کد خبر: 698321
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۰
در حالي كه ديپلمات‌هاي ايراني و امريكايي طي روزهاي گذشته در وين براي آماده‌سازي مذاكرات هسته‌اي ديدارهاي فشرده‌اي داشتند، باراك اوباما با اشاره به اينكه تحريم‌هاي جديد كنگره مي‌تواند مذاكرات هسته‌اي با ايران را با شكست مواجه كند، به نمايندگان كنگره هشدار داد كه اين تحريم‌ها را در صورت تصويب وتو خواهد كرد. اين اظهارات اوباما با واكنش تند سناتورهاي امريكايي مواجه شده است.
در حالي كه ديپلمات‌هاي ايراني و امريكايي طي روزهاي گذشته در وين براي آماده‌سازي مذاكرات هسته‌اي ديدارهاي فشرده‌اي داشتند، باراك اوباما با اشاره به اينكه تحريم‌هاي جديد كنگره مي‌تواند مذاكرات هسته‌اي با ايران را با شكست مواجه كند، به نمايندگان كنگره هشدار داد كه اين تحريم‌ها را در صورت تصويب وتو خواهد كرد. اين اظهارات اوباما با واكنش تند سناتورهاي امريكايي مواجه شده است.
باراك اوباما، رئيس‌جمهور امريكا روز جمعه در جريان كنفرانس مطبوعاتي مشترك با ديويد كامرون، نخست وزير انگليس در واشنگتن احتمال رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران را «كمتر از ۵۰ درصد» دانست. اين اظهارات اوباما همزمان با ديدارهاي فشرده ديپلمات‌هاي دو كشور در اروپا صورت مي‌گيرد. وزراي خارجه دو كشور روز جمعه براي دومين بار در پاريس با يكديگر ديدار كردند. كري و ظريف روز چهارشنبه نيز به مدت سه ساعت با يكديگر ديدار داشتند. در همين حال، محمدجواد ظريف پس از ديدار با جان كري، با لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه نيز ملاقات كرد. ظريف همچنين روز جمعه با فرانك والتر اشتاين‌ماير، وزير خارجه آلمان ديدار داشت. اين ديدارها با هدف سرعت بخشيدن به روند مذاكرات قبل از دستيابي به توافق جامع تا قبل از ضرب الاجل تعيين شده صورت مي‌گيرد.
همزمان با بدبيني باراك اوباما نسبت به موفقيت مذاكرات هسته‌اي، عباس عراقچي مذاكره كننده ارشد هسته‌اي كشورمان به روزنامه كيودوي ژاپن گفت:هنوز به فرمول قابل پذيرشي درباره موارد حياتي نرسيده‌ايم. به گزارش تسنيم، عراقچي در حاشيه مذاكرات هسته‌اي در ژنو به اين روزنامه گفته است هنوز به صورت بندي قابل پذيرش دوجانبه‌اي در موضوعات اساسي نرسيده‌اند و هنوز براي قضاوت درباره پيشرفت مذاكرات زود است.
  هشدار اوباما به كنگره
اما مهم‌ترين اظهارات روز جمعه اوباما هشدار وي به تحركات غيرسازنده نمايندگان كنگره امريكا بود. به گزارش بي‌بي‌سي، اوباما با اشاره به اقدام گروهي از نمايندگان كنگره امريكا كه در پي تصويب تحريم‌هايي شديدتر عليه ايران هستند، گفت كه هرگونه اقدامي در اين زمينه مي‌تواند باعث شكست مذاكرات شود و در نهايت، ايران با كنار كشيدن از گفت‌وگوهاي هسته‌اي، اين فرصت را پيدا مي‌كند كه امريكا را مسئول اين وضعيت معرفي كند و با جلب همدردي ديگر كشورها، به «اتحاد بين‌المللي» در اين زمينه ضربه بزند. بر اساس اين گزارش، باراك اوباما گفت: براساس توافقي كه ايران را بر سر ميز مذاكره آورد، نبايد تحريم‌هاي تازه‌اي عليه آن كشور تصويب كنيم و اگر چنين اتفاقي بيفتد، احتمال شكست مذاكرات خيلي بالاست و در آن مرحله ديگر مانعي براي بازگشت ايران به مسير قبل وجود ندارد و آن كشور مي‌تواند فعاليت‌هايش را دوباره از سر بگيرد. » اوباما در ادامه خطاب به نمايندگان كنگره با مطرح كردن اين پرسش كه چرا بايد اقدامي كنيم كه توافقات خدشه‌دار شود، اعلام كرد كه در صورت تصويب تحريم‌هاي بيشتر ايران در كنگره، اين طرح را وتو خواهد كرد.
   شكست ديپلماسي به معني جنگ نيست
رئيس‌جمهور امريكا در ادامه به گزينه‌هاي پيش‌رو در صورت شكست مذاكرات اشاره كرد. اوباما گفت: «اگر ايران نتواند ما را مطمئن كند كه در پي تسليحات هسته‌اي نيست، من اولين كسي خواهم بود كه به سراغ تحريم‌هاي بيشتر مي‌روم، اما اعمال اين تحريم‌ها نيز تنها راه‌حل نيست. » وي سپس اعلام كرد كه اگر راه‌ حل‌‌هاي ديپلماتيك در رابطه با برنامه هسته‌‌اي ايران به شكست بينجامد، احتمال آن كه در نهايت كار به تقابل نظامي بكشد، افزايش مي‌يابد و در آن صورت كنگره هم بايد پيامد تصميمش را بپذيرد. رئيس‌جمهور امريكا خاطر نشان كرد: «در چنان شرايطي، اگر دنيا معتقد باشد كه ما در روند مذاكرات جدي نبوده‌ايم، احتمال اينكه در كنار ما بايستد، كمتر مي‌شود. » رئيس‌جمهور امريكا در ادامه تأكيد كرد كه اگر ديپلماسي شكست بخورد ساير گزينه‌ها مورد ارزيابي قرار خواهد گرفت و اين به معني اين نيست كه ايالات متحده بلافاصله در حالت جنگ با ايران قرار خواهد گرفت.
  تشديد اختلاف كاخ سفيد با كنگره
اظهارات اوباما مقابل كنگره با واكنش تند بعضي اعضاي كنگره مواجه شد. جان بينر رئيس كنگره امريكا ضمن رد تهديد رئيس‌جمهور اين كشور براي وتوي قانون مربوط به تحريم‌هاي ايران، تأكيد كرد كه تهديد اوباما براي لغو اين قانون، كنگره را از فعاليت متوقف نخواهد كرد. بينر در ادامه طي اظهاراتي توهين‌آميز مدعي شد: «ايران يك كشور حامي تروريسم با سابقه بي‌پايان حقوق بشري است و در عين حال، اوباما متعهد به مذاكره با رژيمي است كه قول داده تحريم‌هاي بيشتر عليه آن را وتو خواهد كرد. » در همين حال، نيويورك تايمز گزارش داد كه اوباما و منندز بحث شديدي را با يكديگر داشته‌اند كه در اين مجادله منندز، اوباما را به توهين به نمايندگان كنگره متهم كرده است. اوباما نمايندگاني را كه بر ادامه تحريم‌هاي ايران اصرار دارند به تأثيرپذيري از گروه‌هاي فشار و حاميان مالي آنها متهم كرد. برخي نمايندگان امريكايي نسبت به اين اظهارات اوباما با خشم و ناراحتي واكنش نشان دادند. كوين مك كارتي رهبر اكثريت مجلس نمايندگان امريكا گفت كه از اظهارات اوباما رنجيده شده است. اين اظهارات ظاهراً به اين مسئله اشاره مي‌كند كه نگراني‌هاي نمايندگان در خصوص ايران بر اساس ملاحظات سياسي در نظر گرفته است. وي با انتشار بيانيه‌اي از اوباما خواست با كنگره همكاري كند تا فشار بيشتري بر ايران اعمال شود. منندز كه از اعضاي ارشد كميته روابط خارجي سناي امريكا و از حاميان هميشگي تحريم‌هاي سخت عليه ايران بوده، افزود: وي يك عدم توافق ساختاري با كاخ سفيد در خصوص مسئله تحريم‌هاي ايران دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار