کد خبر: 705889
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
دنياي ديجيتال امروز بسياري از آموزش‌هاي رسمي و غيررسمي را از اشكال سنتي خارج ساخته و بر مدار‌روش‌هاي نوين با محوريت تصوير و ارتباط بصري قرار داده است، لذا بسياري از صاحب‌نظرا ن ارتباطات با اين ديدگاه اهميت تصوير را در انتقال داده‌هاي آموزشي و تربيت اخلاقي و ارائه پيام و محتوا، هزار برابر از ساير گزينه‌ها مؤثر‌تر مي‌دانند.
علي شيرين
 دنياي ديجيتال امروز بسياري از آموزش‌هاي رسمي و غيررسمي را از اشكال سنتي خارج ساخته و بر مدار‌روش‌هاي نوين با محوريت تصوير و ارتباط بصري قرار داده است، لذا بسياري از صاحب‌نظرا ن ارتباطات با اين ديدگاه اهميت تصوير را در انتقال داده‌هاي آموزشي و تربيت اخلاقي و ارائه پيام و محتوا، هزار برابر از ساير گزينه‌ها مؤثر‌تر مي‌دانند.
 بر اين مبنا آموزش‌هاي تصويري و بيان نكات آموزشي با زبان تصوير امروزه اهميت و ارزش و جايگاه خود را در نظام‌هاي آموزشي يافته و نبايد در آن با ديده ترديد نگريست. يكي از جلوه‌هاي آموزش تصويري و فرهنگ ‌گستري و ارتباط بصري، نمايشگاه‌هاي موضوعي هستند كه در ايران سابقه ديرينه دارد. موزه‌ها يكي از نمايشگا‌ه‌هايي هستند كه بر مبناي سير تاريخي به بازنگري يك دوره تاريخي يا سير يك تمدن يا جلوه‌هاي تمدني مي‌پردازند. موزه ادوات موسيقي كرمان، موزه فرش يا موزه دفاع مقدس خرمشهر و... از اين دست‌ هستند كه مفاهيم تاريخي يا موضوعات فرهنگي و هنري را به نحو اثربخشي به بيننده انتقال مي‌دهند. يكي ديگر از جلوه‌هاي فرهنگي و آموزشي- قرآني در طول اين سال‌ها برگزاري نمايشگاه بين‌المللي قرآن در ايام ماه رمضان به منظور ترويج فرهنگ و معارف و هنر قرآني است كه با گذشت زمان و تعالي روزافزون اين فعاليت فرهنگي، نمايشگاه قرآن جايگاه خوبي در ميان مردم يافته و جمع كثيري از علاقه‌مندان در اين ايام، ساعاتي از شب‌هاي ماه رمضان را در اين مجموعه كه نمايه‌اي از فعاليت‌هاي قرآني و فرهنگي و هنري در طول سال و سنوات قبل است، مي‌گذرانند. گشت وگذار عمومي، آشنايي با تازه‌هاي قرآني اعم از آثار توليدي سمعي و بصري و نوشتاري و ديجيتالي، توليدات هنري وآگاهي از وضعيت آثار و كتب و خريد تازه‌ترين توليدات قرآني و فرهنگي و هنري و برگزاري مجموعه‌اي از برنامه‌هاي فرهنگي و قرآني و آموزشي در كنار اين رويداد قرآني يك جريان تازه و موج قرآني را در سطح جامعه ايجاد مي‌كند كه نمي‌توان براي آن بديلي يافت... اما اين روزها زمزمه‌هايي از معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد شنيده مي‌شود كه در برگزاري اين نمايشگاه با ترديد روبه‌رو هستند. بهانه اصلي اين ترديد هم تكراري بودن محصولات و عدم عرضه محصولات جديد قرآني در اين نمايشگاه است. سازوكار فعلي برگزاري اين نمايشگاه هم مورد قبول معاونت قرآن و عترت نيست كه البته اين حقي طبيعي است اما اين بدان معنا نيست كه يك فعاليت پرسابقه و دامنه‌دار كه تلاش‌هاي بسياري مصروف آن شده تا به اين جايگاه رسيده و مورد علاقه مردم است و زمينه‌اي براي جذب مردم و جوانان به سمت فعاليت‌هاي هدفمند قرآني است، به ديده ترديد نگريسته شود. اگر ملاك تكراري بودن باشد بسياري از برنامه‌هاي فرهنگي و هنري مثل جشنواره فيلم و تئاتر فجر هم تكراري است، اما هرسال با قوت و قدرت بيشتري برگزار مي‌شود و با تلاش مجريان بستري براي عرضه و نقد و بررسي تازه‌هاي توليدات هنري ايجاد مي‌كند. تجربه نمايشگاه مطبوعات امسال نشان داد به رغم يك سال برگزار نكردن و مهلت گرفتن، شاهد تغيير خاصي در كميت و كيفيت آن نبوديم، لذا در اين وادي هم معلوم نيست و تضميني وجود ندارد كه يك سال برگزار نشدن آن، موجب رشد كيفي و تغييرات تازه‌اي در نمايشگاه قرآن باشد.
 توليد محوري هم امر پسنديده‌اي است كه تاكنون ما در نمايشگا‌ه‌هاي قرآن در عرصه‌هايي مثل نرم‌افزارهاي قرآني، ترجمه‌هاي قرآن، حوزه ديجيتال و صنايع دستي و كتب و نشر با توليدات فراواني روبه‌رو بوده‌ايم كه جاي انكار نيست؛ لذا نمي‌توان گفت همه آثاري كه در نمايشگاه‌هاي قرآن عرضه مي‌شود تكراري است. اين سخن در پاسخ به سخنان معاونت قرآن و عترت درست‌تر و مقبول‌تر است كه نمايشگاه سالانه قرآن كه بايد برآيند مجموعه فعاليت‌هاي قرآني كشور باشد، جلوه و برآيند فعاليت‌هاي قرآني كشور نيست، چراكه ما در عرصه‌هاي مختلف در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها در مؤسسات قرآني و نهادها و سازمان‌ها با فعاليت‌ها و دستاوردهاي گوناگوني روبه‌رو هستيم كه نمودي از آن را در اين نمايشگاه نمي‌بينيم. علاوه بر اين در خصوص عرضه تازه‌هاي توليدات قرآني هم يكي از عوامل رشد توليدات فرهنگي وهنري قرآني حمايت و برنامه‌ريزي و سياستگذاري معاونت قرآن و عترت ارشاد است كه مهم است و مي‌تواند مؤثر واقع شود، لذا اگر در اين عرصه با خلأهايي روبه‌رو باشيم كه هستيم به ارشاد ومجموعه‌هاي وابسته به آن و نهادهاي مسئول ديگر برمي‌گردد و با اين توجيه نبايد از برگزاري يك رويداد بزرگ قرآني مقبول مردم وجامعه قرآني دست كشيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار