کد خبر: 707054
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
با وجود يك فيلمنامه آماده براي ساخت‌
جاي خالي پرداخت سينمايي به شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) به‌رغم جايگاه ايشان در فرهنگ ديني و اعتقادي مردم كشور، مسئله تأسف‌برانگيزي است كه تا به امروز در تاريخ سينماي مذهبي كشور ادامه داشته است.
سپيده آماده
جاي خالي پرداخت سينمايي به شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س) به‌رغم جايگاه ايشان در فرهنگ ديني و اعتقادي مردم كشور، مسئله تأسف‌برانگيزي است كه تا به امروز در تاريخ سينماي مذهبي كشور ادامه داشته است.

به گزارش «جوان»، يكي از مؤلفه‌هاي سينمايي هاليوود، پرداخت به شخصيت‌هاي ديني و قدسي فرهنگ غربي است كه مصداق آن در آثار متعددي كه در بر پايه شخصيت‌هاي مقدس اديان مسيحيت و يهود ساخته شده‌اند، ديده مي‌شود.

در اين ميان هم چه هزينه‌هاي هنگفتي كه از سوي سياستگذاران هاليوود سالانه براي اين توليدات صرف مي‌شود و حاصل اين صرف هزينه مي‌شود فيلم‌هايي كه نه‌تنها قابليت القاي مفاهيم سياسي و اعتقادي سياستگذاران در غرب را دارد، بلكه با درنورديدن مرزها، ذهن مردم ساكن در كشورهاي هدف را هم مقصد القائات منفعت‌طلبانه خود مي‌كند.

موج مذهبي‌سازي سينمايي

در اين ميان تاريخچه فيلم‌سازي مذهبي در سينما در كشور ما به پيروزي انقلاب اسلامي باز مي‌گردد و اولين فيلمي كه در ژانر مذهبي بر پرده نقره‌اي سينماها جاي گرفت، «سفير» فريبرز صالح بود كه در نهايت در سال 61 به نمايش در آمد و نقطه آغازي بر ماجراي مذهبي‌سازي در سينما شد. اين فيلم از قضا توانست عنوان پرفروش‌ترين فيلم سال را هم به خود اختصاص دهد.
پس از «سفير»، سينماي مذهبي ما با ركوردي روبه‌رو شد كه بيش از يك دهه به طول انجاميد و پس از آن در سال 73 فيلم «روز واقعه» به كارگرداني شهرام اسدي كه به اعتقاد بسياري تأثيرگذارترين پرداخت سينماي واقعه عاشورا است، مقابل ديدگان مخاطبان سينما قرار گرفت.

«روز واقعه» ماجراي جوان تازه مسلماني به نام عبدالله را روايت مي‌كرد كه براي ديدار با امام حسين(ع) راهي كربلا مي‌شود، اما زماني كه به آنجا مي‌رسد حادثه عاشورا به پايان رسيده است. ژانر سينماي مذهبي پس از روز واقعه بار ديگر پس از سكوتي شش ساله با «مريم مقدس» شهريار بحراني حياتي دوباره يافت، «مريم مقدس» با اقبال مخاطبان سينمايي روبه‌رو شد و در نهايت پس از اكران عمومي در سال 79، نسخه تلويزيوني اين فيلم هم راهي رسانه ملي شد.

«مريم مقدس» تنها فيلم سينمايي مذهبي سال 79 اكران سينماها نبود و در همان سال «مسافر ري» داوود ميرباقري كه روايتگر داستان «عبدالعظيم حسني» و سفرش به ري در زمان حكومت عباسيان بود، هم بر پرده سينماها جاي گرفت.
«مسافر ري» هم مانند مريم مقدس در نهايت در قالب نمونه‌اي تلويزيوني به آنتن رسانه ملي آن سال‌ها نشست تا بار ديگر سينماي مذهبي به خوابي 9 ساله فرو رود. سال 89 و 9 سال پس از اكران آخرين فيلم سينماي مذهبي، «ملك سليمان» شهريار بحراني بر پرده سينماها جاي گرفت، فيلمي كه موافقان و مخالفان بسياري داشت.

فيلم «روز رستاخيز» كه پس از سال‌ها تحقيق و پژوهش درويش بر ماجراي عاشورا سرانجام در جشنواره سي و دوم فيلم فجر در سال 92 به نمايش در آمد هم يكي از نمونه‌هاي برجسته سينماي ديني ما است كه به دليل اشكالات وارده تا به امروز فرصت اكران عمومي بر پرده سينماها را پيدا كرده است و آخرين فيلم سينمايي مذهبي فاخري كه سرانجام پس از سال‌ها براي اكران خصوصي آماده شده، محمد رسول‌الله(ص) مجيد مجيدي است، فيلمي كه قرار است اكراني بين‌المللي را تجربه كند اما هنوز زمان دقيق اكرانش مشخص نشده است.
   جاي خالي پرداخت سينمايي به شخصيت حضرت فاطمه زهرا(س)
در ميان گزينه‌هاي محدود حاضر در فهرست فيلم‌هاي مذهبي تاريخ سينماي ايران اما همواره جاي خالي پرداخت به شخصيت حضرت فاطمه(س) خودنمايي مي‌كند، هرچند كه 18‌ارديبهشت‌ماه سال 91 خبري با تيتر «سلحشور درباره حضرت فاطمه(س) فيلم مي‌سازد» بر خروجي خبرگزاري‌ها جاي گرفت و در متن خبر آمد كه «فرج‌الله سلحشور تحقيق براي نگارش فيلمنامه‌اي با موضوع تولد، كودكي و نوجواني بانوي بزرگ اسلام، حضرت فاطمه(س) را مدتي است شروع كرده است» اما هنوز هم كه هنوز است خبري از ساخت فيلم سينمايي با محوريت حضرت فاطمه(ع) نيست و سينماي كشور هنوز هم خلأ پرداخت داستاني به بانوي بزرگوار دو عالم را در بطن خود احساس مي‌كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار