کد خبر: 698464
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۱
معاون فنی و عمران شهردار مشهد خبر داد
طی یک سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد و همچنین حمایت های دولت و مجلس پروژه خط دوم قطار شهری مشهد به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده و قرار است تا سال 95 به بهره برداری برسد. در طی چند سال اخیر مشکلات کوچک و بزرگی سد راه این پروژه شده اما طبق گزارشات رسیده در حال حاضر موانع برطرف شده و تا پنج ماه آینده عملیات حفاری خط دوم قطار شهری مشهد به پایان می رسد.
هانیه فیاض

معاون فنی و عمران شهردار مشهد با اعلام اینکه حفاری خط دوم قطارشهری تا پنج ماه آینده به پایان می رسد گفت: تاکنون حدود 12کیلومتر از مسیر 14کیلومتری این خط به پایان رسیده است وتنها حفاری 2 کیلومتر این خط باقی مانده است.
حمیدرضا نخعی کل اعتبارات ریالی مورد نیاز خط دوم قطارشهری را 16 هزار میلیارد ریال و اعتبار ارزی را 278 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: تا کنون چهارهزار میلیارد ریال هزینه ریالی و 70 میلیون یورو هزینه ارزی برای خط دوم قطار شهری مشهد هزینه شده است. وی همچنین در خصوص خرید واگن‌های مورد نیاز خط دو قطارشهری مشهد گفت: در بحث خرید واگن نیز قراردادها منعقد شده و واگن‌ها در حال ساخت است. همچنین برای خرید 36 مگاوات برق مورد نیاز این خط نیز 400 میلیارد ریال به شرکت برق منطقه ای استان پرداخت شده است. معاون فنی و عمران شهرداری مشهد با اشاره به اینکه ظرف 9 ماه آینده عملیات ریل‌گذاری خط 2 قطارشهری مشهد آغاز می‌شود،افزود:از ابتدای فروردین ماه سال 95 دو رام قطار کامل وارد مشهد می‌شود و با توجه به صنعت بومی‌سازی در کشور مابقی واگن‌ها به صورت قطعه وارد و در کشور مونتاژ خواهد شد. نخعی ادامه داد: با توجه به اینکه در عرصه میدان شهدا مشهد، ساختمان‌های در حال ساخت داریم و از طرفی حجم آب‌های زیرزمینی در این نقطه بسیار بالا بوده لذا احداث این ایستگاه‌ یکی از سخت‌ترین کارها در خط دو قطارشهری مشهد محسوب می‌شد و همین مشکل سبب شده بود تا این قسمت از پروژه برای مدتی تعطیل شود.

نخعی از حفر چاه‌هایی به عمق 15متر برای رفع این مشکل خبر داد و گفت: ایستگاه میدان شهدا به دلیل تلاقی سه خط قطار شهری باید 20متر تعریض شود که از سه روز دیگر این تعریض آغاز می‌شود.

معاون فنی و عمران شهرداری مشهد متوسط میزان حفاری در روز را 20 متر اعلام کرد و افزود: در این خط با حفاری روزانه 34 متر در کشور رکورد زده ایم.

وی با اشاره به اینکه تونل این خط به قطر 9 متر توسط دو دستگاه تی.بی.ام. حفاری می شود، گفت:بزرگترین قطر حفاری تونل قطارشهری در کشور در این خط در حال انجام است.


ایستگاه خط 2 مترو

بنا به گفته معاون فنی و عمران شهرداری مشهد در حال حاضر در محل دپوی خط دو قطارشهری مشهد 12 کیلومتر ریل‌گذاری انجام می‌شود تا بتوان از آن طریق اقدام به تعمیر و نگهداری و توقف شبانه قطارها کرد.
نخعی بابیان اینکه در این محل دو سوله توقفگاه وجود دارد که در خط یک نیز به همین شکل است گفت:
ساختمان فرمان خط دو در قسمت جنوبی خط و محل دپو، تعمیرات و نگهداری واگن‌ها در قسمت شمالی این خط واقع شده است.

نخعی همچنین به ورود حجم بالایی میلگرد مصرفی خط دو قطارشهری مشهد به این مکان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 12 هزار تن میلگرد مصرفی برای خط دو قطارشهری مشهد با اعتباری بالغ بر 25میلیارد تومان خریداری و در محل دپوی این خط نگهداری می‌شود تا به تدریج استفاده شود.
معاون فنی و عمران شهرداری مشهد افزود: تا پایان بهمن‌ها مرحله تولید سگمنت برای خط دو به اتمام می‌رسد و دیگر نیازی به تولید بیشتر نخواهیم داشت.

کل خطوط قطار شهری مشهد

در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که از این میان خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ماه سال 89به بهره برداری رسید و روزانه بطور میانگین 100هزار نفر توسط قطار شهری مشهد در مسیر خط یکم آن جا به جا می شوند.

عملیات حفاری مسیر 13 هزار و 700 متری خط دوم قطارشهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام از تیر ماه 1390 آغاز شده و تاکنون حدود 12 هزار متر آن حفر شده است.
عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز قرار است سال 94 آغاز شود. این خط به طول 24 کیلومتر مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد.

خط چهارم قطار شهری مشهد نیز از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم عبور کرده و میدان مصلا به سمت قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی خواهد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار