کد خبر: 705778
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۹
سخنگوي وزارت ارشاد درباره «‌لوليتا»‌، ‌«من اين نسل»، ‌«‌جعفر پناهي»‌ و چهره‌هاي ممنوع‌التصوير توضيح داد
نشست خبري هفتگي سخنگوي وزارت ارشاد در روز گذشته پرخبر و اما با گلايه‌ها، انتقادها، توصيه‌ها و نصايح حسين نوش‌آبادي خطاب به برخي رسانه‌ها و صداوسيما همراه بود.
الناز خمامي‌زاده
نشست خبري هفتگي سخنگوي وزارت ارشاد در روز گذشته پرخبر و اما با گلايه‌ها، انتقادها، توصيه‌ها و نصايح حسين نوش‌آبادي خطاب به برخي رسانه‌ها و صداوسيما همراه بود. در اين نشست نوش‌آبادي درباره مسائل حساسي چون ممنوع‌الچهره بودن برخي چهره‌هاي سياسي‌در رسانه‌ها و نيز موضع اين وزارتخانه در‌قبال‌ممنوعيت كاري جعفر پناهي و تداوم حضور نويسنده كتاب «من اين نسل» در وزارت‌ارشاد نيز توضيح داد.

به گزارش «جوان»‌ ظاهراً در هفته‌اي كه گذشته توپ وزارت ارشاد و سخنگوي آن از بروز برخي اتفاقات و نشر برخي اخبار در حوزه‌هاي تلويزيون، كتاب، سينما و تئاتر حسابي پر بوده است؛ اخباري كه در قبال انتشار زيرزميني و بدون مجوز برخي كتاب‌هاي غيرقانوني، ساخته شدن بدون مجوز برخي فيلم‌ها و نيز مسائلي چون تكخواني و حركات موزون بانوان در حوزه هنرهاي نمايشي منتشر شده نگاه‌هاي انتقادي را متوجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي كرده است؛ نهادي كه مسئول و متولي امور فرهنگي كشور است. سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در نشست خبري هفتگي روز گذشته خود هرچند همچون هميشه با چهره و لحني آرام سخن مي‌گفت اما در لابه‌لاي سخنان او اين بار مي‌شد رگه‌هايي از رنجش و تهديد را نيز كشف كرد.

نوش‌آبادي: از هجمه و سناريوها عليه دستگاه فرهنگي گله‌منديم

نوش‌آبادي در اين نشست كه در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌شد درباره نشر اخباري كه در هفته‌هاي گذشته اين وزارتخانه را به حاشيه كشيده است، گفت: «‌ما تأسف مي‌خوريم از اينكه برخي از كساني كه در حوزه رسانه فعاليت مي‌كنند به جاي پرداختن به مسائل و موضوعاتي كه امروز نياز كشور است به نكاتي مي‌پردازند و بر مسائلي دامن مي‌زنند كه بسياري از آنها يا ناشي از برداشت‌هاي غلط يا نوع نگاه‌هاي سياسي و جناحي است يا به قصد تخريب و تخطئه دستگاه‌هاي فرهنگي كشور انجام شده است.»

نوش‌آبادي با بيان اينكه وزارت ارشاد از انتقادات منصفانه و عادلانه و نيز تحليل‌هاي واقع‌بينانه و دلسوزانه استقبال مي‌كند در اشاره‌اي ضمني به انتقاد مراجع تقليد از خبر صدور مجوز تكخواني براي بانوان ادامه داد: «‌من شاهد بودم كه چند خبر نادرست و بي‌اساس از طريق برخي سايت‌ها و خبرگزاري‌ها منتشر شد كه احساسات ديني و مذهبي جامعه را تحريك كرد و باعث موضع‌گيري برخي شخصيت‌هاي فرهنگي و ديني كشور شد. وقتي به اين شخصيت‌ها توضيحات كامل داده و موضوع شفاف‌سازي شد، همانطور كه خبر نادرست به گوش آنها رسيده بود، همانطور هم توجيه شدند و گفتند پي برديم. مثلاً در خصوص موضوعي كه درباره تكخواني بانوان مطرح شده بود، تصريح كردند كه حرفمان را اصلاح مي‌كنيم. برخي شخصيت‌هاي فرهنگي هم كه در گذشته مسئوليت داشتند اقرار كردند كه اين موضوع دروغ بوده است.»

نوش‌آبادي اين را هم گفت كه براي رفع برخي شبهات شخص وزير به مكاتبه و تماس پرداخته است. او در اين نشست خبري در چندين مرحله گلايه خود و وزارت ارشاد را از برخي برخوردهاي بيروني با اين وزارتخانه ابراز كرد؛ لحن آمرانه او در آنجا رنگ تهديد به خود گرفت و گفت: «از رفتارهاي ناشي از هجمه و سناريويي كه عليه دستگاه فرهنگي پيش‌بيني شده است و ناشي از بدبيني و حركت‌هاي جناحي است، گله‌مند هستيم اما بنا داريم كه مسائل را تبيين و تشريح كنيم و پاسخ دهيم. با اين حال اگر پي ببريم مطالبي كه عليه ما مطرح مي‌شود، ناروا است و براساس رفتاري پشت‌پرده است، قطعاً اقدامات قانوني را دنبال خواهيم كرد. هرگاه احساس كنيم كه اينها حركاتي ساماندهي شده براي زمين زدن دستگاه‌هاي فرهنگي كشور است، قطعاً به صورت قانوني اقدام مي‌كنيم. خبر مجوز ارشاد براي حركات موزون بانوان نشر كذب بود كه هم واكنش بنده و هم شخص وزير را در پي داشت اما هنوز به‌رغم اينكه اين مسئله توضيح داده شده است برخي رسانه‌ها تكذيب آن را در صدر اخبارشان نمي‌آورند.»

خارج از چارچوب قانوني مجوز نداديم

نوش‌آبادي در ادامه با اشاره ضمني به ماجراي جنجالي كتاب «من اين نسل»، «لوليتا» و نيز فيلم «‌تاكسي» جعفر پناهي ادامه داد: «خبر صدور مجوز ارشاد براي انتشار كتابي موهن، صدور مجوز براي ساخت فيلمي موهن كه در داخل ساخته شده و در خارج اكران شده است هم دروغ است؛ ما مجوز نداديم و محكوم هم كرديم اما اين هجمه باز هم ادامه دارد.»
نوش‌آبادي در ادامه تصريح كرد: «‌تاكنون هيچ مجوزي را نه براي فيلم و نه موسيقي و نه كتاب و نه تئاتر خارج از چارچوب قانوني صادر نكرديم و هر كس بخواهد وزارت ارشاد را متهم كند كه خلاف قوانين شرعي و قانوني اقدام كرده بايد توضيح داده شود كه براساس چه استدلالي اين را مي‌گويد.»

ارشاد نقشي در محدوديت فعاليت پناهي نداشته و ندارد

ممنوعيت كاري جعفر پناهي موضوع بخش ديگري از نشست روز گذشته سخنگوي وزارت ارشاد بود. نوش‌آبادي درباره اقداماتي كه وزارت ارشاد مي‌تواند در جهت رفع مشكلات جعفر پناهي انجام دهد، گفت: «‌وزارت ارشاد، مسئوليت و وظيفه‌اي در جهت رفع مشكلاتي كه برخي افراد خودشان بر آن دامن زده‌اند، ندارد چون مشكلاتشان در حوزه فرهنگ و ارشاد نيست. اين افراد بايد خودشان با همكاري و نزديك شدن بيشتر به فرهنگ ديني و شيوه‌هايي كه بتواند در كشور ما مورد اقبال و انتظار مردم باشد در جهت رفع مشكلاتشان قدم بر دارند. ما نقشي در محدوديت كار و فعاليت ايشان (جعفر پناهي) نداشته و نداريم.» نوش‌آبادي ادامه داد: «اگر محدوديت‌هايش برطرف شود، وزارت ارشاد به عنوان نهاد فرهنگي- هنري از كارهايي كه در چارچوب ضوابط و مقررات باشد، حمايت مي‌كند و او مي‌تواند در صورت رفع مشكلات مانند ساير هنرمندان به فعاليت بپردازد.»

كتابفروشي‌ها خودشان « لوليتا » را جمع كنند

سخنگوي وزارت ارشاد درباره توزيع غيرقانوني كتاب موهن «لوليتا» و برنامه اين وزارتخانه براي جمع‌آوري اين كتاب از سطح فروشگاه‌ها نيز به اين توضيح مختصر بسنده كرد: «‌ادعاي صدور مجوز براي انتشار اين كتاب هم از جمله خبرهاي دروغي بود كه برخي آن را مطرح كردند و حوزه فرهنگي وزارت ارشاد هم به آن پاسخ داد. «‌لوليتا» خارج از ايران توسط ناشر خارجي و بدون مجوز ارشاد منتشر شده و توسط مجاري غيررسمي و شبكه‌هاي غيرقانوني وارد كشور شده و متأسفانه برخي كتابفروشي‌ها آن را در پيشخوان‌هايشان عرضه كرده‌اند بدون اينكه توجه كنند اين كتاب فاقد مجوز از وزارت ارشاد است.»
نوش‌آبادي افزود: «‌ما مراكزي را كه اين كتاب را توزيع كرده‌اند، شناسايي كرده‌ايم. توصيه ما اين است كه خود كتابفروشي‌ها سريعاً نسبت به جمع‌آوري اين كتاب اقدام كنند؛ اگر اين اقدام انجام نشود از طريق مجاري قانوني و ضابطين و نهادهاي مربوطه نسبت به جمع‌آوري آن اقدام خواهيم كرد.»

وزير گفت اين كتاب (من اين نسل)‌ چاپ نمي‌شود
ماجراي انتشار كتاب «من اين نسل» اسدزاده نيز از ديگر موضوعات طرح شده در نشست خبري روز گذشته سخنگوي وزارت ارشاد بود؛ نوش‌آبادي در پاسخ به سؤالي درباره اين كتاب اطمينان خاطر داد كه اين كتاب هيچگاه مجوز نشر نخواهد گرفت: «‌اين كتاب در خارج از كشور منتشر شده و خارج از شبكه رسمي توزيع كتاب در كشور بوده است. اين از نظر ما تخلف است. هيچ كس تاكنون آن را توزيع نكرده و اگر توزيع كند تخلف كرده است. محتواي اين كتاب از نظر ما مشكل دارد و هيچگاه مجوز نخواهد گرفت. زمان نشر اين كتاب به مقطعي باز مي‌گردد كه فرد مذكور (اسدزاده) هيچ مسئوليت دولتي نداشته است. الان كه در اداره كتاب هستند، هيچ شانس و امتيازي براي استفاده از اين موقعيت و نشر كتابش وجود ندارد. ديروز كه با وزير صحبت مي‌كرديم، ايشان هم گفتند كه اين كتاب چاپ نمي‌شود.»

به گفته نوش‌آبادي قطعاً اين كتاب در دستور كار مميزي قرار ندارد مگر اينكه كلاً محتوايش تغيير كند. نوش‌آبادي همچنين درباره تجليل وزارت ارشاد از نويسنده اين كتاب و نيز تداوم حضور او در وزارت ارشاد و شوراي سياستگذاري كتاب، با اشاره به اينكه تشويق شدن او از سوي وزارت ارشاد قابل توضيح است، گفت: «‌تشويق او به خاطر كتاب نبوده بلكه به‌خاطر كار خبري او بوده است. وي يك نيروي غيررسمي و غيردولتي است كه توسط هيئت امناي آن مجموعه معرفي شده است و رابطه استخدامي با وزارت ارشاد ندارد و به صورت قراردادي در آن مجموعه در حال كار است؛ هر زمان كه قراردادش تمام شود، هيئت امنا نسبت به حضور او بر مبناي نيازي كه به ايشان باشد، تصميم‌گيري خواهد كرد.»

احترام ارشاد به دستور ممنوع‌التصويري چهره‌هاي سياسي
سخنگوي وزارت ارشاد درباره تصميم دادستاني تهران در ارتباط با جلوگيري از درج تصوير و نام رئيس‌جمهور سابق كشور در رسانه‌ها و صدور يا عدم‌صدور ابلاغيه از سوي شوراي امنيت ملي كشور در اين رابطه نيز توضيح داد: «‌وزارت ارشاد به تصميمات و مصوبات شوراي عالي امنيت كشور و تصميمات قوه قضائيه در چارچوب قانون مطبوعات احترام مي‌گذارد و آن را لازم‌الاجرا مي‌داند.» نوش‌آبادي در تكميل كلام خود اين را هم گفت كه تصميمات شوراي عالي امنيت ملي كشور و قوه قضائيه فارغ از تصميم‌گيري وزارت ارشاد است و اگر اين شورا يا دستگاه قضايي به عنوان مدعي‌العموم تصميمي در قبال شخصي گرفت، لازم‌الاجرا بودن آن در قانون ديده شده و در قانون مطبوعات هم لازم‌الاجراست، وزارت ارشاد به آن احترام مي‌گذارد.»

توصيه ارشاد به صداوسيمايي‌ها
بخش ديگري از اين نشست خبري به اصطكاك اخير ميان صدا و سيما و وزارت ارشاد و گلايه‌ها و نقد زيرپوستي سخنگوي اين وزارتخانه از رسانه ملي و همچنين توصيه‌هاي نوش‌آبادي به صداوسيما اختصاص داشت. نوش‌آبادي كه سخنانش حكايتگر رنجيدگي‌خاطر وزارت ارشاد از انتقادات صداوسيما نسبت به جشنواره فيلم فجر بود، گفت: «‌وزارت ارشاد مجري جشنواره فيلم فجر است و تلاش مي‌كند مشكلات را به حداقل برساند و بيشتر به جنبه‌هاي مثبت كار فكر كند. هميشه در برخي نهادهاي اطلاع‌رساني مانند صدا‌و‌سيما اين رويه وجود داشته كه نوعاً نگاه‌هاي انتقادي و ناشي از برداشت‌هايي را كه دارند، مطرح كنند. ما نه با اين برداشت‌ها مخالفتي داريم و نه آنها را تأييد مي‌كنيم بلكه در راستاي سياست‌ها و خط‌مشي‌اي كه برايمان تعريف شده است، سعي مي‌كنيم برنامه‌ها را اجرا كنيم.»

نوش‌آبادي با اشاره به اينكه از انتقاد به نقطه ضعف‌ها استقبال مي‌كنيم به صداوسيما توصيه كرد كه در كنار انتقادات به نقاط قوت برنامه‌هاي فرهنگي- هنري ارشاد هم توجه كند: «‌به عنوان عضوي از وزارت ارشاد به دوستان در صداوسيما پيشنهاد مي‌كنم و توصيه دارم كه در كنار نقادي‌ها و پرداختن به نقاط منفي كه گاه از طريق شبكه‌هاي مختلف مطرح مي‌شود به نقاط قوت و برنامه‌هاي خوبي كه دستگاه‌هاي فرهنگي كشور اجرا مي‌كنند و اغلب در جهت تقويت فرهنگ عمومي كشور است نيز توجه كنند.»

وي در بخش ديگري از نشست روز گذشته همچنين وضعيت بودجه فرهنگي در سال 94 را اميدواركننده خواند و از رئيس مجلس و رئيس كميسيون فرهنگي مجلس به‌خاطر عدم‌كاهش اعتبارات بودجه فرهنگي كشور در تلاطم كاهش بهاي نفت و احتمال رشد 20 درصدي بودجه فرهنگي در سال 94 تشكر و قدرداني كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار