کد خبر: 712932
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۰
«آري» تركيه به ديپلماسي پس از «نه» پاكستان به جنگ با يمن
يك روز پس از اعلام بي‌طرفي پاكستان در جنگ ائتلاف عربي عليه يمن، تركيه نيز براي دور ماندن از درگيري‌ها موافقت خود را با طرح چهاربندي ايران براي پايان درگيري‌ها در يمن اعلام كرد. عربستان نيز سعي مي‌كند از طريق رايزني با گروه‌هاي سياسي همسو در يمن از باتلاقي كه در آن فرو رفته بيرون بيايد.
يك روز پس از اعلام بي‌طرفي پاكستان در جنگ ائتلاف عربي عليه يمن، تركيه نيز براي دور ماندن از درگيري‌ها موافقت خود را با طرح چهاربندي ايران براي پايان درگيري‌ها در يمن اعلام كرد. عربستان نيز سعي مي‌كند از طريق رايزني با گروه‌هاي سياسي همسو در يمن از باتلاقي كه در آن فرو رفته بيرون بيايد.
به گزارش «جوان»، تلاش‌هاي گسترده عربستان براي وارد كردن كشورهاي بيشتر به جرگه ائتلاف عربي عليه يمن، به شكست منجر شده و هرچه زمان مي‌گذرد اين كشور بيشتر در منجلاب خود ساخته فرو مي‌رود. رژيم آل سعود به اميد پيوستن كشورهاي تركيه، پاكستان و مصر به اين ائتلاف، جنگ نامعلومي را عليه گروه انصارالله شروع كرد اما پيش‌بيني‌هاي آل سعود اشتباه از آب درآمد و متحدانش يكي پس از ديگري زير پاي عربستان را خالي كردند. پس از آنكه پارلمان پاكستان روز پنج‌شنبه به بي‌طرفي در جنگ يمن رأي داد، آنكارا نيز خود را كنار كشيد و اعلام كرد كه با طرح چهاربندي ايران براي پايان درگيري‌ها در يمن موافقت كرده است. به گزارش فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزير امور خارجه تركيه روز شنبه در كنفرانسي خبري، از توافق كشورش با طرح ايران براي حل بحران يمن خبر داد. چاووش اوغلو گفت: «با تهران بر سر طرحي چهاربندي توافق كرديم كه با توقف حملات آغاز مي‌شود.» بنابر گفته وزير امور خارجه تركيه، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهور تركيه كه هفته گذشته به تهران آمد، به زودي به عربستان سفر خواهد كرد تا رياض را به اجراي اين توافق متقاعد كند. گفته مي‌شود بندهاي اين توافق عبارتند از: 1- توقف حمله 2- ارسال كمك‌هاي بشردوستانه 3- آغاز گفت‌وگوهاي داخلي و 4- تشكيل دولت فراگير در يمن. همچنين رئيس‌جمهور تركيه درباره تحولات منطقه‌اي و بين‌المللي با پادشاه عربستان‌سعودي و امير قطر تلفني گفت وگو كرد. تلويزيون دولتي تركيه با اشاره به اينكه اين گفت‌وگوهاي تلفني بامداد روز شنبه صورت گرفته است، بدون مطرح كردن اينكه در گفت وگوهاي رجب طيب اردوغان با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و شيخ تميم بن حمد آل ثاني امير قطر چه مسائلي مورد بحث قرار گرفته است، اعلام كرد: «تحولات منطقه‌اي موضوع اين گفت وگوها بوده است.» تركيه با آغاز تحولات در يمن از تجاوز نظامي عربستان به يمن حمايت كرد، ولي پس از سفر رئيس‌جمهور تركيه به ايران برخي از مقامات اين كشور از احتمال همكاري تهران و آنكارا براي پايان دادن به ناآرامي‌ها در يمن سخن گفته‌اند.  نپيوستن تركيه و پاكستان به ائتلاف ضد يمن، از وجود شكاف گسترده در اين ائتلاف حكايت دارد كه در نهايت مي‌تواند شكست ديگري براي آل‌سعود در منطقه به همراه داشته باشد. هرچند عربستان جنگ عليه انقلابيون يمن را براي مقابله با نفوذ ايران آغاز كرد اما ديپلماسي فعال ايران براي دور نگه داشتن متحدان رياض (تركيه و پاكستان) از پيوستن به ائتلاف عربي، پيروزي ديگري براي تهران در معادلات منطقه‌اي است و نشان مي‌دهد كه حل بحران‌هاي منطقه‌اي بدون حضور ايران امكانپذير نيست و كشورهاي منطقه بارها به اين مسئله اعتراف كرده‌اند.

  تلاش رياض براي برون‌رفت از بحران
اگرچه متحدان عربستان سعي مي‌كنند با كمك ايران بحران يمن را حل كنند اما در سوي ديگر، عربستان سعودي تلاش دارد، پس از ۱۷ روز بمباران بي‌نتيجه مردم يمن، به طور آبرومندانه از باتلاقي كه در آن گير افتاده بيرون آيد، از اين رو گروه‌هاي همسو با خود در يمن را در رياض گرد آورده است. منابع بين‌المللي از شروع رايزني‌ها و گفت‌و گوهاي داخل پايتخت عربستان در مورد بررسي راه‌هاي جديد براي حل موضوع يمن خبر مي‌دهند. به نوشته پايگاه خبري اخبار اليمن، در راستاي اين رايزني‌ها در رياض، تعداد زيادي از اعضاي هيئت عالي نظارت بر گفت‌و گوهاي ملي در يمن [همسو با عربستان] سعي دارند گروه‌ها و قبايل يمني به استثناي جنبش انصارالله و طرفداران علي عبدالله صالح، رئيس‌جمهور مخلوع يمن را براي رسيدن به يك راه حل جهت برون‌رفت از بحران اين كشور دور هم جمع كنند.

  كمك اطلاعاتي امريكا به سعودي‌ها
كشورهاي غربي كه از زمان شروع حملات هوايي عربستان به يمن از سعودي‌ها حمايت كرده‌اند، سعي دارند با كمك‌هاي اطلاعاتي اين كشور را براي ادامه جنگ عليه گروه‌هاي انقلابي يمن پشتيباني كنند. از اين رو، دولت امريكا در حال افزايش تبادل اطلاعات با عربستان سعودي است و قصد دارد اطلاعات بيشتري را در رابطه با اهداف بالقوه در كمپين هوايي رياض عليه حوثي‌ها در يمن در اختيار آل سعود قرار دهد. به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، به گفته مقام‌هاي امريكايي، اين افزايش تبادل اطلاعات شامل اطلاعات حساس مي‌شود كه با استفاده از آن سعودي‌ها مي‌توانند بهتر اهدافشان را در يمن هدف قرار دهند. يكي از مقام‌هاي امريكايي گفت: «ما اطلاعات را با شركاي عربستاني به اشتراك گذاشته‌ايم. ما به آنها كمك مي‌كنيم تا درك بهتري از ميدان نبرد و شرايط بازي با نيروهاي حوثي داشته باشند. ما همچنين به آنها در شناسايي منطقه «حمله ممنوع» كمك مي‌كنيم تا بدين وسيله آمار تلفات غيرنظامي را كاهش دهيم.» همچنين وزير خارجه فرانسه نيز عصر روز شنبه در سفري وارد رياض شد. به گزارش روزنامه عربستاني عكاظ، رومن نادال، سخنگوي وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه لوران فابيوس، وزير خارجه اين كشور در اين سفر با سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و تعدادي از مقامات اين كشور براي بررسي مسائل مشترك از جمله روابط دو جانبه ميان دو كشور و پرونده هسته‌اي ايران و روند سازش ميان رژيم صهيونيستي و فلسطيني‌ها و تحولات بحران يمن ديدار مي‌كند. سفر فابيوس به رياض در بحبوحه جنگ عليه يمن، مي‌تواند نشانه‌اي بر حمايت‌هاي بيشتر از رياض در مقابل گروه انصارالله باشد. همچنانكه فرانسه در همسويي با اعراب در بستن سفارتخانه در صنعا، براي تحت فشار قرار دادن انقلابيون يمن بلافاصله سفارت خود را بست تا حمايت خود را از رژيم آل سعود نشان دهد.
 
 روسيه قطعنامه ضديمني را به تأخير انداخت
در حالي كه كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس تلاش مي‌كردند پيش‌نويس قطعنامه ضد حوثي‌ها را به شوراي امنيت سازمان ملل ببرند به در بسته روسيه خوردند. به گزارش الجزيره، روسيه جمعه شب فراخوان برگزاري نشست مشورتي غير رسمي در شوراي امنيت درباره پيش نويس قطعنامه درباره يمن را كه نمايندگان كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس در سازمان ملل آماده كردند به تأخير انداخت. از سوي ديگر، سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه و يوسف بن علوي وزير خارجه عمان نيز در تماس تلفني خواستار گام‌هاي فوري براي توقف عمليات نظامي در يمن شدند. بر اساس بيانيه وزارت امور خارجه روسيه لاوروف و بن علوي در گفت و گوي تلفني خود جنگ يمن را بررسي كردند و درباره ادامه عمليات نظامي در اين كشور كه باعث كشته شدن صدها غيرنظامي و وخامت فاجعه انساني شده است، ابراز نگراني كردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار