کد خبر: 693561
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۶
اختلافات داخلي تروريست‌ها پس از شكست در عراق و سوريه تشديد شد
سختي‌هاي داعش طي روزهاي اخير سرعت بيشتري يافته است. اين گروه تروريستي از يك طرف شكست‌هاي سنگين از نيروهاي مردمي و دولتي در عراق و سوريه، از جمله در منطقه سنجار و كوباني متحمل شده و از طرف ديگر درگيري‌هاي داخلي بين اعضاي اين گروه تشديد شده است.
محمد بابايي نساز
سختي‌هاي داعش طي روزهاي اخير سرعت بيشتري يافته است. اين گروه تروريستي از يك طرف شكست‌هاي سنگين از نيروهاي مردمي و دولتي در عراق و سوريه، از جمله در منطقه سنجار و كوباني متحمل شده و از طرف ديگر درگيري‌هاي داخلي بين اعضاي اين گروه تشديد شده است.

به گزارش جوان، پس از پنج روز درگيري‌هاي شديد در شمال عراق، نيروهاي پيشمرگه كرد شنبه همين هفته موفق شدند محاصره تروريست‌هاي وابسته به داعش در كوه سنجار را بشكنند و روز دوشنبه توانستند آنها را عقب رانده و كنترل كامل اين منطقه را به دست بگيرند. عمده ساكنين اين شهر از اقليت ايزدي هستند كه اوايل تابستان به اشغال داعش در آمد. از آن زمان تاكنون اين منطقه شاهد درگيري‌هاي مداوم بين پيشمرگه‌هاي كرد و تروريست‌ها بود.

روز يكشنبه مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق پس از شكستن محاصره سنجاردر جريان بازديد از كوه‌هاي اطراف سنجار با اعلام شكسته شدن كامل محاصره اين منطقه گفت كه در عرض ۴۸ ساعت گذشته، نيروهاي كرد كنترل دو مسير اصلي كوهستاني را در اختيار گرفته‌اند. اما حضور بارزاني در سنجار بنابر گزارش منابع خبري با خشم كردهاي ايزدي مواجه شد.

خبرگزاري كردپرس به نقل از شبكه تلويزيوني روناهي تي وي متعلق به حزب اتحاد دموكراتيك كردهاي سوره گزارش داد، آوارگان كرد ايزدي شنگال، در تظاهراتي گسترده، رئيس اقليم كردستان، مسعود بارزاني را به اتهام «فروختن شنگال و معامله با گروه تكفيري داعش در قبال عدم اشغال شهر اربيل» به شدت محكوم كردند.

اهميت سنجار

تسلط نيروهاي كرد بر سنجار شكست سنگيني براي داعش و پيروزي استراتژيكي براي كردهاي عراق و دولت مركزي اين كشور در بغداد خواهد بود، چراكه يك خط ارتباطي مهم ميان سرزمين‌هاي تحت اشغال داعش در سوريه و موصل عراق مركز خلافت خوانده داعش را قطع مي‌كند. گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از آن است كه در شكست محاصره سنجار نيروي هوايي عراق نقش مهمي داشته است. وزارت خارجه امريكا روز دوشنبه اعلام كرد كه نيروي هوايي عراق به پيشمرگه‌هاي كرد كمك كرد تا داعش از كوه سنجار عقب رانده شود. بر اساس گزارش پايگاه الكترونيكي «بيزنس‌اسنايدر» حملات هوايي جنگنده‌هاي عراق در اين سطح براي اولين بار است كه عليه داعش صورت مي‌گيرد. از سوي ديگر، شبكه اسكاي نيوز عربي گزارش داد، تروريست‌هاي داعش ايست‌هاي بازرسي و پايگاه‌هاي اصلي خود در شهر قائم، واقع در غرب استان الانبار و در مرز عراق با سوريه را جمع كرده‌اند و از بيم حملات قريب الوقوع ارتش و نيروهاي مردمي، قصد عقب‌نشيني كامل از اين شهر استراتژيك مرزي را دارند. در همين حال، وزارت دفاع عراق روز سه‌شنبه طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه دو منطقه الوفاء و الجبه در الرمادي استان الانبار از كنترل عناصر تكفيري داعش خارج شده و نيروهاي امنيتي به پاكسازي دو منطقه از مواد منفجره و بمب اقدام كردند.

شكست همزمان داعش در شمال سوريه

همزمان با شكست در شمال عراق، داعش در شمال سوريه نيز تلفات سنگيني را متحمل شد. آسوشيتدپرس به نقل از نواف خليل يكي از سخنگويان حزب اتحاد دموكراتيك گزارش داد، نيروهاي كرد در شش منطقه پيشروي و يك مركز فرهنگي را كه در كنترل داعش قرار دارد محاصره كرده‌‌اند. مصطفي بالي، يكي از فعالان شهر كوباني درباره اهميت مركز فرهنگي شهر كوباني به آسوشيتدپرس گفت: اين مركز از نظر نظامي بسيار اهميت دارد چون روي تپه‌اي قرار گرفته كه به قسمت‌هاي زيادي از جنوب و شرق كوباني مشرف است. وي افزود: تصرف اين مركز توسط نيروهاي كرد، موقعيت جنگ را در اين شهر تغيير خواهد داد. پيشروي كردها در كوباني پس از آن صورت گرفت كه رزمندگان «يگان‌هاي مدافع خلق» مسيري را بين مواضع خود در شمال شرقي سوريه با كوه سنجار در عراق ايجاد كردند. يگان‌هاي مدافع خلق، شاخه نظامي حزب اتحاد دموكراتيك محسوب مي‌شوند و نقش مهمي در شكست محاصره شهر سنجار داشتند.

تشديد درگيري‌هاي داخلي داعش

شكست‌هاي پي در پي داعش در شمال عراق و سوريه باعث شده است تا همان طور كه كارشناسان پيش‌بيني مي‌كردند اختلافات داخلي بين اعضاي اين گروه تشديد شود. رسانه‌ها روز دوشنبه در گزارشي از بيروت، از بازداشت يك گروه ترك زبان به اتهام كودتاي درون گروهي در داعش خبر دادند. در ويدئويي كه روز سه‌شنبه در وب‌سايت متلعق به داعش منتشر شده است يك عضو اين گروه تروريستي اعلام كرد كه چهار نفر از اعضاي داعش دستگير شده‌اند كه داراي طرز فكر ديني تندرو غير از انديشه اصلي اين گروه هستند كه حتي براي انجام يك كودتاي مسلحانه عليه داعش در درون آن برنامه‌ريزي كرده بودند. به گفته اين عضو داعش، فعاليت اين دسته ترك و بالكاني زبان مي‌توانست موجب بي‌ثباتي امنيتي در قلمرو داعش شود. براساس اين گزارش، افراد دستگير شده در اعترافات خود داعش را سازماني كافر فرض و اعلام كردند از آنجايي كه داعش مردم سوريه و عراق را كافر نمي‌داند و ابوبكر البغدادي هم از اين مردم كافر، پول و مال مي‌گيرد از اين رو داعش و البغدادي نيز كافر بوده و بايد عليه آنها خروج كرد. اعلام خبر كودتاه در درون داعش پس از آن صورت مي‌گيرد كه نشريه امريكايي فايننشال تايمز گزارش داد داعش 100 نفر از اعضاي خود را به دليل ترك مواضع خود در شهر رقه سوريه اعدام كرده است.

توطئه موساد براي اسكان 2 هزار يهودي

منابع محلي خبر دادند املاك اقليت‌هاي آواره در استان نينوا در شمال عراق كه تحت اشغال داعش است به قيمت‌هاي جذابي خريداري و به تاجران صهيونيست فروخته مي‌شود تا زمينه اسكان 2 هزار يهودي در شمال عراق فراهم شود. به گزارش فارس يك منبع محلي در شهر موصل مركز استان نينوا تأكيد كرد: شماري از صاحبان دفاتر املاك و مستغلات در مناطقي از شهر موصل و ديگر شهرهاي استان نينوا اقدام به خريد املاك آوارگان اين شهرها و به خصوص مسيحيان، ايزدي‌ها و ديگر اقليت‌ها با قيمت‌هاي جذاب و به نفع تاجراني مي‌كنند كه اسرائيلي هستند. اين منبع افزود: حدود 2 هزار يهودي كرد در برهه اخير به اقليم كردستان عراق بازگشته‌اند تا در مناطقي خارج از اين اقليم در شمال عراق كه آن را يهودي مي‌شمرند سكونت گزينند. اين منبع كه خواست نامش فاش نشود تأكيد كرد: خانه‌ها و ديگر املاك آوارگان مسيحي، ايزدي، شبكيه‌اي‌ها، تركمان‌ها يا ديگر اقليت‌ها در موصل كه در پي حمله داعش به ديگر استان‌ها پناه برده‌اند به دو برابر بهاي اصلي خريداري مي‌شوند و اين در حالي است كه به خاطر شرايط امنيتي و سيطره داعش قيمت املاك در نينوا به پايين‌ترين سطح خود رسيده است.  اين منبع گفت: عمده فروش املاك و مستغلات مربوط به مناطقي است كه يهود آن را ميراث تاريخي خود برمي‌شمرد و در محدود بين قره قوش، تل اسقف، عقره و الحمدانيه است و اين علاوه بر املاكي است كه در داخل شهر موصل يا در حوزه استحفاظي اربيل در كردستان و الانبار تا جنوب نينوا به فروش مي‌رسد. گزارش‌هاي امريكايي و منطقه‌اي طي چند سال اخير هم از طرح اسرائيل براي افزايش حضورش در عراق و سيطره بر بخش‌هايي از عراق براي تحقق روياي «اسرائيل بزرگ» با حمايت امريكا خبر داده‌اند. مبناي اين طرح اسكان يهوديان كرد در شهر موصل و استان نينوا در شمال عراق تحت پوشش سفرهاي زيارتي و ديني از قبور قديمي يهوديان بوده است.  بر اساس اين گزارش، يهوديان كرد از زمان حمله امريكا به عراق در سال 2003، به خريد زمين‌هايي كه آنها تحت تملك تاريخي قوم يهود مي‌دانند، اقدام كردند. اسرائيلي‌ها همچنين به مقبره‌هاي انبيا از جمله «ناحوم»، «يونس» و «دانيال» يا آرامگاه‌هاي «عزرا»، «حزقيل» و ساير بزرگان يهود اهتمام ويژه‌اي دارند و رژيم صهيونيستي آنها را به چشم بخشي از اسرائيل همانند كرانه باختري و قدس مي‌نگرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار