کد خبر: 712937
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴
افزايش قيمت كارخانه‌اي خودروهاي داخلي كليد خورد و در اولين مرحله، قيمت محصولات سايپا ۲۰۰ هزار تا ۵ ميليون و ۶۵۰ هزار تومان افزايش يافت كه دليل اين اقدام، افزايش ماليات بر ارزش افزوده، خدمات بيمه و شماره گذاري عنوان مي‌شود.
بهناز قاسمی
افزايش قيمت كارخانه‌اي خودروهاي داخلي كليد خورد و در اولين مرحله، قيمت محصولات سايپا ۲۰۰ هزار تا ۵ ميليون و ۶۵۰ هزار تومان افزايش يافت كه دليل اين اقدام، افزايش ماليات بر ارزش افزوده، خدمات بيمه و شماره گذاري عنوان مي‌شود.
هنوز يك هفته از وعده خودروسازان به مجلس مبني بر عدم افزايش قيمت خودرو در سال جاري نگذشته است كه روز گذشته خبر رسيد خودروسازان قيمت خودروهاي داخلي را افزايش دادند. اين در حالي است كه مصرف كنندگان ناراضي از كيفيت فعلي خودروها، هرگونه گراني قيمت‌ها را ولو به بهانه ماليات بر ارزش افزوده، بيمه يا شماره گذاري، غير منطقي مي‌دانند اما خودروسازان كه مدعي افزايش قيمت تمام‌شده و مواد اوليه هستند از رشد قيمت‌ها سخن مي‌گويند و به زودي مستندات خود را به شوراي رقابت ارسال خواهند كرد. اما نكته قابل توجه اين است كه پيش از تأييد شوراي رقابت، افزايش قيمت اوليه صورت گرفته و به گفته دبير انجمن خودروسازان قيمت‌ها تا 10 درصد افزايش خواهديافت. قيمت خودروهاي داخلي در حالي افزايش يافته كه نرخ بيمه شخص ثالث امسال افزايشي نداشته و ميزان ماليات بر ارزش افزوده نيز تنها يك درصد رشد داشته است.
در اين خصوص دبير انجمن خودروسازان ايران با تأكيد بر اينكه افزايش قيمت خودرو در سال جاري حتمي است، گفت: با توجه به افزايش قيمتي كه در مؤلفه‌هاي مؤثر در توليد خودرو صورت گرفته پيش بيني مي‌شود در سال جاري حدود 10درصد قيمت خودرو افزايش يابد.
احمد نعمت بخش ضمن اشاره به حضور مديران دو شركت بزرگ خودروساز كشور در كميسيون صنايع و معادن مجلس و طرح مسائلي در خصوص قيمت خودرو اظهار داشت: بر خلاف خبرهايي كه در رسانه‌ها مطرح شده است در نشستي كه مديران دو شركت ايران خودرو و سايپا با اعضاي كميسيون صنايع و معادن مجلس داشتند هيچ‌گونه صحبتي در خصوص تثبيت قيمت خودرو در سال جاري مطرح نشده است.
 وي افزود: با توجه به افزايش قيمتي كه هزينه‌هاي مؤثر بر توليد داشته افزايش قيمت خودرو اجتناب‌ناپذير است به همين جهت به زودي تقاضاي افزايش قيمت به شوراي رقابت ارسال مي‌شود و انتظار مي‌رود كه شوراي رقابت هر چه سريع‌تر با توجه به هزينه توليد و به خصوص تورم‌بخشي صنعت، مجوز افزايش قيمت خودرو را به خودروسازان ابلاغ كند.
وي با اشاره به عدم تثبيت مؤلفه‌هاي توليد در كشور افزود: در شرايطي كه از سال گذشته تاكنون ارز مبادله‌اي بيش از 10 درصد افزايش داشته و ارزش افزوده كه رقم آن را مجلس تعيين كرده، يك درصد افزوده شده است، فقط با اين تفاوت نرخ ارزش افزوده، خودروي 30 ميليون توماني، 300 هزار تومان افزايش قيمت خواهد داشت.
وي همچنين به افزايش 17 درصدي حقوق كارگران توسط شوراي عالي كار اشاره كرد و اظهار داشت: طبعاً اين مسئله نيز در هزينه توليد تأثير گذاشته و موجب افزايش قيمت تمام شده خودرو خواهد شد اين در حالي است كه مجلس شوراي اسلامي نيز هزينه آب و برق و گاز كه جزو هزينه جاري شركت‌هاست را افزايش داده است به همين منظور شركت‌هاي خودروسازي در حال تهيه گزارشي هستند كه با توجه به تغيير برخي از تعرفه‌هاي مواد اوليه، تقاضاي افزايش قيمت را تهيه و به شوراي رقابت ارائه نمايند.
وي همچنين با اشاره به برخي از اظهارات مطرح در خصوص تأثير توافقات هسته‌اي بر قيمت خودرو گفت: توافقات هسته‌اي صورت گرفته حداقل تا تيرماه طول خواهد كشيد، ضمن اينكه با نهايي شدن توافقات و امكان گشايش اعتبار هزينه نقل و انتقال ارز خودروسازان كاهش خواهد يافت و اين مسئله طبعاً تا حدودي موجب تعديل افزايش قيمت خودرو خواهد شد.
دبير انجمن خودروسازان ايران در ادامه با توجه به نرخ تورم و تأثير آن بر افزايش عمومي قيمت‌ها در كشور اظهار داشت: در شرايطي كه تعرفه برخي مواد اوليه نسبت به سال گذشته افزايش داشته و قيمت برخي از مواد اوليه مثل فولاد آلياژي يزد در سال گذشته بيش از دو بار افزايش قيمت داشته و ابتداي سال جاري نيز افزايش يافته طبعاً اين مسئله بر قيمت خودرو نيز تأثير خواهد گذاشت.
نعمت بخش تأكيد كرد: در صورتي كه نرخ تورم منفي مي‌گرديد انتظار كاهش قيمت خودرو منطقي بود اما با وجود نرخ تورم حدود 15 درصد در كشور كه نشان از افزايش 15 درصدي سطح عمومي قيمت هاست بنابراين هيچ گونه كاهش و تثبيت قيمت در سال جاري نداشته و قطعاً افزايش قيمت خودرو را امسال خواهيم داشت.
 
 فعلاً افزايش جزئي است
 به گزارش فارس، به اين ترتيب قيمت محصولات سايپا بين 200 هزار تا 5 ميليون و 650 هزار تومان افزايش يافته و قيمت‌هاي جديد به نمايندگي‌هاي فروش اين شركت‌ها ابلاغ شده است.
بر اين اساس، قيمت سايپا 111 مدل SE معادل 20 ميليون و 140 هزار تومان، سايپا 131 مدل SE معادل 19 ميليون و 920 هزار تومان و سايپا 132 مدل SE معادل 19 ميليون و 800 هزار تومان تعيين شده است كه نسبت به قيمت‌هاي سال 93 معادل 200 هزار تومان افزايش داشته‌اند.
قيمت سايپا 141 مدل SE نيز 19 ميليون و 520 هزار تومان تعيين شده است.
قيمت تيبا صندوقدار هم با رشد 250 هزار توماني به 23 ميليون و 950 هزار تومان رسيده است. قيمت تيبا هاچ‌بك نيز 27 ميليون و 170 هزار تومان تعيين شده است.
همچنين قيمت پارس تندر90 از 38 ميليون و 180 هزار تومان به 39 ميليون و 350 هزار تومان افزايش يافته است.
قيمت سراتو اتوماتيك نيز با رشد 790 هزار توماني به 90‌ميليون و 790 هزار تومان رسيده و نوع دنده‌اي اين خودرو نيز با افزايش قيمت 5ميليون و650 هزار توماني، به قيمت 75 ميليون و 650 هزار تومان از سوي نمايندگي‌ سايپا عرضه مي‌شود، البته قيمت اين محصول در اسفند 93 از 70 ميليون تومان به 74 ميليون و 900 هزار تومان افزايش يافته بود.  قيمت پيكاپ ريچ دوكابين نيز با افزايش 260 هزار توماني به 65 ميليون و 960 هزار تومان افزايش يافته است.
اين در حالي است كه هنوز قيمت جديد محصولات ايران خودرو به نمايندگي‌هاي فروش اين شركت ابلاغ نشده است اما مسئول فروش يكي از نمايندگي‌هاي ايران خودرو گفته كه قرار است قيمت توليدات اين شركت 200 تا 300 هزار تومان افزايش يابد.  وي گفت:  با مشكلي كه در مورد فروش برخي خودروها پيش آمده بود، از طرف ايران خودرو به ما گفتند كه بايد 200 تا 300 هزار تومان مابه‌التفاوت قيمت را لحاظ كنيم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار