کد خبر: 707409
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۴
«رستم و سهراب» نام اولين انيميشن سينمايي ايران است كه قبل از نمايش در يك اكران خصوصي رايت جهاني‌اش به فروش رسيد.
مصطفي شاه‌كرمي
«رستم و سهراب» نام اولين انيميشن سينمايي ايران است كه قبل از نمايش در يك اكران خصوصي رايت جهاني‌اش به فروش رسيد.
«رستم و سهراب» محصول مشترك مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و استوديو انيميشن آريا صنعت تخيل (برادران دالوند) است كه پخش جهاني آن در مراودات بازار فيلم كن 2012 به يك كمپاني بين‌المللي واگذار شد. اين انيميشن كه موسيقي آن توسط «اليزا‌ايپ» و آكادمي موسيقي موتزارت تنظيم شده است به‌رغم اينكه دو سال پيش آماده اكران بود، هر بار بنا به دلايلي نمايش عمومي آن به تعويق مي‌افتاد تا اينكه نهايتاً در 18 دي‌ماه سال‌جاري اكران سراسري و عمومي آن آغاز شد.
انيميشن سينمايي «رستم و سهراب» تا به امروز در جشنواره‌ها و بازارهاي معتبري از جمله بازار فيلم جشنواره فيلم كن، هفته فيلم‌هاي ايراني ايتاليا(رم)، لهستان، انگليس و آلمان شركت كرده و همچنين در مدت سه هفته و در 50 سالن سينما اكران شده است. رستم و سهراب مورد تأييد شركت‌هاي انيميشن‌سازي بزرگ دنيا واقع شده است و رسانه‌هاي خارجي متعددي تبحر ايرانيان را در ساخت و پرداخت اين انيميشن با جملات جالبي ستوده‌اند. از جمله نشريه تخصصي «انيميشن مگزين» (يكي از معتبرترين نشريات انيميشن دنيا) در ويژه‌نامه بازار فيلم جشنواره «كن» طي دو صفحه، به شرح و توصيف اين اثر و قابليت‌هاي جهاني آن پرداخته و با عنوان «حماسه‌پارسي» مي‌نويسد: شاهنامه، اثر كلاسيك قرن يازدهم كه توسط شاعر ايراني فردوسي به نثر درآمده، الهام‌بخش انيميشن سه‌بعدي جديد «رستم و سهراب» است. براي ساخت اين فيلم كه كارگرداني آن برعهده كيانوش دالوند است، حدود 100 نفر درگير بودند. اين اثر در شهر بروجرد (غرب ايران) كه به تازگي به‌طور رسمي پايتخت انيميشن ايران نام گرفته، توليد شده است.
اين انيميشن كه از مؤلفه‌هاي حرفه‌اي برخوردار است در بدترين فصل اكران روي پرده سينماها رفت، ايامي كه مهم‌ترين و جامعه هدف مخاطبان اصلي اين انيميشن كه همان دانش‌آموزان هستند، سرگرم برگزاري امتحانات و همچنين فشردگي درس‌هاي مدارس‌شان بودند. اين فصل سرد اكران در كنار تأخير دو ساله اكران «رستم و سهراب» كه هر بار علتي داشت! قطعاً باعث كمتر ديده شدن اين اثر در داخل كشور مي‌شود. اين در حالي است كه اين انيميشن سينمايي در كشورهاي ديگر از جمله كشور‌هاي امارات و روسيه كه حق رايت آن را خريداري كرده‌اند و همچنين كشور امريكا به نمايش درآمده كه با استقبال تماشاگران مواجه شده است. واقعيت اين است كه اكران عمومي اثر سينمايي ايراني در سه كشور آن هم در يك فرآيند طبيعي، در سينماي بعد از انقلاب بي‌سابقه يا حداقل كم‌سابقه است. اين موضوع وقتي اهميت زيادي پيدا مي‌كند كه بدانيم «رستم و سهراب» در شرايطي در سه كشور خارجي اكران مي‌شود كه داستاني كاملاً ايراني دارد و از كتاب كهني مثل شاهنامه فردوسي سرچشمه مي‌گيرد.
نكته جالب ديگر درباره اين انيميشن اينكه لوازم‌التحريري با نشان شخصيت‌هاي اين انيميشن همزمان با شروع مدارس در تهران و شهرستان‌ها توزيع شد كه مورد استقبال عمومي هم قرار گرفت و اين در حالي است كه عروسك‌هاي «رستم»، «سهراب» و «تهمينه» نيز به تازگي وارد بازار شده‌اند. به نظر مي‌رسد اگر سينماداران با ادامه اكران اين انيميشن در ايام تعطيلات نوروز كه بچه‌ها در كنار خانواده‌هايشان زمان فراغت و تعطيلي بيشتري در اختيار دارند، فروش قابل‌توجهي را نصيب اين انيميشن و سينماي كشورمان كنند، چنين اتفاقي قطعاً در راستاي آشتي مخاطب با سالن سينماها و انتفاع اين حوزه قابل تعريف و ترجمان خواهد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار