کد خبر: 700017
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۵
ظريف: اميدواريم دولت عربستان نگاه مبتني بر حسن همجواري و واقع‌بيني ايجاد كند
ابراز اميدواري ظريف براي تغيير در رويكرد عربستان درحالي است كه ناظران مي‌گويند در دوران سلمان بن عبدالعزيز پادشاه جديد اين كشور تغيير چنداني در سياست‌هاي منطقه‌اي رياض ايجاد نمي‌شود
ايران اميدوار است كه درگذشت ملك عبدالله منجر به تغيير رويكرد خصمانه عربستان سعودي شود. اين را وزير خارجه دولت يازدهم يك روز بعد از سفر به عربستان در اظهار نظري تلويحي ابراز كرده است.

به گزارش «جوان»، رويكردهاي خصمانه مقامات سعودي در برخورد با تحولات منطقه و به خصوص ايران، نه تنها تنش‌ها را در خاورميانه تشديد كرده، بلكه ساير كشورها را نيز تحت تاثير قرار داده است. انتظار مي‌رفت پس از توافق ايران با گروه 1+5 در ژنو در نوامبر 2013، عربستان نيز تا حدي رويكرد خود را در قبال ايران تغيير دهد اما اين اتفاق رخ نداد و سياست خارجي رياض سمت و سوي خصمانه‌تري به خود گرفت.

در ماه‌هاي اخير حكومت آل سعود همسو با تشديد فشارهاي امريكا، باعث شد قيمت نفت به كمتر از نصف كاهش پيدا كند. از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم در ايران مقامات وزارت خارجه بارها تلاش ايران براي بهبود روابط با رياض را اعلام كردند اما اين تلاش‌ها همواره با بي‌ميلي مقامات سعودي روبه‌رو شده  است و تاكنون هيچ تغييري در روابط دو طرف در قبال سياست‌هاي منطقه و في مابين به وجود نيامده است. محمد جواد ظريف، وزير خارجه كشورمان روز شنبه براي شركت در مراسم ختم ملك عبدالله بن عبدالعزيز، پادشاه متوفي عربستان به اين كشور سفر كرده بود و پس از بازگشت از رياض در نشست خبري با همتاي كرواسي خود تلويحا ابراز اميدواري كرد در سياست‌هاي منطقه‌اي عربستان تغييراتي ايجاد شود. ظريف روز يك‌شنبه درباره سفرش به عربستان گفت: «در سفرم به عربستان مراتب تسليت دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران را به شكل رسمي اعلام كردم و ضرورت داشت تا ايران به دليل همسايگي در اين مراسم حضور يابد.»

وي درباره روابط آتي ايران و عربستان خاطرنشان كرد: «اميدوارم دولت عربستان با نگاه مبتني بر حسن همجواري و واقع‌بيني همكاري‌ها را ايجاد كند. دو كشور در روابط دو جانبه مشكلي ندارند. سالانه ميليون‌ها زائر ايراني به حرمين شريفين سفر مي‌كنند و اتباع زيادي هم از عربستان براي زيارت و توريسم به ايران مي‌آيند. ولي در حل مسائل منطقه‌اي اميدواريم به يك راه‌حل مشترك برسيم. ايران آمادگي رسيدن به اين راهكار را دارد و اميدواريم با آمادگي عربستان به كاهش آلام مردم منطقه و ثبات منطقه‌اي كه بايد توسط خود مردم منطقه و نه قدرت‌هاي خارج از منطقه صورت گيرد، برسيم». ابراز اميدواري ظريف براي تغيير در رويكرد عربستان درحالي است كه ناظران مي‌گويند در دوران سلمان بن عبدالعزيز پادشاه جديد اين كشور تغيير چنداني در سياست‌هاي منطقه‌اي رياض ايجاد نمي‌شود. ايران تمايل خود را به كاهش تنش‌ها با رژيم سعودي اعلام كرده و اكنون توپ در ميدان عربستان است تا تمايل خود را به همگرايي بيشتر با ايران در منطقه ابراز كند. اين درحالي است كه تهران و رياض بر سر مسائل مهمي چون بحران سوريه، قيمت نفت اختلاف نظر دارند.

  سعود الفيصل زير تيغ جراحي رفت
همزمان با تشديد اختلافات در خاندان آل سعود، وزير خارجه عربستان نيز زير تيغ جراحي رفت. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رسمي عربستان (واس)، دفتر پادشاهي عربستان يك‌شنبه در بيانيه‌اي با اعلام اين خبر گزارش داد كه عمل جراحي سعود الفيصل، وزير خارجه اين كشور روي ستون فقراتش انجام شده و موفقيت‌آميز بوده است. در اين بيانيه آمده است كه وزير خارجه عربستان در حال حاضر دوره نقاهت خود را مي‌گذراند.  پس از مرگ پادشاه سابق عربستان اختلافات بر سر قدرت در اين كشور تشديد شده است. افشاي برخي اختلافات داخلي خاندان آل‌سعود پس از مرگ عبدالله، شاهزاده متعب‌ بن عبدالله فرزند پادشاه متوفي از اينكه شاهزاده محمد‌بن نايف جانشين وليعهد و وزير كشور عربستان و قوي‌ترين فرد در دولت عربستان مورد حمايت امريكا او را فريب داده، عصباني است. به گفته پايگاه مصري «رصد» ناظران پيش بيني مي‌كنند كه درون خاندان حاكم ميان شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز 69 ساله وليعهد و شاهزاده احمدبن عبدالعزيز آل سعود وزير كشور سابق و شاهزاده متعب بن عبدالله و شاهزاده محمدبن نايف جانشين وليعهد و وزير كشور كشمكش و مبارزه بر سر قدرت روي خواهد داد.

  اوباما به دنبال متقاعد كردن رياض
يك رسانه‌ صهيونيستي مدعي شد كه رئيس‌جمهور امريكا در سفر به رياض سعي دارد تا پادشاه جديد عربستان را متقاعد كند تا تغييراتي در سياست‌هاي منطقه‌اي خود ايجاد كند. وبسايت دبكا فايل اسرائيل روز يك‌شنبه نوشت:رئيس‌جمهور امريكا به عربستان سفر مي‌كند تا درباره مسائل مهم منطقه مانند قيمت نفت، ايران و يمن گفت‌وگو خواهد كند. بر اساس اين گزارش، باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا در اين سفر سعي دارد هر گونه ابهام را در خصوص سه مسئله بحث‌برانگيز كه براي سران هر دو كشور بسيار اهميت دارد، رفع كند. به نوشته اين سايت صهيونيستي، مخالفت صريح رياض با توافق هسته‌اي چندجانبه با ايران و شك و ترديد درباره اين باور اوباما كه حصول يك توافق جامع به مهار برنامه هسته‌اي تسليحاتي ايران خواهد انجاميد، سپس رئيس‌جمهور امريكا تلاش خواهد كرد حاكم جديد سعودي را متقاعد كند كه براي متوقف كردن روند نزولي قيمت‌هاي نفت از توليد نفت كشورش بكاهد. اگر عربستان اين كار را بكند، قطعاً ديگر كشورهاي عضو اوپك نيز از آن پيروي خواهند كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار