کد خبر: 707029
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱
تحول در خدمات امدادي و سلامت با حذف موازي‌كاري‌ها
معاون درمان وزير بهداشت از تحول در تدابير نوروزي وزارت بهداشت خبر داد. بنا به اظهار دكتر محمد آقاجاني ظاهراً قرار است امسال براي نخستين بار، با حذف موازي‌كاري‌هاي قبلي و هم‌افزايي اورژانس و هلال احمر، امدادرساني جاده‌اي ساماندهي شود و امداد هوايي متولي مشخصي پيدا كند.
زهرا چيذري
معاون درمان وزير بهداشت از تحول در تدابير نوروزي وزارت بهداشت خبر داد. بنا به اظهار دكتر محمد آقاجاني ظاهراً قرار است امسال براي نخستين بار، با حذف موازي‌كاري‌هاي قبلي و هم‌افزايي اورژانس و هلال احمر، امدادرساني جاده‌اي ساماندهي شود و امداد هوايي متولي مشخصي پيدا كند.
وقتي پاي مرگ و زندگي به ميان بيايد، مي‌توان قدر ثانيه‌ها را فهميد. نوروز و حوادث جاده‌اي‌اش هر سال خوشي سفر را به كام بسياري از هموطنان‌مان تلخ مي‌كند. نكته قابل تأمل اينجاست كه به رغم حضور پايگاه‌هاي امدادي اورژانس و هلال‌احمر در برخي جاده‌هاي كشور، در برخي ديگر از جاده‌ها هيچ‌كدام از اين دو سازمان امدادرسان حضور ندارند و همين موضوع موجب مي‌شود شانس زنده ماندن حادثه‌ديدگان در چنين جاده‌هايي به حداقل ممكن برسد. بنا به تأكيد معاون درمان وزير بهداشت اما براي اولين بار در زمينه اورژانس پيش‌بيمارستاني يك كار مشترك بين اورژانس كشور و هلال‌احمر صورت گرفت. به اين صورت كه اين دو سازمان در سطح جاده‌ها به طور مشترك خدمت‌رساني خواهند كرد كه اين به شكل يك هم‌افزايي خواهد بود. معاون آموزش وزارت بهداشت و رئيس جمعيت هلال‌احمر نيز از موافقت وزارت بهداشت با واگذاري اورژانس هوايي به هلال‌احمر خبر داد. اين در حالي است كه پيش از اين امداد هوايي به عهده وزارت بهداشت بود اما اين وزارتخانه امكانات لازم براي اين امدادرساني را نداشت و از طريق اجاره بالگردهاي هوانيروز اين مسئوليت را انجام مي‌داد.
  تحول در امداد هوايي با تحول در سلامت
 با اجراي طرح تحول سلامت 14 پايگاه اورژانس هوايي در استان‌هاي بحران‌خيز كشور ايجاد شد و اين مقدمه‌اي براي گسترش امداد هوايي بود. شايد بايد انتصاب معاون آموزشي هلال‌احمر به سمت رئيس جمعيت هلال‌احمر را به فال نيك گرفت؛ ‌انتصابي كه انگار به موازي‌كاري‌هاي ميان اورژانس و اين جمعيت پايان داده است. به گفته سيد‌امير‌حسين ضيائي، ‌رئيس جمعيت هلال‌احمر و معاون آموزش وزارت بهداشت، هم اكنون بالگردهاي هلال‌احمر مناسب امداد هوايي است، اما نقش اورژانس هوايي را نمي‌تواند ايفا كند، از سويي وزارت بهداشت نيز تمايل دارد امداد هوايي را در مجموع به هلال‌احمر واگذار كند و در صورت اين اتفاق، مقرر مي‌شود تا هلال‌احمر بالگردهاي امدادي و آمبولانس هوايي در اختيار داشته باشد. وي افزود: بر اين اساس ابتدا هر استان را به يك بالگرد مجهز خواهيم كرد و در مرحله بعد براي تجهيز پايگاه‌ها به بالگرد دوم اقدام مي‌كنيم. 
معاون درمان وزارت بهداشت هم با بيان اينكه صددرصد ظرفيت خود را در نوروز به كار مي‌بريم، افزود: حدود هزار آمبولانس از طرف جمعيت هلال‌احمر و حدود 3 هزار  آمبولانس از طرف وزارت بهداشت در اختيار داريم كه به وسيله آنها در سطح جاده‌ها خدمت‌رساني مي‌كنيم و اميدواريم بخش خصوصي در اين ايام به مدد بخش دولتي بيايد. به باور آقاجاني با توجه به امكانات موجود، پوشش زميني جاده‌هاي اصلي و امكانات مورد نياز پشتيباني اورژانس هوايي و همچنين با توجه به معيارها، استانداردها، شرايط و امكانات موجود براي پوشش 70 درصدي حوزه سرزميني، اورژانس زميني با محدوديت جدي مواجه است، بنابراين احداث 44 پايگاه اورژانس هوايي در راستاي توسعه سامانه اورژانس پزشكي كشور امري ضروري محسوب مي‌شود. وي با اشاره به مرگ حدود 20هزار نفر و مصدوميت بيش از 800هزار نفر در حوادث جاده‌اي، بهترين و مناسب‌ترين وسيله را براي پاسخگويي به حوادث ترافيكي، آمبولانس هوايي دانست و افزود: در اين زمينه مي‌توان به ايجاد پوششي در جاده‌هاي فرعي، روستايي، كوهستان و روستاها با شعاع 150 كيلومتر از محل استقرار بالگرد، ارتقاي توان پاسخگويي به حوادث پرتلفات و حوادث غيرمترقبه، ايجاد توانايي در ارزيابي هوايي از مناطق درگير بحران و تعيين سريع سطح بحران براي تدارك پاسخگويي متناسب با بحران پيش آمده اشاره كرد.
  حضور متخصصان مقيم در ايام نوروز
معاون درمان درباره وضعيت آماده باش بيمارستان‌ها و مراكز درماني در ايام نوروز نيز گفت: طبيعي است كه ميزاني از كاهش ظرفيت را در اين ايام داريم، ‌اما بخش‌هاي خدماتي ما فعال هستند. متخصصان ما در 17 رشته مقيم با حدود 870 نفر هستند كه در ايام نوروز خدمت‌رساني مي‌كنيم.  معاون درمان وزير بهداشت همچنين از افزايش خدمات دندانپزشكي در ايام نوروز خبر داد و افزود: امسال خدمات دندانپزشكي به صورت كشيك در كشور خواهيم داشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار