کد خبر: 709660
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹
ادامه فيلمبرداري يتيم‌خانه ايران در تعطيلات نوروز
عوامل فيلم سينمايي «يتيم‌خانه تهران» به كارگرداني ابوالقاسم طالبي در تعطيلات نوروز، روزهاي تصويربرداري را پشت سر مي‌گذارند تا برگي ديگر از تاريخ معاصر بر پرده نقره‌اي سال 94 جان گيرد.
سپيده آماده
عوامل فيلم سينمايي «يتيم‌خانه تهران» به كارگرداني ابوالقاسم طالبي در تعطيلات نوروز، روزهاي تصويربرداري را پشت سر مي‌گذارند تا برگي ديگر از تاريخ معاصر بر پرده نقره‌اي سال 94 جان گيرد.
به گزارش «جوان» اولين خبر درخصوص «يتيم‌خانه ايران» باز‌مي‌گردد به 28 مرداد‌ماه سال 92، خبري كه از ارائه فيلمنامه آخرين فيلم سينمايي طالبي براي دريافت مجوز به وزارت ارشاد حكايت داشت. البته اينطور كه از اظهارات خود طالبي بر مي‌آيد، سه سال پيش از زمان ارائه فيلمنامه به ارشاد، تحقيقات در منبع و متون داخلي و خارجي را آغاز كرده است، اما در نهايت فيلم سينمايي «يتيم‌خانه تهران» 18 آبان‌ماه امسال در شهرك سينمايي كليد خورد. داستان «يتيم‌خانه ايران» در سال 1295 تا 1300 مي‌گذرد؛ زماني كه احمدشاه قاجار مملكت را رها مي‌كند و نيمي از مردم كشور بر اثر قحطي جان خود را از دست مي‌دهند. قحطي و خشكسالي گسترده ايران در سال‌هاي 1295 تا 1300 و در كوران جنگ اول جهاني و در زمان اشغال ايران به دست قواي بيگانه روس و انگليس رخ مي‌دهد و در نهايت به كاهش جمعيت ايران مي‌انجامد.
عليرام نورايي، فرخ نعمتي، انوشيروان ارجمند، بهار محمدپور و داريوش اسدزاده هم از بازيگران اين فيلم هستند. طالبي كه فيلمسازي را از سال 74 و با فيلم سينمايي ويرانگر آغاز كرده بود، سال 79 آقاي رئيس‌جمهور را مقابل دوربين برد؛ فيلمي كه در نهايت به اكران عمومي درنيامد. پس از آن طالبي در سال 85 فيلم دست‌هاي خالي را ساخت و با اقبال مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شد. ماه رمضان سال 88 مصادف شد با پخش سريال «به‌كجا چنين شتابان» به كارگرداني او در شبكه تهران، سريالي كه با قصه پركشش توانسته بود مخاطبان بسياري را در آن سال با خود همراه كند. همه ساخته‌هاي طالبي اما نتوانستند به اندازه قلاده‌هاي طلا جنجال‌آفرين باشند؛ فيلمي با محوريت فتنه كه سال 90 توليد و در سال 91 اكران عمومي شد. اين روزها اما طالبي خيال حضور دوباره بر پرده نقره‌اي را در سر دارد و از ابتداي آبان‌ماه به همراه گروه توليد «يتيم‌خانه ايران»، روزهاي تصويربرداري كار را آغاز كرده است.
تفاوت آخرين ساخته طالبي را شايد بتوان پرداخت به دوره مغفول مانده تاريخ معاصر كشور دانست كه در «يتيم‌خانه ايران» مورد بررسي قرار گرفته است. بيشتر مراحل فيلمبرداري «يتيم‌خانه ايران» در شهرك غزالي و 150 لوكيشن ساخته شده در مناطق مختلف تهران انجام مي‌شود، علاوه بر آن چند سكانس در شهرستان و دو كشور اروپايي است.
فضايي كه براي دكور و لباس طراحي شده است به دوره تاريخي همزمان با دوره احمدشاه قاجار و اواخر سال‌هاي جنگ جهاني بازمي‌گردد و جزئيات پوشش، لباس‌هاي نيروهاي نظامي روس و انگليس، سازه‌ها و دكورهاي كار هم برگرفته از عرف آن سال‌هاست. در نهايت طالبي و ساير عوامل فيلم «يتيم‌خانه ايران» نوروز امسال را سر لوكيشن فيلمبرداري سپري مي‌كنند تا برگي ديگر از تاريخ معاصر بر پرده نقره‌اي سال 94 جان گيرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار