان كروات نه تنها استعدادهاي زيادي را در كشورمان كشف كردند بلكه بازيكنان زيادي را هم به ليگ‌هاي خارجي فرستادند. آنها با آمدنشان به ايران مكتب جديدي را به فوتبال ما آوردند. در حقيقت از زماني كه رايكوف آمد شوك بزرگي به فوتبال ايران وارد شد، شوكي كه بازيكنان بزرگي را تربيت كرد. حضور مربيان خارجي همواره يكسري از بازيكنان ايراني را به خارج از كشور صادر كرده است. جواد نكونام محصول برانكو ايوانكوويچ بود. نكونام از زمان برانكو به عضويت تيم ملي درآمد و تا همين جام ملت‌ها هم كه عصاي دست كارلوس كرش بود. البته مكاتب فوتبالي ديگر از جمله مكتب آلمان و پرتغال هم به ايران آمدند ولي بستر مناسب براي تأثيرگذاري‌شان فراهم نشده است.
خصوصيات اخلاقي چه تأثيري در موفقيت مربيان اهل كرواسي در كشورمان داشته است؟
تا جايي كه من اطلاع دارم مربيان كروات مشكلي در كشورمان نداشته‌اند. به غير از لوكا بوناچيچ كه كمي بداخلاق بود. نه بازيكنان، نه مديران و نه حتي خبرنگاران، هيچ كس با آنها مشكلي نداشته است. در واقع اخلاق خوب آنها در پيشرفت‌شان بسيار مؤثر بوده است. در حالي كه الان اصلاً چنين شرايطي نيست و كسي جرئت نمي‌كند به كرش حرفي بزند. در صورتي كه در برخي از روزنامه‌ها بارها به مربيان كروات توهين شد.
به نظر شما وجه تمايز مربيان ايراني و كروات چيست؟
مربيان كروات بسيار انتقادپذير هستند و هيچ وقت به انتقادها واكنش انفجاري نشان نمي‌دهند. آنها هم مثل هر انسان ديگري توهين را نمي‌پذيرند اما اگر با انتقادي سازنده مواجه شوند روي آن وقت مي‌گذارند، مطالعه مي‌كنند و ساده از كنارش رد نمي‌شوند. شايد علني اين خصوصيت‌شان را نشان ندهند اما مطمئن باشيد روي انتقادهاي سازنده تمركز مي‌كنند و وقت مي‌گذارند. بهترين نمونه‌اي كه مي‌توانم در اين مورد بيان كنم آندرانيك تيموريان است. زماني كه تيموريان در ابومسلم بازي مي‌كرد يكي از مربيان ايراني آمد و با برانكو صحبت كرد. اين را هم بگويم كه آن مربي نه توقعي داشت و نه منظور خاصي. به همين دليل با برانكو به مشهد رفتيم و ديديم كه حرف‌هاي مربي ايراني كاملاً صحت دارد. مي‌بينيد كه آندو تا همين الان هم بازي مي‌كند و عضو تيم ملي است. قطعاً اگر همه از راه درستش وارد شوند و هدف‌شان تبليغات نباشد مربيان كروات حرف‌شان را مي‌پذيرند. در رفتارهاي شخصي‌شان نيز همينگونه هستند. انساني‌هايي انتقادپذير و انعطاف‌پذير.
به طور كلي فلسفه مربيان فوتبال كرواسي با فوتبال ايران همخواني دارد.
دقيقا همين طور است. مي‌بينيد كه در سال‌هاي اخير باز هم مربيان جديدي به كشورمان آمده‌اند و موفق هم بوده‌اند. اسكوچيچ يكي از آنهاست كه توانست در جو سنگين انزلي نتايج خوبي بگيرد. از طرفي در انزلي با توجه به شرايط خاص آب و هوايي و زمين گل آلود كار كردن با جوان‌ها سخت است. كسي باور نمي‌كرد نتايجي به اين خوبي بگيرد. در حال حاضر هم كه به فولاد رفته و با اينكه تيمش به خاطر مشكل سربازي شخم خورد اما باز هم عملكرد درخشاني داشته است.
فكر مي‌كنيد ايوانكوويچ در پرسپوليس به اهدافش برسد؟
اگر چه بازي آخر پرسپوليس در ليگ برتر مساوي شد اما از نظر تاكتيكي به خوبي ايده‌هاي برانكو را در زمين پياده كردند. درست است كه در بازي با استقلال خوزستان برانكو ايران نبود اما مدام با مربيان ايراني در تماس بود و تاكتيك‌هاي مورد نظرش را به آنها مي‌گفت. بازيكنان در اين بازي عملكرد خوبي داشتند و فقط در 10 دقيقه آخر بود كه به يكباره دچار افت شدند. علت اين افت هم چيزي نيست جز بازي سنگيني كه با النصر داشتند. حتي هواداران هم به اين موضوع پي بردند. النصر قهرمان عربستان است و با دو روز استراحت نمي‌توان انرژي از دست رفته را برگرداند. به‌علاوه اينكه بازيكنان به سيستم مربي قبلي عادت كرده‌اند و زمان مي‌برد تا به منطق سرمربي جديد عادت كنند. شايد نتيجه خوبي به دست نيامد اما از نظر تاكتيكي به هدفمان رسيديم. حتي ويسي سرمربي استقلال خوزستان هم بعد از بازي گفت كه ‌اي كاش شوت‌هاي بيشتري مي‌زديم.
هواداران اميدوارند پرسپوليس باز هم در ليگ قهرمانان بدرخشد.
پرسپوليس شانس زيادي دارد و نبايد اين فرصت را به راحتي از دست بدهد. بايد در بازي‌هاي باقيمانده حداكثر امتياز را بگيرد تا به مرحله بعد صعود كند.
سرمربي پرسپوليس چه برنامه‌اي براي تقويت تيم دارد؟
برنامه‌هاي زيادي براي برگزاري اردوهاي تداركاتي و به خدمت گرفتن بازيكنان جديد دارد. البته هنوز براي اين حرف‌ها زود است، چراكه بايد چند هفته زمان سپري شود تا مشكلات اصلي تيم را شناسايي و راه‌هاي برطرف كردن آنها را ارزيابي كند. شايد به اين نتيجه برسد كه تيم نيازي به تغييرات اساسي ندارد.
با شناختي كه از برانكو داريد فكر مي‌كنيد با كرش تعامل خوبي داشته باشد؟
كارلوس كرش خودش گفته است اولين بار كه مي‌خواست به ايران بيايد و با تيم ملي قرارداد ببندد با برانكو مشورت كرده است. با توجه به اين موضوع مي‌توان گفت اين دو مربي رابطه خوبي با هم دارند. 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار