کد خبر: 704841
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۶
دكتر يدالله جواني
«ما از اسلام آموخته‌ايم كه بايد با پيروان اديان ديگر با انصاف و عدالت برخورد كرد.»

اين گزاره كه از سوي رهبر حكيم و فرزانه انقلاب اسلامي حضرت امام خامنه‌اي (مدظله‌العالي) در ديدار نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي كشور در مجلس شوراي اسلامي بيان شده، يكي از اساسي‌ترين اصول حاكم بر دكترين حقوق بشر اسلامي است. كشور‌هاي غربي طي دهه‌هاي اخير با تكيه بر قدرت رسانه‌اي و شبكه‌هاي خبري، از يك طرف حقوق بشر غربي را سرآمد ديگر نظام‌هاي حقوقي معرفي كرده و از طرف ديگر خود را در جهان مدعي و پرچمدار حقوق بشر دانسته و از رهگذر اين ادعا، كشور‌ها و ملت‌هاي غيرهمسو با خود را با اتهام نقض حقوق بشر، به شكل‌هاي مختلف تحت فشار و حتي مداخله‌هاي نظامي قرار داده‌اند.

براي اثبات برتري حقوق بشر اسلامي نسبت به حقوق بشر غربي از يك طرف و اثبات عدم صداقت غربي‌ها در طرفداري از حقوق بشر، تأمل در چگونگي برخورد نظام جمهوري اسلامي با پيروان ساير اديان و چگونگي برخورد دولت‌هاي غربي با مسلمانان در كشور‌هاي خود كفايت مي‌كند.

به راستي غرب مدعي طرفداري از حقوق بشر و داشتن بهترين نظام حقوق بشر، طي دهها سال گذشته با مسلمانان چگونه برخورد كرده است. آيا برخورد با مسلمانان در كشور‌هاي غربي از سوي دولت‌ها و حاميان اين دولت‌ها، از روي عدل و انصاف، مروت، جوانمردي و بر اساس مفاد اعلاميه جهاني حقوق بشر بوده است؟ پاسخ اين سؤال را مقام معظم رهبري در ديدار ذكر شده، اين چنين بيان مي‌دارند: «آنچه امروز در دنيا مشاهده مي‌شود، اين است كه قدرت‌ها و دولت‌هاي مدعي انصاف و عدالت، هيچ انصاف و عدالتي را جز در دايره سياست‌هاي تنگ و محدود و ظالمانه خودشان ملاحظه و مراعات نمي‌كنند. شما امروز مي‌بينيد در اروپا، در امريكا عليه مسلمانان چه تبليغاتي انجام مي‌گيرد. بحث اين نيست كه چرا مسلمان‌ها آزادي لازم را در بسياري از كشور‌ها ندارند، بحث بر سر اين است كه چرا امنيت جاني ندارند!»

نكته قابل توجه اينكه ديدار نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي با رهبر معظم انقلاب اسلامي در تاريخ ششم بهمن ماه و قبل از جنايت چپل هيل انجام شده است. شامگاه روز سه‌شنبه 21 بهمن سال جاري، سه دانشجوي مسلمان 23 ساله، 21 ساله و 19 ساله در نزديكي دانشگاه «كاروليناي شمالي» در «چپل هيل» توسط يك افراطي نژادپرست امريكايي به ضرب گلوله كشته شدند. قاتل اين سه مسلمان فردي به نام «كريگ استفن هيكس» 46 ساله است كه طبق اسناد، به صورت مستمر در صفحه فيس‌بوك خود، مطالب ضد اسلام و مسلمانان را به اشتراك مي‌گذاشته است. در واقع مي‌توان گفت، اين جنايت ضدبشري از پيامدهاي سياست اسلام‌هراسي و اسلام‌ستيزي در غرب و خصوصاً امريكا مي‌باشد.

سكوت رسانه‌هاي خبري در غرب نسبت به جنايت چپل هيل و محكوم كردن با تأخير پنج روزه اين جنايت از سوي اوباما، بسيار قابل تأمل است. بسياري از صاحب‌نظران با انصاف و رسانه‌هاي مستقل در جهان، اين سؤال را مطرح كردند كه اگر قاتل يك مسلمان و مقتولان سه مسيحي يا يهودي بودند، آيا رسانه‌هاي غربي و مقامات امريكايي و اروپايي در قبال اين جنايت، همين سبك رفتار را مي‌داشتند؟‌پاسخ بسيار روشن است؛ رفتار غربي‌ها در قبال حادثه مشكوك تروريستي «شارلي ابدو»‌ نشان مي‌دهد كه براي غربي‌ها، تفاوت ميان ارزش مسلمان و غيرمسلمان از زمين تا آسمان است.

 جنايت غربي‌ها در نسل‌كشي 8 هزار مسلمان در سربرنيتسا، سكوت غرب در قبال نسل‌كشي‌ دهها هزار مسلمان در ميانمار، آزار و اذيت و قتل هر از چندي يك يا چند نفر مسلمان در كشور‌هاي اروپايي يا امريكاي شمالي، نشان مي‌دهد كه ادعاي برتري نظام حقوق بشري غربي از يك طرف و مدافع حقوق بشر بودن دولت‌هاي غربي از طرف ديگر، تا چه اندازه بي‌پايه و اساس است و با واقعيت تفاوت دارد. در كنار ظلم و ستمي كه در كشور‌هاي غربي در حق مسلمانان روا داشته مي‌شود، لشكركشي‌هاي غربي‌ها به كشورهاي اسلامي و كشتار ميليون‌ها نفري مسلمانان به بهانه‌هاي مختلف را نيز بايد مورد توجه قرار داد. امروز توطئه‌هاي خطرناك جنگ‌هاي مذهبي، قومي و قبيله‌اي در جهان اسلام، از سوي كشور‌هاي غربي طراحي و مديريت مي‌شود.

اسناد فراواني وجود دارد كه نشان مي‌دهد در پشت صحنه عمده گروه‌هاي تكفيري و تروريستي در سوريه، عراق، لبنان، ليبي، نيجريه، يمن، پاكستان، افغانستان و ديگر كشورهاي اسلامي، قدرت‌هاي سلطه‌گر غربي و صهيونيست‌ها قرار دارند. بنابر اين امروز به تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي، مسئله اصلي مسلمانان در غرب، نداشتن آزادي و محروميت‌هاي مدني نيست، بلكه مسئله اصلي آنان، نداشتن امنيت جاني است. اما در مقابل چنين رفتاري در قبال مسلمانان در كشور‌هاي غربي، رفتار مسلمانان در جمهوري اسلامي در قبال پيروان ساير اديان، بسيار جاي مطالعه و تأمل براي تمامي مدعيان حقوق بشر از يك طرف و براي تمامي وجدان‌هاي آگاه و طرفداران واقعي حقوق بشر در سراسر جهان با هر هويتي از طرف ديگر دارد.

ايران كشوري كثيرالقوم با اكثريت مسلمان و اقليتي از پيروان ساير اديان است. در ايران اسلامي، غير مسلمانان با عناوين مختلف مانند: مسيحي، ارمني، آشوري، كليمي و زرتشتي زندگي مي‌كنند. غيرمسلمانان در ايران در كنار و در ميان مسلمانان زندگي مي‌كنند و علاوه بر برخورداري از آزادي و حقوق مدني و داشتن نمايندگان مستقل در مجلس شوراي اسلامي و امنيت جاني، مورد احترام مسلمانان و مسئولان نظام اسلامي هستند. اين رفتار مسلمانان ايران و مسئولان نظام اسلامي با غير مسلمانان، ريشه در آموزه‌هاي اسلام ناب محمدي (ص) دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار نمايندگان اقليت‌هاي مذهبي در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اين آموزه ديني و سخنان امام علي (ع) مبني بر ضرورت رعايت حقوق غيرمسلمانان و همچنين با اشاره به جايگاه غيرمسلمانان در ايران و نحوه برخورد مردم و حكومت با آنان، خطاب به اين نمايندگان مي‌فرمايند: «اين رفتارهاي جمهوري اسلامي را هم در خارج منعكس كنيد؛ يعني واقعاً بدانند، بفهمند در دنيا و دنياي مسيحيت بداند كه در كشور اسلامي اين قدر رواداري نسبت به غيرمسلمان‌ها هست؛ اين رواداري‌اي كه آنجاها وجود ندارد و چقدر شماها شنيده‌ايد مثلاً در آلمان، جوان‌هاي نئونازي- كه حالا افتخار مي‌كنند كه نازي‌اند؛ اسمشان را گذاشته‌اند «نئونازي»- حمله مي‌كنند به يك مشت مسلمان، به مسجد مسلمان‌ها، مي‌زنند، مي‌كشند، تعقيب درست و حسابي‌اي هم نمي‌شوند، ما هم نشنفته‌ايم، يا آن دختر خانم جوان عرب را كه مثلاً فرض كنيد كه مقنعه يا پوشيه داشته، به خاطر حجابش مي‌زنند، مي‌كشند و هيچ‌كس اصلاً دنبال هم نمي‌كند؛ حالا گفتند كه يك مجازاتي [كردند]؛ آدم فكر نمي‌كند كه خيلي جدي اينها تعقيب مي‌شود؛ واقعاً تعقيب هم نمي‌كنند. 

در جاهاي ديگر هم همين‌جور؛ در امريكا و جاهاي ديگر و كشور‌هاي ديگر هم متأسفانه همين جور است؛ كه خب، اينها مدعي حقوق بشر هم هستند! اينها را مقايسه كنند با آنچه در ايران مي‌گذرد. اين چنين چيزي در ايران سابقه ندارد؛ يعني در دوران اسلامي و جمهوري اسلامي، تعرض به غيرمسلمان از سوي مسلمان‌ها هيچ سابقه‌اي ندارد. همان جوان حزب‌اللهي تند و داغ هم هرگز به خودش اجازه نمي‌دهد كه به يك غيرمسلماني تهاجم و حمله بكند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار