کد خبر: 709964
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۳
سرمقاله
«اين را دليل عدالت نظام بدانند كه امتيازي براي هيچ‌كس قائل نيست و خدا مي‌داند كه شخصاً براي خود ذره‌اي مصونيت و حق و امتياز قائل نيستم. اگر تخلفي از من هم سر بزند مهياي مؤاخذه‌ام» (صحيفه امام، جلد 21 ص282).
 «اين را دليل عدالت نظام بدانند كه امتيازي براي هيچ‌كس قائل نيست و خدا مي‌داند كه شخصاً براي خود ذره‌اي مصونيت و حق و امتياز قائل نيستم. اگر تخلفي از من هم سر بزند مهياي مؤاخذه‌ام» (صحيفه امام، جلد 21 ص282).

داستان محاكمه مهدي هاشمي و محكوميت اوليه وي اگر به عنوان يك عنصر مستقل به رسميت شناخته مي‌شد، از ضريب سياسي- رسانه‌اي كمتري برخوردار بود اما پيوند نسبي وي با يكي از مؤثرترين شخصيت‌هاي انقلاب اسلامي باعث شد تا تحليل‌هاي متفاوت و متعارضي در عرصه عمومي و بين‌المللي طرح شود. برخي كه در كج زاويه جريانات نشسته‌اند و علقه عاطفي به آيت‌الله هاشمي دارند، اين حكم را كاملاً سياسي و در راستاي برخورد با پدر دانسته و محتواي پرونده را فرع ماجرا مي‌دانند.

طبيعتاً اين نگاه ظلم به نظام جمهوري اسلامي و قوه‌قضائيه است چرا كه بازي نظام با آبروي يكي از عناصر محوري خود چه نفع و عايداتي مي‌تواند داشته باشد؟ و اصولاً اين محكوميت چه تأثيري بر صلاحيت‌هاي سياسي و حكومتي آيت‌الله هاشمي مي‌گذارد؟ قطعاً هيچ تأثيري نخواهد داشت. دسته دوم كساني هستند كه هاشمي پدر را در وقوع جرائم فرزند بي‌تأثير نمي‌دانند يعني عدم كنترل، تذكر يا انتصاب در پست‌هايي را كه جوهره و صلاحيت برتري مي‌طلبيده است، به حساب پدر مي‌گذارند و يا جلوگيري پدر از رسيدگي به پرونده را عامل قطوري پرونده و گسترش جرم و تخلفات بعدي مي‌دانند. اين دسته چه از روي تلخي و چه از روي كينه آسيب ديدن پدر را متوجه خود وي مي‌كنند و اينگونه خود را توجيه مي‌نمايند.

دسته سومي هستند كه توقع دارند نظام با جرائم يا تخلفات مهدي هاشمي با تساهل برخورد نمايد. زحمات پدر براي نظام و انقلاب را حجت براي اين تساهل و تسامح مي‌دانند و اعمال اغماض را نوعي قدرداني و سپاسگزاري از زحمات آيت‌الله هاشمي براي نظام مي‌دانند. اما جمله صدر اين نوشتار از حضرت امام اين حق و امتياز را به مسئولان نظام نمي‌دهد و آن را آسيب و لطمه به حيثيت نظام جمهوري اسلامي مي‌دانند.

دسته چهارمي هستند كه برخورد نظام با منسوبين و عناصر محوري خود را دليل عدالت نظام و موجب تقويت اعتماد عمومي به اجراي عدالت و رفع تبعيض مي‌دانند. دسته پنجمي هستند كه زمينه تخلفات مهدي هاشمي را به خاطر حضور پدر در قدرت مي‌دانند و اصولاً اگر چنين وابستگي و انتسابي وجود نداشت اصلاً جرمي به وقوع نمي‌پيوست، بنابراين اصل وقوع جرم را به هويت و جايگاه سياسي ارجاع مي‌دهند. بنابراين وقوع جرم را در «حوزه قدرت» قلمداد مي‌كنند و دسترسي‌ها يا رانت‌‌هاي احتمالي را از دسترسي‌‌هاي حوزه قدرت مي‌دانند، بنابراين شدت عمل بيشتري در مواجهه با آن را درخواست مي‌نمايند تا زمينه كنترل و پيشگيري براي ديگر اصحاب قدرت به وجود آيد. اما حقيقت ماجرا را بايد طور ديگري ديد تا شأن آيت‌الله هاشمي در سطح منازعات جناحي افول نكند. مي‌توان گفت آنقدر تقوا در مديران عالي قضايي وجود دارد كه پيوند بين سياست و حقوق برقرار ننمايند و دوگانه‌‌هاي احمدي‌نژاد – رحيمي و آيت‌الله هاشمي – مهدي هاشمي را مدنظر قرار ندهند.

اما نكته مهمي كه كمتر مورد توجه تحليلگران قرار مي‌گيرد، آورده‌‌هاي اين پرونده و اين نتيجه براي آيت‌الله هاشمي است. اگر آيت‌الله هاشمي را جزء لاينفك نظام جمهوري اسلامي بدانيم – كه بايد بدانيم – اين حكم بازي برد – برد براي هاشمي و نظام است.

وقتي دلايل آن را با عينك توده‌هاي مردم نگاه كنيم قابليت فهم و درك بيشتري خواهد داشت، اگر محكوميت مهدي هاشمي قطعي و اجرا شود افكار عمومي آن را دليل عدالت نظام مي‌دانند كه در صدر اين نوشته از قول امام راحل بدان اشاره شد.  يعني وقتي مردم مشاهده مي‌كنند كه يكي از استوانه‌‌هاي نظام با سينه فراخ و روي گشاده به استقبال عدالت مي‌رود، خوشحال مي‌‌شوند و افتخار مي‌كنند كه چنين شخصيت‌هايي در نظام وجود دارند كه در اجراي عدالت «ذره‌اي حق و مصونيت» براي خود قائل نيستند و اين عدم تبعيض هم جايگاه اجتماعي حضرت آيت‌الله را ارتقا مي‌دهد و هم به عمق‌بخشي به جايگاه مردمي نظام جمهوري اسلامي منجر خواهد شد. اگر احياناً مهدي هاشمي تبرئه شود يا تخفيف مجازات دريافت كند، باز به نفع هاشمي است، يعني مردم مي‌پذيرند كه فرزند يكي از استوانه‌هاي انقلاب و ايضاً خانواده وي از سلامت برخوردارند و هاشمي اجازه داد تا اين سلامت به اثبات برسد. بنابراين هر دو روي سكه اين پرونده نوعي پيروزي براي آيت‌الله هاشمي است.

اگر هاشمي را از دريچه نظام ببينند  اين باور به وجود مي‌آيد كه بين اركان نظام و مردم عادي در اجراي عدالت تفاوتي نيست؛ لذا نتيجه آن هم برد براي نظام است و هم براي هاشمي است. و اگر از زاويه شخصي و خانوادگي نگاه شود باز هم مردم انتساب به نظام و قدرت را دليل بر تبرئه و تبعيض نمي‌دانند و باز هم برد آن با هاشمي است. نمونه‌هاي تاريخي نيز وجود دارد كه مسئله آن تلخ‌تر از پرونده مهدي هاشمي است اما نه تنها آن پرونده‌ها موجب تقليل جايگاه اجتماعي – سياسي پدران نشد، بلكه ارتقاي محبوبيت پدران را نيز به همراه داشت. سرنوشت فرزندان آيت‌الله جنتي و محمدي گيلاني و... نه تنها موجب كوچك شدن پدران نشد كه حقانيت آنان را در اعتقاد حقيقي به انقلاب اسلامي ارتقا داد.

اين الگو و اين سرمايه اجتماعي اكنون به عنوان يك آزمايش سرمايه سوز يا سرمايه‌ساز در مقابل چشمان آيت‌الله هاشمي است.


غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۴
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۵
0
7
کاش در مورد همه اینجوری برخورد بشه
ناشناس
|
-
|
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
5
3
...مهدي هاشمي متهم است چرا چهره آيت الله هاشمي را تخريب مي كنيد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
1
6
بهتر بود محترم قوه قضاییه ابتدا خیانتها و تخلفاتی را که آقای مهدی هاشمی در حق این کشور و مردم داشتند را برای همه مردم آشکارا بیان می نمودنند و سپس حکم را اعلام میکردنند.آن هم بعد اینهمه زمانی که صرف بیان حکم شد . آیا این حکم با آن جرمهایی که انجام شده مطابقت دارد ؟! الله اعلم . قطعا این نظام مقدس و مردم شهید پرور از خیانتهای مسئولینی که مردم به آنها به خاطر سخنرانیهاییکه میکردنند اعتماد کردنندو مسولیت به آنها سپردنند لیکن بعضا خودشان و یا بستگان آنها مرتکب جرم های سنگین شدنند، نمی گذرنند و نخواهند بخشید البته تطابق حکم با جرم های انجام شده نیز مورد قیاس قرار خواهد گرفت .و ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
1
6
مگر تمام مفاسد را مهدی در زمان دولت ...انجام نداده است ؟ چرا ... محاکمه نمی شود
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
1
...این حکم واقعی نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۶
0
0
... پس خوش بحال هاشمی وقتی که در انتخاباتها میبازند پیروزند ، در ...شرکت می کنند پیروزند، در اقتصاد ...اللعجل.
ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
0
با سلام چطور در قضيه اختلاس 3 هزار ميلياردي
امير منصور آريا را اعدام كردند ولي ...... ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
ايراني
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۷
0
0
با سلام چطور در قضيه اختلاس 3 هزار ميلياردي
امير منصور آريا را اعدام كردند ..... ؟؟؟؟؟؟!!!!!!
متعجب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
عزيزانم، هميشه زر،زور و پارتي برنده بوده
محمد حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
مردم ما تا کنون ثابت کرده اند، بهترین مردم در تاریخ بعد از اسلام و شاید در تاریخ بشریت برای دولت و حکومتشان بوده اند و در بسیاری از موارد از جمله در دفاع مقدس و فتنه سال 88 و تحریم های ظالمانه در این سی و جند سال این ها را به خوبی نشان دادند بنابراین انتظار دارند سیره حضرت امام خمینی (ره) در اجرای عدالت در مورد مسئولین مملکتی و وابستگانشان به خوبی و با شفافیت تمام اجرا شود که این باعث تقویت بیشتر نظام خواهد شد. امید که در این باره مسئولین محترم قضایی کشور چنین کنند.
اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
...قوه قضاییه ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۸
0
0
آقای هاشمی بارها بر این امر تاکید کرده اند که برای اجرای قانون حتی برای خویشان نگرانی ندارد . یاد احمدی نژاد بخیر که برای دوستانش خط قرمز تعیین کرده بود . ... آیا برای وی نیز مقاله ای نوشته بود ؟ ! اگر جواب مثبت است برای خاطر صداقت لطفا لطفا ، لطفا اشاره فرمائید . ... اما ...
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۲
0
0
واقعاْ برای همه مجرمین یکسان عمل می شود؟ ...
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۸
0
0
... چرا از مردم پنهان می کنند مگه مردم صاحب این انقلاب نیستند نباید بدانند در کشور چه میگذرد
این حق مردم است مجرمان بشناسند وباید جرم وفرد مجرم به مردم معرفی شود هر که باشد فرق نمی کند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار