کد خبر: 705767
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
موساد: ايران به دنبال سلاح هسته‌اي نيست
درحالي كه نتانياهو سعي دارد با سخنراني در كنگره امريكا، ايران را به عنوان خطر هسته‌اي براي جهانيان معرفي كند اما انتشار اسناد «موساد» مبني بر اينكه ايران به دنبال سلاح اتمي نيست، مقامات صهيونيستي را سردرگم كرده است.
درحالي كه نتانياهو سعي دارد با سخنراني در كنگره امريكا، ايران را به عنوان خطر هسته‌اي براي جهانيان معرفي كند اما انتشار اسناد «موساد» مبني بر اينكه ايران به دنبال سلاح اتمي نيست، مقامات صهيونيستي را سردرگم كرده است.

به گزارش جوان، هر بار كه مذاكرات هسته‌اي ايران با اعضاي گروه 1+5 شروع مي‌شود جو‌سازي مقامات صهيونيستي براي به انحراف كشاندن اين مذاكرات نيز آغاز مي‌شود تا با معرفي ايران به عنوان خطر هسته‌اي براي جهانيان، افكار عمومي را به سمت مقابله با ايران سوق دهند. پس از توافق ژنو در نوامبر 2013 بين ايران و 1+5، از همان ابتدا بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي سعي كرد متحدان غربي خود را مجاب كند كه نبايد با ايران به توافق برسند اما اين تلاش‌ها نتوانست غرب را از ادامه مذاكرات با طرف ايراني منع كند.

نتانياهو كه در نشست‌هاي بين‌المللي از هر فرصتي استفاده مي‌كرد تا ايران را يك كشور هسته‌اي معرفي كند اين بار سعي داشت با سخنراني در كنگره امريكا مقامات امريكايي را مجاب كند كه نبايد با ايران به توافق برسند. اما نكته مهم اين است كه يك هفته پيش از اين سخنراني جنجالي كه حتي اختلافات بين باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا و نتانياهو را علني كرد اسنادي از سوي سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي (موساد) منتشر شد كه مي‌تواند سخنراني نتانياهو را تحت‌الشعاع قرار دهد. به رغم اعلام برخي مقامات غربي و حتي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر اينكه ايران به تعهدات خود عمل كرده است، نتانياهو مي‌گويد كه ايران به سمت هسته‌اي شدن پيش مي‌رود اما انتشار اسناد موساد نشان مي‌دهد كه ايران خطري براي جهانيان نيست و برنامه هسته‌اي‌اش برخلاف گفته نتانياهو صلح‌آميز است.

به گزارش فارس، شبكه الجزيره به تازگي اسنادي منتشر كرده كه نشان مي‌دهند سازمان جاسوسي موساد به متحدان رژيم صهيونيستي گفته است كه ايران به دنبال ساخت سلاح هسته‌اي نيست. الجزيره روز دوشنبه با انتشار اولين بخش از اين گزارش نوشت كمتر از يك ماه بعد از هشدار نتانياهو در سال 2012 در صحن مجمع عمومي سازمان ملل متحد سازمان جاسوسي اسرائيل به اين ارزيابي رسيده است كه ايران «در حال انجام فعاليت‌هاي لازم براي ساخت بمب نيست».

نخست وزير رژيم صهيونيستي در آن سخنراني در مجمع عمومي سازمان ملل با ارائه تصاويري مدعي شده بود ايران 70 درصد از مسير ساخت سلاح هسته‌اي را پيموده است و در آينده نزديك سلاح اتمي خود را آزمايش خواهد كرد.

سند محرمانه‌اي كه واحد پژوهش الجزيره به آن دست يافته پيام محرمانه‌اي است كه در تاريخ 22 اكتبر سال 2012 از سازمان جاسوسي موساد به آفريقاي جنوبي ارسال شده است. موساد در اين پيام «جان‌مايه» ارزيابي‌هاي خود را از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران به آژانس امنيت كشور آفريقاي جنوبي منتقل كرده است. الجزيره مي‌نويسد اين ارزيابي ظاهراً با تصوير ترسيم شده توسط نتانياهو كه ايران را در حال حركت شتابناك به سمت دستيابي به سلاح اتمي نشان مي‌دهد، متناقض است. موساد در اين پيام مي‌نويسد ايران فعاليت‌هاي لازم براي ساخت هيچ گونه سلاح هسته‌اي را آغاز نكرده و تصريح مي‌كند دانشمندان ايران در حال فعاليت براي پر كردن شكاف‌ها در حوزه هايي مانند رآكتورهاي غني‌سازي هستند كه قانوني به نظر مي‌رسد.

گزارش موساد بيانگر اين مطلب است كه ايران در حال انجام فعاليت لازم براي توليد تسليحات نيست. اين گزارش اختلاف عميق بين ادعاي علني و لفاظي سياستمداران ارشد اسرائيلي و ارزيابي‌هاي اشتباه ارتش اسرائيل و دستگاه جاسوسي آن را به تصوير مي‌كشد.
  مانع‌تراشي در برنامه هسته‌اي ايران
روزنامه انگليسي گاردين هم در گزارشي نوشت اين اسناد از كمپين جهاني امريكا براي مانع تراشي در برنامه هسته‌اي ايران و تشديد تحريم‌ها عليه اين كشور پرده برمي‌دارند. روزنامه گاردين مقدمه گزارش روز دوشنبه خود را اينگونه آغاز مي‌كند: «امريكا با كشاندن كشورهايي به صحنه نبرد مانند آفريقاي جنوبي كه ناظراني بيش نبوده‌اند، در حال پيشبرد جنگ پنهان خود عليه ايران در سر تا سر جهان است.» گاردين مي‌نويسد، اسناد جاسوسي تازه افشا شده نيم نگاهي است به تلاش‌هاي اعلام نشده و گزارش نشده امريكا براي تشديد تحريم‌ها عليه ايران و مانع تراشي بر سر پيشرفت برنامه هسته‌اي اين كشور، با روش‌هايي از جمله منع دسترسي ايران به منابع معدني كمياب در آفريقا.

نكته جالب اين است كه ارزيابي سازمان جاسوسي اسرائيل از برنامه هسته‌اي ايران با آنچه مواضع رسمي اين رژيم در خصوص ايران است، متفاوت است. ناگفته نماند كه يكي از منابع اصلي شبهاتي كه باعث شده هر بار در گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ابهاماتي غيرواقعي درباره برنامه هسته‌اي كشورمان مطرح شود و گفته شود كه رفع اين ابهامات نيازمند بررسي‌هاي بيشتر است، همين گزارش‌هاي ساختگي نهادهاي اطلاعاتي غربي - صهيونيستي است.

زيرا آنها از هر ابزاري استفاده مي‌كنند كه مذاكرات ايران و1+5 به نتيجه نرسد تا ايران را متهم به كارشكني و فشارهاي جهاني عليه كشورمان را تشديد كنند. با انتشار اين اسناد آن هم از سوي سازمان جاسوسي اسرائيل نشان مي‌دهد كه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران صلح آميز بوده و نگراني جهاني از برنامه‌هاي هسته‌اي ايران كاملاً بي‌معناست. به همين خاطر با انتشار اين اسناد به نظر مي‌رسد، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در گزارش‌هاي خود درباره برنامه هسته‌اي ايران تجديدنظر كند.
  سخنراني جنجالي در كنگره
انتشار اين اسناد محرمانه آن هم يك هفته پيش از سخنراني نتانياهو در كنگره امريكا نمي‌تواند بي‌دليل باشد. نكته مهم اين است كه بن مايه اصلي سخنان نتانياهو در كنگره امريكا كه هفته آينده برگزار مي‌شود، درباره خطرات هسته‌اي ايران است، اما انتشار اين اسناد يك هفته پيش از سخنراني كنگره، نتانياهو را سردرگم كرده است. با اين اوصاف، اكنون تكرار سخنان واهي نتانياهو در كنگره تاثير چنداني نخواهد داشت. با وجود انتشار اين اسناد، شايد دست‌كم برخي گروه‌هاي ميانه‌رو در امريكا به اظهارات نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در خصوص خطر هسته‌اي ايران وقع چنداني ننهند. از طرفي با نزديك شدن به انتخابات پارلماني اسرائيل (كنست)، سخنراني نتانياهو در كنگره مي‌تواند جنبه تبليغاتي نيز داشته باشد.

هرچند پيروزي حزب ليكود به رهبري نتانياهو در انتخابات آتي اسرائيل همچنان محتمل‌ترين گزينه به‌نظر مي‌رسد اما شايد افشاگري‌هاي نتانياهو بتواند وضعيت وي را تا حدودي متزلزل كند. زيرا نتانياهو سعي دارد با سخنراني در كنگره و تهديد‌آميز خواندن برنامه هسته‌اي ايران و با فريب افكار عمومي بتواند حمايت لابي صهيونيستي و مقامات امريكايي را براي پيروزي دوباره در انتخابات كنست جلب كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار