کد خبر: 700285
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
نتانياهو به رغم روند كند مذاكرات، نگران توافق است
منابع اسرائيلي مي‌گويند كه نخست وزير رژيم صهيونيستي به اين ارزيابي رسيده كه ايران و 1+5 تا ماه مارس (فروردين ماه 1393) بر سر اصول كلي توافق هسته‌اي به توافق خواهند رسيد، به همين خاطر قصد دارد در سخنراني خود در كنگره امريكا، نمايندگان را عليه اين توافق بشوراند.
منابع اسرائيلي مي‌گويند كه نخست وزير رژيم صهيونيستي به اين ارزيابي رسيده كه ايران و 1+5 تا ماه مارس (فروردين ماه 1393) بر سر اصول كلي توافق هسته‌اي به توافق خواهند رسيد، به همين خاطر قصد دارد در سخنراني خود در كنگره امريكا، نمايندگان را عليه اين توافق بشوراند.
شواهد و قرائن نشان مي‌دهند كه مذاكرات ايران و امريكا كه مي‌تواند راهگشاي توافق سياسي با 1+5 باشد، به خوبي پيش نمي‌رود. اين موضوع را عباس عراقچي بعد از دور اخير مذاكرات با طرف امريكايي بيان كرد و لحن محمد جواد ظريف نيز چنين چيزي را تأييد مي‌كند. ظريف روز يك‌شنبه در ملاقات با همتاي كروات خود گفت كه غرب و اروپا بايد اعتماد مردم ايران را به دست آورند. با وجود چنين چشم اندازي از مذاكرات، منابع اسرائيلي مي‌گويند كه ارزيابي تل آويو اين است كه طرفين تا ماه مارس به توافق خواهند رسيد. برخي منابع در داخل كشور نيز ارزيابي شبيه به همين ارزيابي دارند.
روزنامه الاخبار از قول منابع نزديك به دفتر نخست‌وزير رژيم صهيونيستي گزارش كرد كه حضور نتانياهو در كنگره «علتش صرفا سياسي و امنيتي است» زيرا به گفته اين روزنامه ارزيابي طرف اسرائيلي اين است كه توافق ميان ايران و امريكا درباره مسئله هسته‌اي ماه مارس (فروردين) آينده به دست آمده و در ماه ژوئن (خردادماه) امضا خواهد شد. به خاطر همين، منابع اسرائيلي مي‌گويند اين خيلي مهم است كه نخست‌وزير به كنگره برود. منابع اسرائيلي مي‌گويند كه «توافق احتمالي با ايران، توافقي بد و خطري براي اسرائيل است.»
نتانياهو چند روز قبل در موضع‌گيري‌اي كم‌سابقه، چنين توافقي را براي تل‌آويو نابودگر توصيف كرده و گفته كه براي جلوگيري از آن امضاي آن تعهدي اخلاقي دارد. بر اساس گزارش رويترز، نتانياهو گفته: « اولويت من، وادار كردن امريكا و ديگر قدرت‌هاي بين‌المللي به عدم مذاكره با ايران درباره توافق هسته‌اي با اين كشور است؛ توافقي كه مي‌تواند اسرائيل را در معرض خطر قرار دهد.»
نخست وزير رژيم صهيونيستي پيش بيني كرده كه به احتمال زياد قدرت‌هاي بزرگ و ايران در هفته‌هاي آينده به توافقي هسته‌اي مي‌رسند و اين توافق باعث مي‌شود ايران به كشوري قادر به ساخت سلاح هسته‌اي تبديل شود.  به همين خاطر، بنيامين نتانياهو قصد دارد به هر قيمتي هم كه شده، در كنگره امريكا كه اكنون تحت كنترل جمهوري خواهان قرار گرفته، سخنراني و اعضاي آن را براي جلوگيري از توافق هسته‌اي با ايران متقاعد كند، موضوعي كه به گفته منابع اسرائيلي موضع نهايي كنگره را نيز در باره اعمال يا عدم اعمال تحريم‌هاي جديد تا حدي مشخص مي‌كند.
ديروز سفير رژيم صهيونيستي در واشنگتن نيز ضمن تكرار ادعاهاي قبلي درباره برنامه هسته‌اي ايران، توافق با ايران را ‏خطرناك توصيف كرد. ‏ «ران درمر» سفير رژيم صهيونيستي با رد انتقادات افرادي كه معتقدند نتانياهو نبايد دعوت براي سخنراني در اين نشست را قبول مي‌كرد گفت: ‏‏«ما از تاريخ ياد گرفته‌ايم وقتي كه يهودي‌ها ساكت باشند جهان به محل خطرناكي براي آنها تبديل مي‌شود.» ‏
وي در ادامه اين سخنراني به انتقاد از مذاكرات هسته‌اي بين ايران و 1+5 پرداخت و گفت: جامعه بين‌الملل در لبه پرتگاه توافق هسته‌اي با ايران ايستاده است. همچنين باراك اوباما رئيس‌جمهوري امريكا نگران است كه دعوت نتانياهو به كنگره «فرصتي براي اسرائيل و جمهوري‌خواهاني باشد كه اكثريت كنگره براي ايجاد مخالفت شديدتر با توافق با ايران، را در اختيار دارند.»
 خرابكاري سياسي در توافق هسته‌اي ايران
در چنين حال و احوالي است كه روزنامه نيويورك تايمز در يادداشتي به قلم الي گرانمايه، كارشناس شوراي روابط خارجي اروپا نسبت به تخريب مذاكرات هشدار داده است. او مي‌نويسد: «اگرچه دولت اوباما خود را وقف ديپلماسي چند جانبه با ايران كرده است، اما از جانب كنگره تحت فشار مداوم قرار دارد. قانونگذاران قدرتمند امريكايي، گروه‌هاي لابي‌گر پرنفوذ و نخست‌وزير اسرائيل به صورت مداوم خواهان افزايش فشار اقتصادي بر ايران شده‌اند تا امتيازات بيشتري كسب كنند. اين امر نه تنها با تلاش امريكا براي متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران در تناقض است بلكه توافقي را كه بين ايران، فرانسه، بريتانيا، روسيه، چين، امريكا و آلمان نيز منعقد شده بي‌ارزش مي‌سازد.»، «تهديدها توسط قانونگذاران امريكايي روح مذاكرات را مسموم كرده و در ميان ايراني‌ها درباره توانايي و تمايل امريكا براي عمل به وعده‌هايش ترديد پديد آورده است. اين امر موجب خواهد شد تندروهاي تهران با تهديد مخصوص خودشان يعني افزايش ميزان غني‌سازي در صورت اعمال تحريم‌هاي جديد پاسخ دهند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۷
0
0
از مسئولین دیپلماسی خواهش میکنم عزت ایران را فدای مصلحت های علکی نکنند ، ملت ایران اهل سازش و پذیرش حرف زور و ظلم نیست
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار