کد خبر: 697240
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۹
برخورد بانك مركزي با سه تخلف در اجراي نرخ سود بانكي
در حالي كه رئيس كل بانك مركزي از تشديد نظارت‌ها براي اجراي نرخ سود بانكي از ابتداي دي ماه و برخورد با سه مورد تخلف در اين زمينه خبر داده است، اما برخي از مؤسسات فاقد مجوز نرخ سود‌هاي بالاتر از حد تعيين شده يعني 22 درصد سالانه و 10 درصد كوتاه‌مدت پرداخت مي‌كنند.
علي طالب‌زاده
در حالي كه رئيس كل بانك مركزي از تشديد نظارت‌ها براي اجراي نرخ سود بانكي از ابتداي دي ماه و برخورد با سه مورد تخلف در اين زمينه خبر داده است، اما برخي از مؤسسات فاقد مجوز نرخ سود‌هاي بالاتر از حد تعيين شده يعني 22 درصد سالانه و 10 درصد كوتاه‌مدت پرداخت مي‌كنند.

به گزارش «جوان» روز گذشته ولي‌الله سيف در پاسخ به پرسشي در خصوص نظارت بانك مركزي بر اجراي نرخ‌هاي جديد سود بانكي، افزود: هرچند نرخ سود بانكي از ابتداي دي ماه ابلاغ شده اما چند روزي به بانك‌ها فرصت داده شد تا بخشنامه‌ها را به واحدهاي مختلف بانكي ارسال كنند.

وي درگفت‌و‌گو با ايرنا اظهار داشت: بازرسان بانك مركزي همزمان در شعب مختلف بانك‌ها حضور يافتند و مواردي را كه تخطي از اجراي نرخ سود بانكي بود مشخص كردند و بانك مركزي نيز در اولين اقدام مديران عامل بانك‌هايي كه گزارش تخلفات از شعب آنها دريافت شده بود را احضار كرد كه البته مواردي با توضيحات ارائه شده رفع شد. به گفته وي، دراين مدت سه مورد تخلف در اجراي نرخ سود بانكي به بانك مركزي گزارش شده بود.

سيف: بانك مركزي پايش شعبه‌ها را رها نمي‌كند
سيف گفت: وضعيت اجراي ابلاغيه نرخ سود بانكي در حال حاضر نسبتاً مطلوب است و تأكيد بانك مركزي هم اكنون بيشتر براطمينان از ابلاغ و ارسال دستورالعمل به تمامي شعب است تا با گذشت زمان اجرا اين دستورالعمل دقيق‌تر شود.

رئيس كل بانك مركزي تأكيد كرد: اين بانك نه تنها اجراي نرخ سود بانكي و پايش شعب را رها نمي‌كند بلكه با سرعت نسبت به هرگونه بي‌انضباطي برخورد خواهد كرد.

گفتني است، بانك مركزي در نشست مشورتي چهارشنبه ۱۹ آذر ماه ۹۳ بانك مركزي و مديران عامل بانك‌ها در مورد نرخ‌هاي سود سپرده‌هاي بانكي از ۱۰ تا ۲۲درصد از اول دي ماه توافق كرد.

در همين راستا نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار يك ساله ۲۲ درصد، نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه گذاري مدت دار ۹‌ماه تا يك سال ۲۰ درصد، نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري مدت‌دار شش ماه تا 9 ماهه ۱۸درصد، نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه گذاري مدت‌دار سه ماه تا شش ماه ۱۴ درصد و نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت عادي ۱۰درصد تعيين شد.

پرداخت سود روزشمار 23 درصد توسط يك مؤسسه اعتباري

اما در مقابل سخنان رئيس كل بانك مركزي شواهد حاكي از عدم‌رعايت نرخ‌ها از سوي برخي مؤسسات اعتباري است. در همين باره يك مؤسسه مالي و اعتباري كه در حال تلاش براي كسب مجوز است، ‌همچنان به حساب‌هاي كوتاه‌مدت خود سود روزشمار ۲۳ درصدي پرداخت مي‌كند.

با وجود اينكه بانك مركزي طي هفته‌هاي اخير فشار بسياري به بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري براي كاهش نرخ سود داشته، اما هستند مؤسساتي كه همچنان نرخ سود بالايي پرداخت مي‌كنند.
اين امر در بين مؤسسات مالي و اعتباري كه هنوز نتوانسته‌اند مجوز نهايي خود را از بانك مركزي دريافت كنند پررنگ‌تر است و مشخص نيست كي قرار است اين مؤسسات نيز نرخ سود قانوني و مصوب را رعايت كنند.

مشاهدات ميداني ما حكايت از پرداخت نرخ سود روزشمار ۲۳ درصد به حساب‌هاي كوتاه‌مدت توسط مؤسسه مالي و اعتباري فاقد مجوز دارد.
بر اين اساس مشتري يكي از بانك‌هاي بزرگ با حضور در شعبه اعلام مي‌كند مؤسسه مذكور همچنان نرخ سود ۲۳ درصدي به حساب‌هاي كوتاه‌مدت پيشين خود پرداخت مي‌كند، آيا اين موضوع در بانك شما نيز صدق مي‌كند؟

كارمند بانك مربوطه نيز اعلام مي‌كند برابر اعلام بانك مركزي تمامي بانك‌ها و مؤسسات مالي و اعتباري از ابتداي دي ماه نرخ سود حساب‌هاي كوتاه‌مدت خود را ۱۰ درصد تعيين كرده‌اند.
مشتري مربوطه با اعلام آدرس و شماره تلفن مؤسسه مذكور اعلام مي‌كند كارمند مؤسسه اعلام كرده به حساب‌هاي پيشين همچنان سود ۲۳ درصدي تعلق گرفته و اين موضوع (حساب كوتاه‌مدت با نرخ ۱۰ درصدي‌) براي حساب‌هاي كوتاه‌مدت افتتاحي جديد صدق پيدا مي‌كند.

در تماس با يكي از شعب مؤسسه مالي و اعتباري تلفني نرخ سود را سؤال كرديم كه كارمند مربوطه در كمال تعجب نرخ سود ۲۳ درصد را تأييد مي‌كند!
از آنجا كه كاركرد مؤثر نرخ سود سپرده‌هاي بانكي، نقش مؤثري در چرخه وجوه و بالندگي حيات اقتصادي كشور دارد، تنظيم سياست‌هاي پولي و اعتباري نظام بانكي در تعاملي سازنده و پويا با بانك‌ها و مؤسسات اعتباري كشور، همواره مورد تأكيد بانك مركزي بوده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار