کد خبر: 706090
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۳
افزايش تعطيلات به 112 روز رشد بهره‌وري را در پي دارد؟!
كم يا زياد بودن تعطيلات رسمي چندي است كه به عنوان يك موضوع اساسي از سوي برخي مديران دولتي در ايام پاياني سال مطرح مي‌شود.
بيژن سوراني
كم يا زياد بودن تعطيلات رسمي چندي است كه به عنوان يك موضوع اساسي از سوي برخي مديران دولتي در ايام پاياني سال مطرح مي‌شود. اين در حالي است كه ايران به عنوان دومين كشور دنيا از نظر ميزان تعطيلات رسمي داراي كمترين تعداد روز‌هاي تعطيل است و ساماندهي تعطيلات همچنان در حد حرف باقي مانده است و اينكه آيا با ساماندهي تعطيلات در تقويم كشور مي‌توان تحولي در تغيير سبك زندگي و افزايش بازده كاري ايجاد كرد، همچنان بي‌پاسخ مانده است.

در ايام پاياني سال بازار فروش تقويم سال 1394 داغ است و هديه دادن تقويم هم طبق سال‌هاي گذشته مرسوم است؛ تقويمي كه مي‌توان بر اساس آن برنامه كلي كاري را برنامه‌ريزي و سازماندهي كرد.  بر اين اساس بايد توجه كرد كه ميزان تعطيلات و زمان آن مي‌تواند رابطه مستقمي با سبك زندگي و افزايش بهره‌وري و كارايي داشته باشد كه بايد مورد توجه مراكز متولي قرار گيرد و با ساماندهي تعطيلات بيشترين كارايي در شرايط حساس كنوني نصيب كشور شود.  اين در حالي است كه در كشور ما اختلاف نظر روي تعطيلات تقويم رسمي در حالي مطرح مي‌شود كه عده‌اي معتقدند تعطيلات رسمي كشور كم است و عده‌اي ديگر آن را زياد مي‌دانند و افزايش تعطيلات را باعث كاهش كارايي عنوان مي‌كنند. بر اين اساس، سال‌هاست طرح ساماندهي تعطيلات در دولت و مجلس شوراي اسلامي مطرح مي‌شود ولي با اختلاف‌نظرهاي موجود باز هم بدون هيچ‌گونه تغييري در تعداد روزهاي تعطيل صورت نمي‌گيرد و حتي در شرايط ويژه بر تعداد تعطيلات نيز افزوده مي‌شود.

چراغ سبز به افزايش روزهاي قرمز تقويم

ساماندهي يا نگاه سليقه‌اي به تعطيلات

 در اين زمينه مشاور وزير كشور و معاون امور اجتماعي مركز امور اجتماعي و فرهنگي در خصوص ساماندهي تعطيلات سال آينده گفت: اگر بخواهيم تعطيلات رسمي خود را با ساير كشورها هماهنگ كنيم نبايد سليقه‌اي برخورد كنيم.  رضا محبوبي افزود: از نظر دولت در حال حاضر وضعيت تعطيلات در سطح كشور به جاي كاركرد مثبت كاركردي منفي داشته و اغلب شهروندان نمي‌توانند برنامه‌ريزي مشخصي براي بهره‌وري از ايام فراغت خود داشته باشند. به علاوه چون عمده تعطيلات كشور بر اساس تاريخ قمري و متغير است موجب مي‌شود افراد نتوانند با برنامه‌ريزي به موقع از تمام فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي گردشگري استفاده كنند.

 وي با تأكيد بر اينكه وزارت كشور براي ساماندهي تعطيلات در پي جمع‌آوري نظرات مراجع مختلف است، ادامه داد: به عنوان مثال، ما ظرفيت‌هاي عظيمي در جنوب كشور داريم، اما به دليل نبود تعطيلات زمستاني نمي‌توانيم از آن بهره‌مند شويم. همچنين مي‌توان اذعان كرد كه متأسفانه حتي تعطيلات مذهبي هم با بي‌برنامگي و به بطالت مي‌گذرد. از سوي ديگر در اكثر موارد شروع سال تحصيلي هم بر اساس زمان‌بندي تعيين شده در تقويم پيش نمي‌رود، چراكه به عنوان مثال اگر اول مهر وسط هفته باشد ناخودآگاه روز اول مدارس تا شنبه هفته بعد به تعويق مي‌افتد.

ملاك سنجش كم يا زياد بودن تعطيلات چيست؟!

كاهش يا افزايش تعطيلات در كشور ما بايد با ميزان كارايي و بازدهي ساعات كاري هماهنگ شود نه اينكه صرف اينكه تعطيلات در ساير كشورهاي جهان كم يا زياد است، مسئولان ذي بخواهند روي آن تصميم‌گيري كنند!
 در اين زمينه مشاور وزير كشور و معاون امور اجتماعي مركز امور اجتماعي و فرهنگي معتقد است كه ساماندهي صرفاً به معناي كاهش يا افزايش تعطيلات نيست، بلكه ما بايد تمام اين بي‌نظمي‌ها را در نظر گرفته و تعداد تعطيلات را با برنامه‌ريزي دقيقي در اختيار شهروندان قرار دهيم. در حال حاضر تعطيلات رسمي كشور 26 روز است و ايران از اين بابت دومين كشور دنيا است، اين در حالي است كه ما فقط روزهاي جمعه را به طور رسمي مي‌شناسيم، اما در ساير كشورها شنبه و يك‌شنبه پشت سر هم تعطيلند، از اين رو مي‌توان گفت ما در مجموع كمترين تعطيلات را داريم.

تعيين تكليف تعطيلي پنج‌شنبه‌ها

 از سوي ديگر چندي پيش نيز از سوي مديركل امور اجتماعي استانداري آذربايجان شرقي مطرح شد كه قرار است تعطيلات تقويم كشور اصلاح و ساماندهي و در نهايت پيشنهادات به صورت لايحه براي تصويب به مجلس ارسال شود. در اين زمينه پيشنهاد شده است با رعايت 44 ساعت كاري در هفته، پنج‌شنبه‌هاي نيمه اول سال در تمام كشور و پنج‌شنبه‌هاي تمام سال در كلانشهرها تعطيل ‌شود. از سوي ديگر اين مسئول اعلام كرده است كه در اين پيشنهاد 15 روز تعطيلات مذهبي، چهار روز به عنوان تعطيلات ملي و پنج روز تعطيلات نوروزي، سه روز تعطيلات تابستاني، چهار روز تعطيلات زمستاني، 54 روز تعطيلات جمعه و 27 روز تعطيلات پنج‌شنبه مدنظر قرار گيرد كه در مجموع تعداد روزهاي تعطيل به 112 روز خواهد رسيد   براين اساس تعداد تعطيلات كشور در تقويم 94 به 75 روز مي‌رسد كه تعداد تعطيلات نسبت به امسال يك روز بيشتر شده است.

البته بايد در نظر داشت كه بين‌التعطيلي و ايامي كه به دلايل آلودگي هوا و شرايط جوي تعطيل اعلام مي‌شود بر تعداد تعطيلات خواهد افزود. ساماندهي تعطيلات و توزيع مناسب آن ميان ايام روزهاي كاري با در نظر گرفتن افزايش كارآمدي و كارايي مي‌تواند بر تغيير سبك زندگي تأثير بسزايي داشته باشد و موجب شود از بار مشكلات تعطيلات پشت سرهم كه گاه معضلي را در كشور در پي دارد، بكاهد.  براين اساس بايد پذيرفت كه ساماندهي تعطيلات هميشه در كشور ما بحث‌انگيز بوده و اگر قرار است تغيير و تحولي صورت گيرد بايد همه جوانب آن  به طور منطقي در نظر گرفته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار