کد خبر: 710288
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۸
تنظيم بازار ميوه و مرغ؛ اولين آزمون وزارت جهاد كشاورزي
وزارت جهادكشاورزي امسال اولين آزمون خود را در ذخيره‌سازي، توزيع و تنظيم بازار ميوه و مرغ و گوشت پس مي‌دهد. خبر‌هاي رسيده از بازار از افزايش قيمت مرغ و عدم‌توزيع ميوه‌هاي ذخيره‌سازي شده در ميدان اصلي تهران و افزايش قيمت پرتقال حكايت دارد.
بهناز قاسمي
وزارت جهادكشاورزي امسال اولين آزمون خود را در ذخيره‌سازي، توزيع و تنظيم بازار ميوه و مرغ و گوشت پس مي‌دهد. خبر‌هاي رسيده از بازار از افزايش قيمت مرغ و عدم‌توزيع ميوه‌هاي ذخيره‌سازي شده در ميدان اصلي تهران و افزايش قيمت پرتقال حكايت دارد.

به گزارش «جوان» امسال نخستين سالي است كه وزارت جهادكشاورزي تمامي امور مربوط به توليد، ذخيره‌سازي، توزيع و تنظيم بازار محصولات كشاورزي و مرغ و گوشت را به عهده دارد، اما برخلاف وعده‌هاي گذشته مديران مربوطه در اين وزارتخانه دوكالاي مهم و مصرفي مردم (مرغ و ميوه )در آستانه عيد نوروز با گراني قيمت‌ها مواجه شده است. به رغم اينكه وزير جهاد چندي پيش، با اعلام اينكه ابزار كنترل قيمت را ندارد از نابساماني قيمت‌ها شانه خالي كرد و توپ را به زمين وزارت صنعت و تجارت انداخت اما به هر حال مردم و مصرف‌كنندگان اين وزارتخانه را مسئول تأمين كالاهاي مصرفي در آستانه عيد مي‌دانند و هرگونه آشفتگي قيمت‌ها يا كمبود در بازار به وزارت جهادكشاورزي نسبت داده مي‌شود.
 
 ميوه ذخيره‌شده فقط در ميادين ميوه و تره‌بار

حسين مهاجران، رئيس اتحاديه ميوه و تره‌بار در گفت‌وگو با «جوان»، با انتقاد از توزيع سيب و پرتقال ذخيره‌شده فقط در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري، از رشد قيمت پرتقال در سطح شهر خبر مي‌دهد و معتقد است: سازمان مركزي تعاون روستايي كه مسئول ذخيره‌سازي است با تصميم مدير عامل اين سازمان ميوه‌هاي ذخيره شده را بنا به دلايلي فقط در ميادين شهرداري توزيع مي‌كند و اين امر موجب شده قيمت پرتقال از 3هزار و 500 تومان در هفته قبل به 5 هزار و 500 تومان در ميدان اصلي شهر تهران افزايش يابد.

وي تأكيد مي‌كند:وزن پرتقال‌هاي ذخيره شده 450 گرم مي‌باشد و درشت است و در ميادين شهرداري با قيمت 3 هزارتومان به فروش مي‌رسد، اما پرتقال‌هاي عرضه‌شده در ميدان اصلي شهر كه توسط بخش خصوصي ذخيره‌سازي شده با وزن متوسط مي‌باشد ولي ممنوعيت توزيع دولتي در ميدان اصلي تهران، موجب شده قيمت پرتقال گران شود، قيمت سيب و كيوي نيز تغيير چنداني نداشته است. مهاجران تصريح كرد: به نظر مي‌رسد تعاون روستايي و بخش خصوصي هر دو به دنبال كسب سود بودند و حقوق مصرف‌كنندگان رعايت نشده است زيرا با عدم‌توزيع ميوه دولتي در سطح خرده‌فروشان ناخودآگاه به افزايش قيمت‌ها دامن زدند.
 
  كمبود پرتقال مانع از توزيع ميوه در تمامي مغازه‌هاي سطح شهر شد

همچنين دارايي‌نژاد، رئيس اتحاديه بارفروشان در گفت‌وگو با «نسيم» نيز از كمبود پرتقال خبرداده و مي‌افزايد: به علت كمبود پرتقال، نمي‌شد كه به همه مغازه‌‌داران ميوه دولتي توزيع كرد، بنابراين ميوه‌هاي دولتي در بين 150 مغازه سطح شهر توزيع شده است، از طرفي 190 ميدان اقلامي نيز توزيع ميوه‌هاي دولتي را انجام مي‌دهند. وي تصريح كرد: اينكه برخي از مغازه‌داران گلايه دارند به آنها ميوه ذخيره‌اي شب عيد داده نشده است، حق دارند اما متأسفانه ميوه به مقداري نبود كه به همه مغازه‌داران برسد. دارايي‌نژاد در پاسخ به اينكه برخي افراد از كيفيت پايين ميوه‌ها شكايت دارند، گفت: مسلماً كيفيت ميوه دولتي مانند كيفيت ميوه بخش خصوصي نيست، به طور مثال پرتقال در بخش خصوصي سايزبندي دارد اما در بخش دولتي پرتقال خانواده يعني 500 گرمي نيز پيدا مي‌شود، در كل كيفيت ميوه دولتي نسبت به قيمتش خوب است.
 
 غافلگيري وزارت جهاد از جهش مصرف مرغ

براساس اين گزارش در كنار نابساماني بازار ميوه، بازار مرغ نيز در ادامه روند روزهاي گذشته با رشد قيمت مواجه شد و قيمت آن به كيلويي 9هزار تومان رسيد اما نكته قابل توجه هشدار معاون وزير جهاد به مرغداران است كه روز گذشته به عاملان اختلال در بازار مرغ هشدار داد. حسن ركني مي‌گويد: سازمان‌هاي نظارتي بايد با كشتارگاه‌هايي كه خودسرانه اقدام به افزايش قيمت كشتار كرده‌اند، برخورد كند و درحال حاضر قيمت گوشت مرغ در ميادين تره‌بار ۶ هزار و ۹۸۰ تومان است. وي مي‌افزايد: ما در بهمن و اسفند سال گذشته بخش زيادي از مرغي را كه توسط توليدكنندگان عرضه مي‌شد، جمع‌آوري كرديم اما امسال شرايط جديدي را تجربه كرديم و كشش بازار مصرفي ما از هفته دوم بهمن ماه سال‌جاري به شكل جهشي افزايش يافت.

معاون وزير جهادكشاورزي با بيان اينكه شبكه توزيع گاهي نارسايي‌هايي دارد كه از اختيار ما خارج است، تصريح مي‌كند: قيمت مرغ در ميادين ميوه و تره‌بار ۶هزار و ۹۸۰ تومان است، ضمن اينكه ما در يك ماه گذشته در برخي روزها بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ تن مرغ منجمد براي متعادل كردن قيمت به بازار عرضه كرديم.

معاون وزير جهادكشاورزي مي‌گويد: كارگروهي را تعيين كرده‌ايم كه براي سال آينده خريد و ذخيره‌سازي مرغ به شكل كامل نباشد و اين خريد به شكل قطعات تفكيك شده انجام بگيرد.
وي با بيان اينكه بخشي از عدم‌تعادل قيمت از طريق شبكه‌هاي توزيع انجام مي‌شود، تصريح مي‌كند: اين شبكه‌ها بيشترين سود را نصيب خود مي‌كنند، ضمن اينكه ما از غرفه‌هاي منتخب خواسته‌ايم در ايام تعطيلي ميدان بهمن در روزهاي نوروز گوشت مرغ منجمد عرضه كنند كه در طول عيد اين نوع گوشت به طور مستمر در تهران توزيع شود.

ركني با بيان اينكه كشتارگاه‌ها نبايد خودسرانه تغيير قيمت در نرخ كشتار انجام مي‌دادند، مي‌افزايد: بنده اطلاع يافته‌ام كه چنين اقدامي انجام شده و اين مسئله بايد توسط دستگاه‌هاي نظارتي كنترل و با متخلفان برخورد جدي شود. هرچند وزارت جهادكشاورزي ضعف خود را در تنظيم بازار ميوه و مرغ رد مي‌كند و به دنبال مقصر مي‌گردد اما در اين ميان فقط مصرف‌كنندگان متضرر مي‌شوند و پس از گذشت اين ايام و تعطيلات نوروز، ضعف مديريت اين وزارتخانه به فراموشي سپرده مي‌شود تا نوروز سال آينده.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار