کد خبر: 695090
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
دست تلويزيون در ارائه آثار طنز به مردم باز هم خالي ماند؛ پروژه طنز «اتاق عمل» مهران مديري همچنان متوقف است آن هم در حالي كه درست در همين روزها و در همين ماه مردم بايد بازگشت او به تلويزيون را جشن مي‌گرفتند
الناز خمامي‌زاده
دست تلويزيون در ارائه آثار طنز به مردم باز هم خالي ماند؛ پروژه طنز «اتاق عمل» مهران مديري همچنان متوقف است آن هم در حالي كه درست در همين روزها و در همين ماه مردم بايد بازگشت او به تلويزيون را جشن مي‌گرفتند اما ظاهراً دلخوري پزشكان از سريال در حال ساخت طنز او و نيز كنايه وزير بهداشت درباره اينكه ديوار پزشكان كوتاه است باعث شده كه پل برگشتن مديري به تلويزيون باز هم خراب شود.

ساخت سريال طنز براي مردم ايران يكي از دشوارترين كارها است. معمولاً كارگردان بايد مراقب باشد كه مبادا در كار طنز خود موجب رنجش خاطر گروه، قوم يا صنف خاصي شود؛ با اين حال گاهي اوقات برخي اصناف در رصد كردن محتواي سريال‌هاي طنز زياده‌روي مي‌كنند و اين برداشت به وجود مي‌آيد كه بيشتر هم و غم آنها مچ‌گيري و يك اقدام تدافعي پيشگيرانه براي جلوگيري كردن از تضييع حقوقشان است. اين موضوع قدرت مانور برنامه‌سازان سريال‌هاي طنز را بيش از پيش محدود مي‌كند؛ شايد درست به همين دليل است كه كنداكتور پخش برنامه‌هاي تلويزيون ايران در اكثر فصول با جاي خالي بزرگ و محسوس آثار طنز مواجه است. در سال‌هاي گذشته بسياري از طنزپردازان بنا به دلايل مختلفي از تلويزيون دور شدند؛ رضا عطاران براي ساخت فيلم به سينما رفت و مهران مديري هم بر اساس يك اختلاف نظر با مسئولان سابق صدا و سيما وارد شبكه نمايش خانگي شد و البته از اين نقل مكان تجربه موفقي كسب نكرد. به غير از اين دو طنزپرداز، ساير سريال‌هاي كم‌تعداد طنزي كه در سال‌هاي گذشته ساخته شدند به بهانه‌هاي مختلف نتوانستند رضايت مخاطب را جلب كنند؛ به همين خاطر وقتي مهران مديري در برنامه ويژه نوروز امسال از بازگشتش به تلويزيون خبر داد شمار زيادي از مردم و طرفداران آثار طنز را خوشحال كرد.
مهران مديري، رگ خواب مردم طنزپسند ايران را مي‌شناسد. او هميشه براي تلويزيون سريال‌هاي طنزي را ساخته كه حرف تازه‌اي براي گفتن داشته است و البته شايد يكي از دلايل مردم‌پسند بودن آثار مديري آن است كه او معمولاً در آثارش سعي مي‌كند هميشه نگاه انتقادي خود به برخي مسائل اجتماعي را پنهان نگه ندارد. اين بار مهران مديري براي تلويزيون سريال طنز «‌اتاق عمل» را در دست ساخت داشت؛ اثر۹۰ قسمتي ۴۰ دقيقه‌اي كه قرار بود براي شبكه تهران تهيه و درست در همين روزها از تلويزيون پخش شود اما ظاهراً برخي مسائل دست به دست هم داده‌اند تا «اتاق عمل» مديري به سرانجام نرسد.
ماه پيش روابط عمومي اين سريال در بيانيه‌اي اعلام كرد: «به دليل تغييراتي در متن و محتواي سريال اتاق عمل، ضبط اين سريال به مدت ۲۰ روز متوقف شد كه با بازنويسي و تغييراتي در متن و اجرا، ادامه توليد اين سريال از هفته آينده شروع خواهد شد».
با اين حال هنوز خبري از ادامه توليد «اتاق عمل» منتشر نشده است. حتي خبرهايي مبني بر متلاشي شدن تيم «اتاق عمل» به گوش مي‌رسد؛ از جمله خشايار الوند به عنوان يكي از كليدي‌ترين مهره‌هاي توليد اين سريال كه ظاهراً از اين پروژه خارج شده و به سراغ كار ديگري رفته و در عين حال اعلام كرده است كه هر گاه عوامل به او احتياج داشتند كافي است كه فقط خبرش كنند.
به نظر مي‌رسد كه مشكل مهران مديري دقيقاً همان چيزي باشد كه همه درباره‌اش فكر مي‌كنند؛ او در حال ساخت سريالي درباره جامعه پزشكي است كه بخش اعظمي از داستان‌ها و سكانس‌‌هاي آن در بيمارستان مي‌گذرد. احتمال دارد آنچه كه در روند توليد اين سريال وقفه انداخته نارضايتي جامعه پزشكي از محتواي اين اثر و نيز توصيه مديران جديد سازمان صدا و سيما به مهران مديري باشد؛ محمد سرافراز به عنوان رئيس جديد و علي‌اصغر پورمحمدي به عنوان معاون باتجربه اين سازمان هرگز دوست ندارند كه در همين ابتداي كار وارد چالش شوند؛ آنها از مصائب پخش سريال‌هاي حساسيت‌برانگيزي چون «سرزمين كهن» كمال تبريزي براي مديريت سابق صدا و سيما باخبر هستند؛ ضمن آنكه پيش از اين جامعه پزشكي كشور به سريال طنزي چون «ساختمان پزشكان» هم روي خوش نشان نداده است.
اين دژ تدافعي حالا با آخرين اظهار نظر وزير بهداشت درباره سريال «اتاق عمل» مهران مديري مستحكم‌تر مي‌شود؛ وزير بهداشت چندي پيش گفته بود: «آقاي مديري از هنرمندان توانمند كشور است و خوشحالم كه لبخند را بر لب مردم مي‌نشاند و مردم در اين روزها نياز به خنديدن و خوشحال بودن دارند. اما اينكه ديوار جامعه پزشكي كوتاه است، مورد سؤال ما است.»
در ماه‌هاي گذشته مسائلي چون افزايش تعرفه پزشكان و انتشار كتاب جديد تعرفه‌ها كه به منظور كاهش پديده زير ميزي بگيري انجام شد و نيز اقدام چند ماه پيش مجلس در اعلام اسامي پزشكان زيرميزي بگير همهمه‌اي را در جامعه پزشكي كشور به راه انداخت و حالا شايد آنچه كه باعث نگراني است نيشتر مهران مديري به همه اين مسائل آن هم از دريچه طنز باشد كه بيشتر از هر دريچه ديگري اثرگذار است.
با اين پيش‌‌زمينه‌ها چندي پيش رئيس سازمان نظام پزشكي ايران در نامه‌اي به معاون سيماي رسانه ملي، خواستار جلوگيري از خدشه‌دار شدن جايگاه جامعه پزشكي در پخش برنامه‌هاي طنز شده بود. سازمان نظام پزشكي ايران، نهادي است كه مي‌بايست بيش از هر چيز حافظ منافع و حقوق بيماران و رسيدگي به شكايات آنان باشد. با اين حال زالي در بخشي از اين نامه نوشته است: «نمايش دادن بيمارستاني كه اغلب افرادش جعل‌كننده عناوين پزشكي، پرستاري و... هستند به عنوان بستري كه يك سريال ۹۰ قسمتي در آن اتفاق مي‌افتد، به هيچ عنوان با دنياي واقعي ارتباطي ندارد و نتيجه‌اش جز شكل گرفتن تصويري غيرواقعي و غيرمنصفانه از نظام سلامت و جامعه پزشكي كشور نيست.»
بسياري انتظار آن را داشتند كه جامعه پزشكي و چهره‌هايي چون رئيس سازمان نظام پزشكي ايران تا بيرون آمدن «اتاق عمل» مهران مديري از تنور صبر كنند و بعد درباره محتواي آن نظر بدهند. حالا با وجود اين همه حاشيه، مهران مديري در ميانه‌هاي راه برگشتش به تلويزيون باز هم بلاتكليف مانده است و نمي‌داند بايد به همان ايستگاه امنش كه شبكه نمايش خانگي بود بازگردد يا آنكه به تلويزيون بيايد و دوباره به مردمي كه آمدنش را مشتاقانه انتظار مي‌كشند سلام بگويد.
اتفاقاتي كه در همين ابتداي راه افتاده شايد هم اكنون او را از اين رجعت پشيمان كرده باشد اما بي‌شك مديري از اينكه چنين موضوعي را براي ساخت سريال انتخاب كرده پشيمان نيست؛ او مرد ساخت سريال‌هايي نيست كه روي يك خط راست ساخته مي‌شوند و بعد از اتمام خاطره‌شان هم از ذهن مردم جمع مي‌شود. مهران مديري دوستدار ساخت سريال‌هايي است كه حرف و حديثشان به مكالمه روز و شب مردم تبديل شود. حالا «اتاق عمل» او نيمه كاره باقي‌مانده و باقي ماجرا به هنر مديران جديد مديران تلويزيون بازمي‌گردد كه چگونه اين جنگ زودتر از موعد آغاز شده را مديريت كنند و دو طرف را به صلح و سازش برسانند.
همه اقشار جامعه ايران دوست دارند كه وجهه و احترام صنفي و قومي‌شان در سريال‌ها و برنامه‌هاي تلويزيوني حفظ شود. در عين حال در اينكه روحيه انتقادپذيري در جامعه ايران پايين است شكي نيست؛ هيچ قشر و صنفي در جامعه حصار امن هميشگي به دور خود ندارد و بسياري معتقد هستند كه رسانه‌ها به عنوان بازتاب‌دهنده واقعيات اجتماعي و آينه تمام‌نماي جامعه بايد در كنار ساير مسئوليت‌هاي خطير خود اقدام به نمايش ضعف و كاستي‌هاي اجتماعي كنند تا در مرحله بعدي چاره‌اي برايشان انديشيده شود. اگر جز اين باشد رسانه كار خود را به درستي انجام نداده است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار